پله‌برقی‌

حادثه تلخی که چند روز قبل برای یک کودک در تهران رخ داد، بار دیگر توجه‌ها را به سمت میزان ایمنی پله‌برقی‌های موجود در سطح شهر، جلب کرد. در ادامه به برسی این موضوع می‌پردازیم.

حادثه چگونه رخ داد؟

دو روز قبل سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری درباره حادثه رخ‌داده در تهران گفت: «ساعت ۱۹:۵۳ دقیقه جمعه‌شب گذشته در پله‌برقی واقع در خیابان تختی، خیابان بیست‌ودوم حادثه تلخی اتفاق می‌افتد؛ زمانی که همکاران ما از ایستگاه ۸۳ به محل می‌رسند، با ازدحام جمعیت روی پله‌برقی که از بالا به پایین حرکت می‌کرده، مواجه می‌شوند. در این حادثه یک کودک حدودا ۱۰ساله آسیب دید.»

جلال ملکی با بیان اینکه پیمانکار بر سر صحنه حادثه حاضر شده بود، افزود: «درپی اظهارات شاهدان و با بررسی‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌ها، طی مدت کوتاهی اقدامات لازم انجام و کودک توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شد.»

وی با تاکید بر اینکه با حادثه‌دیدگان ابراز همدردی می‌کنیم و قطعا اگر ناراحتی ما از نزدیکان این کودک بیشتر نباشد، کمتر هم نیست، ادامه داد: «این پله‌برقی در صحبتی که با همکاران و مسئولان داشتیم و بنابر مستندات، در زمان مقرر بازدید می‌شده و بازدید دوره‌ای دارد و البته یازدهم همین ماه نیز مورد بررسی و بازرسی قرار گرفته است. ضمن اینکه جزو پله‌برقی‌های هوشمند است که نیاز به قطع کردن دستی ندارد. به همین دلیل به محض اینکه این اتفاق افتاد، خود دستگاه قطع شده است.»

وی در توصیه به شهروندان تصریح کرد: «پله‌برقی جزو وسایل خدمتگزار به شهروندان است، اما اگر یک بچه کوچک روی آن باشد، باید دستش را بگیریم یا اگر امکانش بود کودک را بغل کنیم. بچه‌ها دوست دارند روی پله‌برقی‌ها بنشینند که این ممکن است حادثه‌آفرین شود. همان‌طور که دویدن روی آن می‌تواند منجر به ایجاد حادثه شود یا لباس‌ها یا برخی کفش‌ها (به ویژه کفش‌های مخصوص فصل تابستان که انگشتان پا بیرون هستند) هم ممکن است به صفحات گیر کنند و منجر به اتفاقی تلخ شود. اگر کالسکه‌ همراه دارید باید بیشتر مراقب باشید تا این وسیله خدماتی خطرآفرین نشود.»

ملکی با اشاره به اینکه درباره این پله‌ها هشدارهایی نیز ثبت شده است، تصریح کرد: «اکنون به درخواست سازمان زیباسازی عملیات بهره‌برداری از این پله‌برقی متوقف شده است تا کاملا کار کارشناسی انجام شود. مطمئن باشید بررسی‌های کارشناسی انجام خواهد شد و چنانچه ثابت شود ر شخص و یا مجموعه‌ای کوتاهی کرده حتما برخوردهای لازم انجام می‌شود.»

توضیحات سازمان زیباسازی شهرداری تهران

درپی بروز حادثه برای یک کودک در پل عابرپیاده مکانیزه تختی در منطقه ۱۶ تهران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران توضیحاتی ارائه کرد. در این توضیحات آمده است: «درپی حادثه جمعه‌شب مورخ ۱۳مردادماه در پل عابرپیاده مکانیزه محله تختی در منطقه ۱۶ که طی آن یک کودک اتباع ۹ساله دچار حادثه از ناحیه دست شد، به اطلاع می‌رساند کودک در پله‌برقی و در مسیر پایین‌رو به صورت نشسته در حال حرکت بوده و دست خود را روی سطح پله قرار داده بود، پس از رسیدن به سطح ثابت (صفحه کامپلیت) انگشتان وارد دندانه‌های پایانی پله شده و به داخل کشیده شده که پس از آن بلافاصه مکانیزم ایمنی صفحه کامپلیت درگیر شده و فرمان خاموش شدن پله‌برقی صادر شده است. البته مطابق استاندارد EN۱۱۵ کودکان هنگام استفاده از پله‌برقی باید در کنار والدین باشند و دست آنها را بگیرند در همین راستا نیز علائم هشدار در کلیه پله‌برقی‌های سطح شهر نصب شده است.»

اعضای شورای شهر در انتظار گزارش رسمی دادگستری

در ابتدای جلسه روز گذشته شورای شهر تهران نیز قدرت‌اله محمدی؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در پی حادثه تلخ و سقوط یک دختربچه ۹ساله در پله‌برقی منطقه ۱۶ و قطع عضو، درباره ابعاد مختلف این حادثه گفت: «در سال ۱۴۰۲ و تا به امروز ۳ مورد حادثه پله‌برقی به ثبت رسیده است که دو مورد آن در فواصل روز گذشته و حادثه منطقه ۱۶ بوده و یک حادثه نیز به اوایل سال ۱۴۰۲ برمی‌گردد. در کل ۳ حادثه در سال ۱۴۰۲ در خصوص پله‌های برقی ثبت شده است.»

محمدی با تاکیدبر اینکه این پله‌برقی به لحاظ فنی مشکلی نداشته است، افزود: «موضوعی که بسیار مهم است آگاهی شهروندان جهت استفاده از پله‌های برقی است که امیدواریم به این موضوع توجه ویژه شود.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کار نکردن و خرابی پله‌های برقی بهتر از آن است که مشکلاتی را برای شهروندان به وجود بیاورند، گفت: «باید توجه لازم به سیستم‌های ایمنی پله‌های برقی صورت بگیرد تا از این حوادث رخ ندهد.»

حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه واقعا نمی‌دانیم مسئولیت پله‌های برقی در شهر تهران برعهده کدام دستگاه و ارگان است، گفت: «چالش‌ها و مشکلات اساسی در پله‌های برقی وجود دارد و امید می‌رود به آن‌ها رسیدگی شود.»

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه در انتظار گزارش رسمی دادگستری و بررسی ابعاد مختلف این حادثه خواهیم بود، گفت: «قطعا باید مشخص شود چه میزان فرد و چه میزان شهرداری در این حادثه مقصر بوده‌اند و ابعاد این حادثه مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ما هم نگفتیم شهردار بی‌عرضه‌ست!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =