eqs suv

تسلا هنوز کیلومترها از خودروسازان آلمانی در تمام بازارهای اصلی جلوتر است. آن‌ها تحت فشار هستند تا حجم تولید خود را افزایش دهند تا به‌مقیاسی که برای سودآوری خودروهای الکتریکی نیاز است، برسند

خودروسازان آلمانی در چند سال گذشته برنامه‌های جسورانه‌ای را برای روی آوردن به‌خودروهای الکتریکی و به‌چالش کشیدن سلطه شرکت تسلا اعلام کردند. در عوض آن‌ها تنها بیشتر عقب افتادند! تسلا تقریبا ۸۹۰ هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست سال جاری تحویل داده که بیشتر از مجموع خودروهای الکتریکی فولکس‌واگن، پورشه، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز است.

آلمانی‌ها درحال مبارزه هستند؛ زیرا مشکلات نرم‌افزاری مدل‌های کلیدی آن‌ها را به‌تاخیر می‌اندازد و به‌کاهش فروش در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار آن‌ها منجر شده که تسلا و قهرمان محلی این کشور یعنی BYD در آنجا پیشرو بوده‌اند.

آن‌ها حتی در حال نواختن کمانچه دوم در بازار خانگی خود هستند؛ جایی که تسلا همچنان برترین برند خودروهای برقی است.

سرمایه‌گذاران بورس آلمان هم که در این هفته از سه شرکت آلمانی با خبر خواهند شد، نگران چنین شرایطی هستند؛ پورشه درآمدهای سه‌ماهه خود را در روز چهارشنبه و به‌دنبال آن مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن در روز پنجشنبه گزارش می‌دهد.

کاهش اهمیت قطعه‌سازی به‌شکل کلاسیک

از آن‌جا که تسلا با کاهش قیمت‌های تهاجمی برای حجم فروش بیشتر تلاش کرد، فشار را بر تولیدکنندگان قدیمی که در تلاش برای حفظ سرعت خود بودند، افزایش داد.

فروش خودروهای برقی تسلا در سه ماه منتهی به‌ژوئن ۳۰ درصد بیشتر از فولکس‌واگن افزایش یافت و برتری خود را افزایش داد.

درحالی که آلمانی‌ها در مذاکرات دشوار با اتحادیه‌ها درباره بازسازی سایت‌های تولید دوران درون‌سوز خود غرق شده‌اند، تسلا قصد دارد کارخانه آلمانی خود را گسترش دهد و در حال آماده‌سازی برای ساخت کارخانه جدیدی در مکزیک است.

ماتیاس اشمیت، تحلیلگر خودرو مستقر در نزدیکی هامبورگ گفت: «تسلا هنوز کیلومترها از خودروسازان آلمانی در تمام بازارهای اصلی جلوتر است. آن‌ها تحت فشار هستند تا حجم تولید خود را افزایش دهند تا به‌مقیاسی که برای سودآوری خودروهای الکتریکی نیاز است، برسند.»

سهام تسلا هم در سال جاری بیش از دو برابر شده است. خودروسازان آلمانی در گذشته به این دلیل پیشرفت کردند که تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را به‌کمال رساندند و صدها قطعه‌ساز محلی با کیفیت بالا گیربکس، انژکتور سوخت و میل‌لنگ را برای آن‌ها تامین می‌کردند. اکنون که باتری در حال گرفتن جایگاه چنین قطعاتی شده است، آلمان حرفی برای گفتن ندارد.

از سوی دیگر در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، فشارهای تورمی، کمبود کارگران ماهر و قیمت بالای انرژی به‌چالش‌های ساختاری ناشی از تغییر خودروهای الکتریکی می‌افزاید. بر اساس نظرسنجی موسسه Ifo مستقر در مونیخ که در این ماه منتشر شد، انتظارات خودروسازان آلمانی در بدترین وضعیت خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ است.

چین دیوار بزرگی برای آلمان‌ها شده است

بزرگ‌ترین تهدید آلمان‌ها تضعیف موقعیت آن‌ها در چین است. فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز برای دهه‌ها بر فروش خودروهای درون‌سوز در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان تسلط داشتند؛ اما اخیرا از برندهای چینی که در تولید خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه با فناوری و نرم‌افزار متناسب با سلیقه‌های محلی بهتر بوده‌اند، عقب افتاده‌اند.

مرسدس در اواخر سال گذشته پس از فروش ناامیدکننده، قیمت سدان الکتریکی پرچمدار خود، EQS را در چین کاهش داد. در این شرایط به‌ویژه فولکس‌واگن تحت فشار قرار گرفته است و بی‌وای‌دی در سه ماهه نخست از این شرکت در چین پیشی گرفت.

فروش خودروهای برقی سازنده آلمانی در چین در نیمه نخست در بازاری که ۲۰ درصد رشد داشت، کاهش یافت. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ خودروهای برقی ۹۰ درصد از بازار چین را تشکیل دهند و این امر برای آلمانی‌ها برای تسریع در ارائه رقابتی‌تر خودروهای برقی ضروری است.

بزرگ‌ترین خودروساز اروپا در ماه گذشته مدیرعامل آئودی را جایگزین مدیر سابق کرد که دلیل آن تا حدی به‌این خاطر بود که می‌خواهد افت این برند در کشور چین را متوقف کند.

تحلیلگران اچ اس‌بی‌سی در گزارشی که در این ماه منتشر کردند، اعلام کردند: «پرچمداران فعلی خودروهای برقی در چین تسلط بر بازار را محکم‌تر خواهند کرد. به‌استثنای تسلا، ما فکر می‌کنیم همه آن‌ها برندهای خودروهای برقی چینی خواهند بود.»

فرصت‌های باقیمانده

همچنان باید امیدوار بود. درواقع ایلان ماسک با عرضه خودرو سواری جدید خود یعنی مدل Y در سال ۲۰۲۰، پنجره‌ای از فرصت را برای شرکت‌های فعلی باز گذاشته است. در همین حال بی‌وای‌دی به‌دلیل موانع تجاری، از بازار ایالات‌متحده دور است و ممکن است چندین استارت‌آپ کوچک‌تر برقی چینی از جنگ قیمتی این صنعت جان سالم به‌در نبرند. شرکت‌های آلمانی همچنان از فروش مدل‌های درون‌سوز، از جمله در چین، سود سالمی کسب می‌کنند. مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و با تسلا در سگمنت‌های قیمتی پریمیوم و لوکس رقابت نمی‌کنند و همچنان فروش خودروهای برقی را تقریبا دو برابر خواهند کرد.

برنامه‌های آلمانی‌ها برای معرفی پلت‌فرم‌های متمرکز بر خودروهای الکتریکی در اواسط دهه به‌منظور کاهش قیمت خودروهای الکتریکی و تجهیز آن‌ها به‌فناوری جدید، می‌تواند شرایط را تغییر دهد. فولکس‌واگن درحال آماده‌سازی یک خودرو برقی جمع‌وجور با قیمت کمتر از ۲۵ هزار یورو به‌عنوان خودرو مردمی برای عصر برقی‌هاست که چند سال دیگر تا تولید آن فاصله دارد.

بزرگ‌ترین خودروساز اروپا اخیرا برنامه مخارج پنج ساله خود را به ۱۸۰ میلیارد یورو افزایش داده است که بیش از دو سوم آن به‌نرم‌افزار و خودروهای برقی اختصاص دارد. سدان ID.۷ آن‌ها که اواخر امسال در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود، با صفحه‌نمایش واقعیت افزوده عرضه می‌شود که اطلاعات را به‌میدان دید راننده منتقل می‌کند.

براساس گزارش «اتونیوز» مرسدس برای رقابت بهتر با مدل ۳ تسلا، نسخه الکتریکی سدان کامپکت CLA خود را در سال آینده در ایالات‌متحده معرفی خواهد کرد. همچنین G-Wagon نمادین را برقی می‌کند.

ب‌ام‌و تعهد داده که پلت‌فرم «Neue Klasse» آن‌ها که قرار است در حدود سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود، به‌سرعت گرفتن روند فروش کمک خواهد کرد.

هدف آن‌ها کاهش هزینه‌های تامین باتری به‌نصف و افزایش برد و سرعت شارژ ۳۰ درصدی نسبت به‌مدل‌های فعلی است. در این میان مایکل دین، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس گفت: «نسل بعدی پلت‌فرم‌های برقی آلمانی‌ها می‌توانند اوضاع را تغییر دهند. در آن زمان است که شما شاهد فشار بزرگی از سوی آن‌ها، حتی در چین خواهید بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

آخرین اخبار