بی‌وای‌دی

خودروساز الکتریکی و پیشتاز BYD چین نخستین محموله ۱۵۲ دستگاهی مدل دلفین را به‌منظور سنجش بیشتر بازار به‌اروپا صادر کرد.

نخستین سری از دلفین‌های بی‌وای‌دی به‌اروپا صادر شدند. محموله نخست شامل ۱۲۵ دستگاه درسطوح مختلف تریم و رنگ‌های گوناگون بدنه است. بنابراین به‌نظر می‌رسد به‌زودی بی‌وای‌دی دلفین در اروپا به‌فروش می‌رسد. تصاویر نخستین محموله بی‌وای‌دی دلفین برای اروپا در فضای مجازی چین منتشر شد. براساس تصویر و یک بنر تبلیغاتی متوجه می‌شوید که این محموله عازم اروپاست.

ترجمه بنر مزبور به‌صادرات دلفین از کارخانه Fuzhou توسط گروه کشتیرانی اقیانوس چین اشاره دارد. ظاهرا دلفین‌های بی‌وای‌دی از بندر Yantian در شهر شنژن بارگیری شده‌اند. این شهر در جنوب چین واقع بوده و به‌هنگ‌کنگ نزدیک است. فاصله بندر مزبور تا کارخانه BYD در فوژو حدود ۸۳۰ کیلومتر است.

عدد ۱۵۲ دستگاهی برای نخستین محموله دلفین به‌اروپا چندان هم قابل توجه نیست. درواقع بی‌وای‌دی درحال سنجش بازار اروپا نسبت به‌محصول متفاوت خود است. علاوه‌بر این زنجیره لجستیک BYD درحال گسترش بوده و هنوز کامل نیست. دلفین دو نسخه چینی و اروپایی دارد.

نمونه دوم بزرگ‌تر بوده و از پیشرانه کارآمدتری استفاده می‌کند. ظاهر بیرونی آن نیز اندکی تغییر دارد. طول‌، عرض و ارتفاع دلفین اروپایی به‌ترتیب ۴,۲۹۰، ۱,۷۷۰ و ۱,۵۷۰ میلی‌متر بوده و فاصله محوری آن ۲,۷۰۰ میلی‌متر است.

در بازار چین بی‌وای‌دی مدل پایه آن را در ازای دریافت ۹۶ هزار و ۸۰۰ یوآن به‌مشتریان تحویل خواهد داد. این رقم با نرخ روز ارز معادل ۱۴ هزار و ۹۵۱ دلار یا ۴۰۳ میلیون‌تومان می‌شود.

مسیری که در اروپا متوقف نخواهد شد

چنانچه بی‌وای‌دی بتواند مدل دلفین را در آمریکا عرضه کند، این هاچ‌بک سبز به‌ارزان‌ترین خودرو این کشور تبدیل خواهد شد. برای مقایسه بد نیست بدانید درحال حاضر ارزان‌ترین خودرو مجهز به‌گیربکس خودکار در ایالات‌متحده شورولت اسپارک LS مدل ۲۰۲۱ است که قیمتی برابر با ۱۵ هزار و ۶۹۵ دلار داشته و حدود ۷۵۰ دلار گران‌تر از بی‌وای‌دی دلفین است.

درصورت احتساب مشوق مالیاتی ۷ هزار و ۵۰۰ دلاری مخصوص مدل‌های الکتریکی، قیمت این اتومبیل چینی به‌زیر ۱۰ هزار دلار نیز خواهد رسید. نکته جالب توجه این‌که دلفین از نظر ابعاد خیلی بزرگ‌تر از اسپارک است.

درحالی که اسپارک ۳.۶۴ متر طول و ۲.۳۹ متر فاصله محوری دارد، طول دلفین ۴.۰۷ متر و فاصله محوری آن ۲.۷۰ متر است. درواقع با چنین ابعادی، بی‌وای‌دی دلفین را باید خودرویی تقریبا هم‌اندازه با هوندا فیت دانست که طول و فاصله محوری آن به‌ترتیب برابر با ۴.۱۰ و ۲.۵۳ متر است.

این هاچ‌بک ژاپنی که البته از بازار آمریکا حذف شده، در زمان عرضه قیمت پایه‌ای برابر با ۱۷ هزار و ۱۴۵ دلار داشت. شایان ذکر است قیمتی که برای بی‌وای‌دی دلفین ذکر کردیم با احتساب ۱۳ هزار یوآن (معادل تقریبا ۲ هزاردلار) سوبسید دولت چین برای خودروهای برقی است.

این امر به‌معنای آن است که بدون احتساب این سوبسید قیمت اصلی دلفین ۱۰۹ هزار و ۸۰۰ یوآن یا ۱۶ هزار و ۹۵۹ دلار می‌شود. این هاچ‌بک چینی حتی اگر با این قیمت در بازار آمریکا به‌فروش برسد، باز هم جزو ارزان‌ترین مدل‌ها خواهد بود.

برای نمونه مدلی مثل کیا ریو LX با قیمت ۱۷ هزار و ۴۵ دلار در این کشور به‌فروش می‌رسد. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، در ایالات‌متحده به‌خودروهای الکتریکی مشوق مالیاتی ۷ هزار و ۵۰۰ دلاری اعطا می‌شود. در این صورت قیمت دلفین به ۹ هزار و ۴۵۹ دلار کاهش می‌یابد و بی‌وای‌دی می‌تواند یک اتومبیل الکتریکی صفرکیلومتر زیر ۱۰ هزار دلار را به‌شهروندان آمریکایی عرضه کند.

عملکردی مناسب با زندگی شهری

بر اساس چرخه NEDC مدل پایه از بی‌وای‌دی دلفین بردی برابر با ۳۰۱ کیلومتر دارد. هرچند این رقم چشمگیر نیست، اما به‌لطف پشتیبانی از نرخ شارژ ۸۰۰ ولتی، تنها با ۵ دقیقه اتصال به‌ سوکتی متناسب، انرژی لازم برای پیمایش ۱۵۰ کیلومتر مسافت در باتری آن ذخیره می‌شود. به‌گفته بی‌وای‌دی پک باتری پیشرفته این خودرو تا ۱.۲ میلیون کیلومتر کارایی خود را حفظ می‌کند.

دو نسخه دیگر از بی‌وای‌دی دلفین ۱۰۶ هزار و ۸۰۰ یوآن (۱۶ هزار و ۴۹۶ دلار) و ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ یوآن (۱۷ هزار و ۲۶۸ دلار) قیمت دارند و برد حرکتی آن‌ها به‌ترتیب برابر است با ۴۰۵ و ۴۰۱ کیلومتر بر مبنای چرخه NEDC.

با وجود تمام مباحث فوق، هنوز مشخص نیست که آیا بی‌وای‌دی قصد عرضه دلفین را در بازار ایالات‌متحده نیز دارد یا خیر؛ اما در صورت عرضه و با در نظر گرفتن قیمت، مسلما پیشنهادی بسیار وسوسه‌انگیز پیش روی مشتریان قرار خواهد گرفت. البته باید این را نیز در نظر گرفت که درحال حاضر تنش‌های سیاسی و تجاری زیادی بین چین و آمریکا وجود دارد و حضور بی‌وای‌دی در این کشور با چالش‌هایی همراه خواهد بود؛ به‌ویژه این‌که جوی منفی علیه کالاهای چینی در ایالات‌متحده شکل گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =