BYD یوان‌پلاس

ایالات‌متحده آمریکا با پیشی گرفتن از آلمان، تبدیل به‌دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی جهان پس از چین در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ شد. ایالات‌متحده افزایش خیره‌کننده بیش از ۷۷ درصدی را در فروش خودروهای الکتریکی تجربه کرده است

آژانس تحقیقات بازار کانترپوینت ریسرچ آمار پرفروش‌ترین خودروهای برقی جهان در فصل اول 2023 را منتشر کرده است که طبق آن شرکت چینی BYD با پیشتازی خود در این عرصه، شرکت تسلا را که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای الکتریکی درجهان محسوب می‌شد، شکست داده است. به‌طور کلی هم طبق آمار، فروش خودروهای برقی در جهان نسبت ‌به‌سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است.

سهم چینی‌ها از برقی‌سازی

بازار چین در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ سهمی معادل ۵۶ درصد از فروش جهانی خودروهای برقی را کسب کرده است. چین با وجود کاهش ۱۲ درصدی در فروش خودروهای سواری در این بازه زمانی، همچنان با رشد ۲۹ درصدی جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی حفظ کرده است.

همچنین در یک تحول قابل‌توجه، ایالات‌متحده آمریکا با پیشی گرفتن از آلمان، تبدیل به‌دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی جهان پس از چین در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ شده است. ایالات‌متحده افزایش خیره‌کننده بیش از ۷۷ درصدی را در فروش خودروهای الکتریکی تجربه کرده است.

در این گزارش 10 برند پرفروش خودروهای برقی و همچنین 10 مدل پرفروش این خودروها مشخص شده است. بر این اساس 21.1 درصد از فروش خودروهای برقی در جهان مربوط به BYD است که رتبه اول را به‌خود اختصاص داده است.

تسلا نیز در رتبه‌ دوم قرار دارد که سهم آن از فروش خودروهای برقی 16.1 درصد بوده است. رتبه‌ سوم نیز متعلق ‌به‌فولکس‌واگن با 6.88 درصد بازار خودروهای برقی است. جیلی، جنرال‌موتورز و مرسدس‌بنز در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار داشته و هر یک به‌ترتیب 5.86، 4.71 و 4.28 درصد از بازار را از آنِ خود کرده‌اند.

جایگاه تسلا در بین خودروسازان

ب‌ام‌و، استلانتیس، هیوندای-کیا، رنو و نیسان در رتبه‌های هفتم تا دهم قرار دارند. اما درمورد مدل‌های پرفروش خودروهای برقی، تسلا پیشتاز است. این خودروساز آمریکایی با دو مدل Y و 3 رتبه‌های اول و دوم این فهرست را به‌خود اختصاص داده است. سه‌رتبه بعدی نیز متعلق به‌مدل‌های BYD هستند.

سانگ، ATTO۳ و Qin مدل‌هایی از محصولات این خودروساز چینی هستند که به‌ترتیب در رده‌های‌ سوم تا پنجم مدل‌های پرفروش خودروهای برقی قرار گرفته‌اند.

وولینگ نیز با Hongguang mini EV در رتبه ششم قرار گرفته است. رتبه هفتم باز هم به‌یکی از محصولات BYD رسیده و محصول دلفین این خودروساز این جایگاه را به‌خود اختصاص داده است.

آیون نیز از قافله عقب نمانده و با مدل اس خود به‌رتبه هشتم رسیده است. هان BYD و لومین چانگان نیز در رتبه‌های نهم و دهم قرار دارند.

امید به دنیای برقی

بر اساس آخرین گزارش آژانس تحقیقات بازار کانترپوینت ریسرچ، فروش جهانی خودروهای سواری برقی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به‌سال قبل افزایش قابل‌ توجه ۳۲‌ درصدی داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد خودروهای تمام‌برقی ۷۳ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی را در سه‌ماهه نخست سال میلادی جاری به‌خود اختصاص داده‌اند و خودروهای برقی هیبرید نیز ۲۷ درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند. بازار چین در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ سهمی معادل ۵۶ درصد از فروش جهانی خودروهای برقی را کسب کرده است.

چین با وجود کاهش ۱۲ درصدی در فروش خودروهای سواری در این بازه زمانی، همچنان با رشد ۲۹ درصدی جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی حفظ کرده است.

در یک تحول قابل‌ توجه، ایالات‌متحده آمریکا با پیشی گرفتن از آلمان، تبدیل به‌دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی جهان پس از چین در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ شد. ایالات‌متحده افزایش خیره‌کننده بیش از ۷۷ درصدی را در فروش خودروهای الکتریکی تجربه کرده است.

در سال ۲۰۲۲ خودروهای الکتریکی با فروش ۷.۸ میلیون‌دستگاهی، بهترین سال خود را تجربه کرده‌اند. این یعنی برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت‌خودرو، خودروهای الکتریکی ۱۰ درصد از کل فروش خودرو را در سراسر جهان به‌خود اختصاص داده‌اند.

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان نسبت به‌سال ۲۰۲۱ افزایش ۶۸ درصدی را تجربه کرده است. چین که بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان محسوب می‌شود، همچنان بزرگ‌ترین بازار فروش خودروهای برقی بوده و حدود دوسوم از کل فروش این مدل‌ها را به‌خود اختصاص داده است.

طبق آمارها، تقریبا از هر پنج خودرو فروخته‌شده در چین طی سال گذشته یکی الکتریکی بوده است. برای مقایسه، در اروپا این نسبت یک به ۱۰ است؛ اما اگر فروش مدل‌های پلاگین‌-هیبرید را هم به ‌تمام‌الکتریکی‌ها اضافه کنیم، این نسبت به‌یک به پنج می‌رسد.

در آلمان مدل‌های برقی ۲۵ درصد از کل فروش خودرو را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ درحالی ‌که در ماه دسامبر، آلمانی‌ها بیشتر از خودروهای درون‌سوز اقدام به‌خرید مدل‌های برقی کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =