بازار خودرو

در آخرین روز هفته گذشته قیمت خودرو در بازار ثبات نسبی و ریزش جزئی را در میان مدل‌های داخلی و چینی تجربه کرد. البته در این زمان خودروهای خارجی همچنان بیشترین کاهش بها را در بازار آزاد تجربه کردند؛ جایی که شاهد افت بهای ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی خودروهای خارجی در بازار بودیم

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته با وجود آرامش نسبی قیمت‌ها، همچنان رکود را در دستور کار خود قرار داد و ثبات نسبی و ریزش جزئی در قیمت‌ها هم مشتریان را راهی بازار نکرد. این درحالی است که بازار همچنان چشم‌انتظار مدل‌های وارداتی است و خریدوفروشی در آن صورت نمی‌گیرد. به‌این ترتیب رکود کم‌سابقه‌ای را در این بخش تجربه می‌کنیم.

بازار خودرو در آخرین روزهای هفته گذشته نیز همانند هفته‌های قبل بدون مشتری ماند و می‌توان گفت در برخی روزهای هفته گذشته، خریدوفروش در این بازار نزدیک به‌صفر بود.

جالب این‌جاست که با وجود رکود بازار، در فضای مجازی قیمت‌های کاذبی برای انواع محصولات عنوان می‌شود؛ اما وقتی مشتری پای معامله می‌رود، حرف آخر را قیمت‌های اصلی می‌زنند و درنهایت با تخفیف‌های زیاد، خودرو معامله می‌شود.

این روزها کسی برای خرید خودرو صف نکشیده و همه منتظر تعیین‌تکلیف وضعیت خودروهای وارداتی هستند. همین امر عاملی شده است تا بهای خودروهای مونتاژی به‌قیمت کارخانه نزدیک‌تر شود.

خریداران در این شرایط باید دقت کنند که فریب قیمت‌های کاذب را نخورند و درشرایط ثبات یا ریزش قیمت‌ها، نسبت به‌خرید خودرو اقدام کنند.درحالی که پنج ماه از اجرای طرح فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه گذشته، هنوز خبری از تحویل خودرو به‌متقاضیان نیست.

طرحی که اسفندماه ۱۴۰۱ کلید خورد تا چند ده هزار دستگاه خودرو وارداتی در معرض فروش قرار گیرد؛ اما درحال حاضر ثبت‌نام‌کنندگان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و امکانی هم برای پیگیری نیست.

امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت ۱۰ اسفندماه سال گذشته در نشست خبری از عرضه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو داخلی و چند صد هزار دستگاه خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو و حذف قرعه‌کشی تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

در این راستا طرح فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو درحالی از اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شد که طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو حدود ۳۳ هزار نفر متقاضی با وعده تحویل سه‌ماهه خودرو در این طرح مشارکت کرده و مبلغ ۵۰۰ میلیون‌تومان در حساب‌های وکالتی خود واریز کردند.

از این تعداد، یک‌هزار و ۱۰۸ نفر متقاضی خرید چانگان بوده و واریزی خود را انجام داده‌اند؛ اما هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند. مابقی ۳۱ هزار و ۸۹۲ نفر نیز با وجود گذشت پنج ماه هنوز اطلاع ندارند چه‌خودرویی ثبت‌نام کرده‌اند و تحویل خودرو آن‌ها چه‌زمانی خواهد بود.

مشخص نبودن زمان تحویل خودرو و حتی نوع خودروهای وارداتی که تحویل خریداران خواهد شد، از مشکلاتی است که صدای متقاضیان خرید خودروهای وارداتی را درآورده است.

روی دیگر سکه بازار خودرو، عرضه‌های محدود با وجود مقاومت‌های زیاد در بورس بود.عمده خودروهای فروخته‌شده در بورس، در زمان مقرر و حتی در برخی موارد، زودتر از زمان سررسید به‌مردم تحویل داده شد. البته تاخیرهایی نیز در تحویل خودروهای بورسی به‌مشتریان وجود داشت که در این موارد امکان اخذ خسارت دقیق و به‌روز از سوی خریداران وجود داشت. در این راستا و طبق آماری که بورس کالا منتشر کرده است، برخی افراد که طی ماه‌های گذشته اقدام به‌خرید خودرو از این بازار کرده‌اند با تاخیر در تحویل خودرو از سوی خودروسازان مواجه شده‌اند که این افراد تاکنون ۴۳ میلیارد ‌ریال خسارت تاخیر در تحویل خودرو دریافت کرده‌اند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه‌کسی مسئول و پاسخگوی خسارت متقاضیان خودروهای وارداتی است؟

خارجی‌ها همچنان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند

در آخرین روز هفته گذشته قیمت خودرو در بازار ثبات نسبی و ریزش جزئی را در میان مدل‌های داخلی و چینی تجربه کرد. البته در این زمان خودروهای خارجی همچنان بیشترین کاهش بها را در بازار آزاد تجربه کردند؛ جایی که شاهد افت بهای ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی مدل‌های خارجی در بازار بودیم. خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش قیمت یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی و افت بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۴۰ میلیون‌تومان و دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی ارزش پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۶۷۲ میلیون‌تومان، تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش به ۶۹۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۵۳۳ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای چینی کاهش بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۱۲ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۴۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی اغلب خودروها بودیم. جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

آخرین اخبار