اشیای جا مانده در مترو

مردم یا باید به سازمان تاکسیرانی واحد روابط عمومی، واحد اشیاءگمشده مراجعه کنند یا با شماره ۴۸۰۴۸ تماس بگیرند.

برای بسیاری از شهروندان پیش آمده که هنگام استفاده از تاکسی‌های سطح شهر، تاکسی‌های آنلاین یا مترو برخی وسایل خود را در این وسایل نقلیه جا بگذارند. در ادامه قصد داریم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

تاکسیرانان؛ الگوی امانت‌داری

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین، درباره آمار اشیای جامانده در تاکسی‌ها گفت: «سازمان تاکسیرانی دارای واحدی به نام اشیاء گمشده است. تاکسیرانان که همواره الگوی امانتداری و پاکدستی در جامعه هستند، ۵۲۱ شیء جامانده در تاکسی را در سال ۱۴۰۱ به این واحد تحویل داده‌اند.»

محمدرضا وثوق‌نیا ادامه داد: «این اقلام شامل کیف پول، وجه‌نقد، عینک، عابربانک، کارت‌ملی، دفترچه بیمه، چتر، لباس، تلفن همراه، ساعت و ده‌ها اقلام دیگر است. اشیاء تحویل‌شده، در انبار واحد اشیاء گمشده به مدت یک سال شرعی نگهداری و در صورت تماس یا مراجعه صاحبان اقلام، به آنها تحویل می‌شود.»

وثوق‌نیا در ادامه گفت: «چنانچه صاحبان این وسایل پس از گذشت یک‌سال شرعی، به سازمان مراجعه نکنند و نشانه‌ای هم در اشیاء موجود نباشد تا از طریق آن به صاحبش دسترسی داشته باشیم، طبق فتوای مراجع عظام، اقلام موجود پس از تنظیم صورت جلسه به کمیته امداد امام‌خمینی(ره) تحویل می‌شود تا مطابق صلاحدید این نهاد در اختیار نیازمندان قرار بگیرند.»

وی تصریح کرد: «از میان این اقلام، تعداد ۲۵۶ مورد به صاحبان آن ها تحویل شده است و ۷۵ فقره کارت شناسایی شامل عابربانک، کارت ملی و شناسنامه تحویل اداره پست و اداره ثبت‌احوال شده تا برای صاحبان آنها ارسال شود.»

وی در خاتمه بیان کرد: «با توجه به اینکه حجم و ارزش اشیای تحویل‌شده توسط تاکسیرانان به واحد اشیاءگمشده سازمان تاکسیرانی حاکی از صداقت، امانتداری، بی‌نیازی و پاکدستی آنان است، به همشهریان توصیه می‌شود در ترددهای درون‌شهری همواره از تاکسی استفاده کنند، زیرا تاکسی امن‌ترین وسیله سفر بوده و تاکسیران همچنان امین شهروندان هستند.»

شماره «۴۸۰۴۸» را فراموش نکنید!

چندی پیش، مسئول بخش اشیاءگمشده سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که شهروندان تهرانی در صورت گم شدن اشیای خود در تاکسی باید با چه شماره‌ای تماس بگیرند، گفت: «مردم یا باید به سازمان تاکسیرانی واحد روابط عمومی، واحد اشیاءگمشده مراجعه کنند یا با شماره ۴۸۰۴۸ تماس بگیرند.»

او درباره میزان اشیای گمشده و ارزش آن‌ها توضیح داد: «اکثر چیزهایی که جا می‌مانند، کارت و مدارک، کلید و در فصل سرما چتر است که ارزش ریالی چندانی ندارند. اما چند سال قبل راننده‌ای به‌نام علی‌حسن ظفری ۷۰ هزار یورو متعلق به یک توریست لهستانی را پیدا کرد که به صاحب آن بازگردانده شد و سازمان تاکسیرانی نیز از او قدردانی کرد. مبلغ ۳۹هزار یورو هم توسط یداله عمرانی پیدا شد که با پیگیری راننده به صاحبش بازگردانده شد. معمولا راننده‌ها اشیاء و وسایل را در تاکسی پیدا می‌کنند و به سازمان تاکسیرانی تحویل می‌دهند و بعد از بررسی‌های لازم آنها را در اختیار صاحبش قرار می‌دهیم.»

فراموش‌کاری، مشکل جهانی!

اما در جهان، مردم چیزهای عجیب و غریبی را در تاکسی جا می‌گذارند. با وجود اینکه بچه‌دار شدن می‌تواند بسیار پرمشغله باشد، اما جا گذاشتن نوزاد در تاکسی طبیعی نیست و توجیهی ندارد! البته این داستان پایان خوشی داشت و راننده تاکسی موردنظر، نوزاد را به اداره پلیس برد تا آن جا از او مراقبت و والدین فراموش‌کار را پیدا کنند! در این فهرست، رتبه دوم را جا گذاشتن گلدان خاکستر متوفی به خود اختصاص می‌دهد.

دندان مصنوعی، پای مصنوعی و ۶۰۰۰ پوند پول نقد از دیگر موارد عجیب و غریب جامانده در تاکسی‌های سراسر جهان هستند. البته چندی پیش، یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی کشور هم با اعلام برخی وسایل جامانده در خودروهای این شرکت ازجمله یک دستگاه ماکروفر، یک سوئیچ ب‌ام‌و، تعداد زیاد لباس، کت و حتی لوازم تزئینی و صنایع‌دستی را اعلام کرد.

حتی در موردی دیگر، کاربر راننده تعداد زیادی داروی خارجی و گران‌ پیدا می‌کند و پس از پیگیری‌های لازم، راننده داروها را به سرعت به مسافر که حال مساعدی هم نداشته، می‌رساند.

روند پیگیری اشیاءگمشده در مترو چگونه است؟

اما اگر وسیله خود را در مترو گم کردید به مدت یک هفته فرصت دارید به انتظامات ایستگاه موردنظر مراجعه کنید و آن را تحویل بگیرید. اگر در این مدت موفق به مراجعه حضوری نشدید، طبق روال، این وسیله به ایستگاه مرکزی خط فرستاده می‌شود تا در سامانه ستاد اشیاء پیداشده، ثبت شود و بعد از یک‌هفته نیز وسایل به ستاد مرکزی تحویل داده می‌شوند.

بعد از این می‌توانید از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰ روزهای شنبه تا پنج‌شنبه با تلفن‌های ۳۳۹۰۰۱۷۲ و ۳۳۹۰۰۱۷۱ ستاد تماس گرفته و جویای وسایل گمشده خود شوید.

در صورت تطبیق مشخصات، وسایل به شما تحویل داده می‌شود. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه به نشانی metro.tehran.ir در زیرمنوی «خدمات مسافری» جویای وسیله خود شوید.

لازم به ذکر است که لیست تفکیکشده اشیای فرستاده شده به‌صورت دوره‌ای، اعلام می‌شود. این اشیاء تا دو ماه در ستاد باقی می‌مانند و اگر در این مدت صاحب آنها پیدا نشدند، مراحل اداری طی شده و به انبار فجر حضرت امام(ره) مربوط به اموال بلاصاحب و بلا وارث تحویل داده می‌شوند. البته مدارک شناسایی به مراکز صادرکننده ارسال می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =