کادیلا

خودرو کادیلا مانند «رنو سیمبل» که روی پلت‌فرم ال۹۰ توسعه یافته، جز از نظر ابعاد و فرم کلی درها تطابقی با ال۹۰ ندارد

در فروردین‌ماه امسال، گروه خودروسازی سایپا در حاشیه آیین راه‌اندازی خط تولید موتور جدید ME۱۶، از سه محصول جدید خود با همین پیشرانه رونمایی کرد که شامل شاهین پلاس، شاهین اتوماتیک و کادیلا بود. اما در میان این محصولات،‌ بیش‌از همه کادیلا توجه رسانه‌ها و مردم را به خود جلب کرد؛ محصولی که گرچه از نظر ابعاد، نمای جانبی و پلت‌فرم اولیه مشابه خودرو ال۹۰ است، در طراحی نمای جلو و عقب و دیگر مشخصات فنی با این خودرو تفاوت‌های چشمگیری دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تقویت بخش عرضی برای استحکام در برخورد از کناره‌ها

بن‌سازه کادیلا برگرفته از داچیا لوگان (رنو ال۹۰) و پلت‌فرم ۰b رنو-نیسان است که در بخش عرضی کف خودرو تقویت شده تا استحکام آن در برخورد از کناره‌ها بیشتر شود.

مهدی مطلب‌زاده، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور که در این اجرای این پروژه همکاری نزدیکی داشته است، در این باره گفت: «خودرو تندر۹۰ که با مشارکت رنو تولید می‌شد، به هیچ وجه استانداردهای ۸۵گانه ما را پاس نمی‌کرد. اما در محصول کادیلا برای مطابقت با این استانداردها، اِلِمان‌های جدیدی به کار رفته است.»

وی افزود: «هر فیس‌لیفت جدید، مستلزم طراحی و قطعات جدیدی بوده و قطعات جدید نیز نیازمند ساخت قالب‌های جدید است. بنابراین درمجموع؛ محصول کادیلا، یک خودرو جدید است که با اِعمال تغییرات گسترده بر روی پلت‌فرم قبلی به‌روزرسانی شده است. بنابراین این‌که بگوییم پلت‌فرم این خودرو با پلت‌فرم تندر۹۰ یکی است، اشتباه و غیرفنی است.»

این فعال بخش قطعه‌سازی با تاکید بر این‌که خودرو کادیلا بر خلاف شباهت ظاهری، همان ال۹۰ نیست، ادامه داد: «در تولید کادیلا قطعات زیادی تغییر یافته و طراحی جدید در این محصول صورت گرفته است تا بتواند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند. این تغییرات باعث شده است که این محصول جز از نظر ابعاد و نمای جانبی، شباهتی با ال۹۰ نداشته باشد. همان‌طور که خودرو رنو سیمبل که روی پلت‌فرم ال۹۰ توسعه یافته نیز جز از نظر ابعاد و فرم کلی درها آن‌هم نه در جزئیات، با ال۹۰ شباهتی ندارد.»

سرمایه‌گذاری سنگین قطعه‌سازان در پروژه کادیلا

عضو هیات‌مدیره انجمن همگن صنایع قطعه‌سازی کشور با اشاره به هزینه طراحی و تولید خودرو کادیلا اظهار داشت: «طراحی و تولید قالب‌ها و قطعات کادیلا به جهت افزایش هزینه، سرمایه‌گذاری سنگینی را برای زنجیره تامین به همراه داشته است.»

وی افزود: «موتور، گیربکس، اکسل و سیستم سوخت‌رسانی در خودرو ال۹۰، از طریق واردات تامین می‌شد و سهم داخلی‌سازی این خودرو حدود ۴۰درصد یا شاید کمتر بود، درحالی‌که امروز ضمن اصلاح، بهبود و ارتقای چشمگیر کادیلا نسبت به ال۹۰، درصد ساخت داخل آن بسیار افزایش یافته است. البته این محصول برای تامین برخی از قطعات الکترونیک و سایر قطعات های‌تک همچنان نیاز ارزی دارد.»

مطلب‌زاده همچنین با اشاره به نقدهای رسانه‌های خارجی درخصوص جلوپنجره و ورودی هوای بزرگ مورد استفاده در خودرو کادیلا (که معمولا در خودروهای دارای حجم موتور و قدرت و گشتاور بالا به کار می‌رود)، گفت: «نقدهایی که برخی رسانه‌های خارجی در مورد بخشی از تولیدات ایرانی و محصولی مثل کادیلا مطرح می‌کنند، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی ما عنوان می‌شود. آیا گرمای بالای ۴۵ درجه این روزها که در برخی نقاط کشورمان مشاهده می‌شود، در فرانسه هم هست؟ بنابراین باید طراحی خودروها نیز به تناسب اقلیم آب‌وهوایی صورت گیرد.»

مشارکت بالای قطعه‌سازان در پروژه اقتصادی سایپا

مطلب‌زاده در ادامه با اشاره به تلاش‌های بسیاری که برای طراحی و تولید خودرو کادیلا انجام شده است، درخصوص زمان تولید انبوه این محصول گفت: «با توجه به اظهارات مدیران گروه سایپا و تلاش زنجیره تامین قطعه‌سازی کشور، پیش‌بینی می‌شود که کادیلا حداقل تا پیش از پایان امسال به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسد و وارد بازار شود.»

وی با تاکید بر این‌که تا وقتی این محصول به تولید نهایی و عرضه به بازار نرسد، ارائه آمار درخصوص درصد داخلی‌سازی آن دشوار است، افزود: «اما پیش‌بینی می‌شود خودرو کادیلا همان‌گونه که از سوی مدیران سایپا اعلام شده است با درصد بالایی از ساخت داخل به بازار عرضه شود. چراکه علاوه بر پشتوانه ۴۰درصدی ساخت داخل محصول قبلی، قطعات اصلی مانند موتور، گیربکس، اکسل و سیستم سوخت‌رسانی و بسیاری از قطعات دیگر داخلی‌سازی شده‌اند.»

این فعال بخش قطعه‌سازی همچنین درخصوص بازار صادراتی کادیلا گفت: «با توجه به استانداردهای بالای این محصول و همکاری‌های خوبی در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه با شرکت‌های خودروساز و قطعه‌سازی ایرانی صورت گرفته است، پیش بینی می شود این خودرو از محصولات خوب صادراتی گروه سایپا به بازار روسیه باشد.»

از طراحی بدنه و کابین تا مشخصات فنی و امکانات

در نمای اصلی کادیلا شاهد چراغ‌های بزرگ و تهاجمی با طراحی مدرن و مجهز به دی‌لایت (روشنایی روز) هستیم. طرح شش‌ضلعی جلوپنجره و دو ورودی هوای بزرگ طرفین آن نیز هماهنگ با دیگر اجزا دیده می‌شود. در نمای جانبی،‌ رینگ‌های ۱۰ پره آلومینیومی که به رینگ‌های نسل چهارم هیوندای اکسنت شباهت دارند، خودنمایی می‌کنند. در نمای عقب نیز تاکید بر نصب چراغ‌های بزرگ و کشیده یادآور امضای رنو در طراحی آخرین سری از محصولات وارداتی این شرکت به ایران است.

در داخل این خودرو از داشبوردی شبیه داشبورد تندرپلاس و ساندرو استفاده شده است که در مقایسه با نسخه اصلی تندر۹۰، خطوط منحنی و جزئیات طراحی بیشتری دارد. فرمان کادیلا از نوع دی‌کات بوده و مجموعه پشت‌آمپر آن شبیه به کلاستر ام‌وی‌ام ایکس۲۲ است.

در قسمت سیستم پخش نیز یک نمایشگر مالتی‌مدیا قرار گرفته است که در قسمت زیرین آن دکمه‌های کنترلی با طراحی ظریف و زیبا به چشم می‌خورند. سیستم تهویه کادیلا نیز از نوع اتوماتیک است.

پیشرانه ME۱۶ کادیلا که نخستین موتور ۱۶ سوپاپ گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود، از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) بهره‌مند است و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. این پیشرانه ۱.۶لیتری ۴سیلندر یورو۵ که گفته می‌شود قابلیت ارتقا به یورو۶ را نیز دارد، حداکثر قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰نیوتون‌متر را ارائه خواهد داد.

یک جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی ۵F۱۸ سری SE (با مهنسی آیسین) نیز توان را به چرخ‌های جلوی کادیلا دنده دستی می‌رساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.

در تمام تیپ‌های کادیلا امکاناتی از قبیل فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و... وجود دارد. نسخه‌های کامل‌تر این خودرو به امکاناتی همچون سانروف، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، شیشه‌های دودی عقب، استارت دکمه‌ای و... نیز مجهز خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارش IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    مسخره کردن واقعا . لوگان موتورش مهم بود که رو این نیست . تو این سایز و کلاس شاهین هست . چه لزومی داره یه خط جدید با هزینه بالا بزنید یه خودرو دقیقا تو همون کلاس و سایز تولید کنید
  • حسین خوش نژاد ایرانی FI ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام اگر کارشناسان وطراحان نسبت به کیفیت خودرو اقدام کنند وشرکت سایپا محدودیت هزینه در کیفیت نکنه همین ماشین برای ایرانی از هر ماشینی که امروز وارد میشه بهتره چون کارگر ایرانی مشغول کاره کیفیت تداوم میاره ولی الان اجباره که ماشین بی کیفیت رو بخری انشاالله دست اندر کاران موفق در رضایت ملت مظلوم ایران باشند
  • سعید IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    2 0
    چرا پراید تیبا نیست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =