بازار خودرو

قرار شده است به‌زودی تنها افرادی بتوانند آگهی‌های فروش خودرو را در سایت‌ها منتشر کنند که مالکیت آن‌ها از سوی پلیس راهور تایید شده باشد. دلیل اصلی وضع این قانون آن است که طی سال‌های اخیر، سایت‌های فروش خودرو تبدیل به‌جایگاهی برای بالا بردن قیمت خودرو شده بودند

بازار خودرو در نخستین روز هفته با کاهش قیمت چشمگیر مدل‌های داخلی و چینی همراه بود. جایی که محصولات سایپا در بازار آزاد تا ۹ میلیون‌تومان و مدل‌های ایران‌خودرو تا ۱۵ میلیون‌تومان ریزش بها را تجربه کردند. همچنین خودروهای چینی نیز در بازار آزاد تا ۳۵ میلیون‌تومان افت بها را تجربه کردند. بر این اساس، قیمت خودروهای خارجی نیز همانند روزهای گذشته ریزش داشت.خبر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی نه‌تنها در نخستین روز کاری هفته سبب شد بازار خودرو کشور روند نزولی را در دستور کار خود قرار دهد، بلکه بر نوسانات نرخ ارز نیز به‌شدت تاثیرگذار بود.

علاوه‌بر خبرهای خوب در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، واردات خودرو و نوسانات نزولی نرخ ارز، کارشناسان معتقدند قوانین جدید برای نشر آگهی خودرو در سایت‌ها و فضاهای مجازی نیز تاثیر خوبی روی قیمت خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد داشته و سبب شده است تعداد زیادی از آگهی‌های دروغین حذف شوند. این درحالی است که قرار شده به‌زودی تنها افرادی بتوانند آگهی‌های فروش خودرو را در سایت‌ها منتشر کنند که مالکیت آن‌ها از سوی پلیس راهور تایید شده باشد.

دلیل اصلی وضع این قانون آن است که طی سال‌های اخیر، سایت‌های فروش خودرو تبدیل به‌جایگاهی برای بالا بردن قیمت خودرو شده بودند. بر این اساس دلالان و واسطه‌های بازار با عرضه سوری خودرو، بازار را به‌هم ریخته و جو روانی ایجاد می‌کنند تا قیمت خودرو صعودی شود.

طی سال‌های گذشته، فروشندگان غیرواقعی تعیین‌کننده وضعیت بازار خودرو بودند. در این مدت مراجع نظارتی و قضایی از سایت‌های فروشنده کالا و محصول می‌خواستند از اطلاع‌رسانی قیمت‌ها پرهیز کنند و از واژه قیمت توافقی در آگهی‌ها استفاده شود تا به‌واسطه انتشار قیمت‌های سلیقه‌ای و بی‌اساس، بازار تحت‌تاثیر قرار نگیرد.

نکته جالب توجه این‌که بخشی از خودروهایی که در سایت‌ها برای فروش عرضه می‌شود، ‌هیچ زمان فروخته نمی‌شوند؛ چراکه اصلا خودرویی وجود ندارد که به‌فروش برسد!

تماس‌گیرندگان با افرادی که در ظاهر می‌خواهند خودرو خود را بفروشند، با چنین پاسخ‌هایی روبه‌رو می‌شوند: «قیمت‌ها درحال افزایش است و فعلا قصد فروش ندارم!» یا «قیمت بالاتر رفته است.»

این حرف‌ها در برخی دفترهای فروش نیز بعد از مراجعه حضوری مشتریان به‌آن‌ها زده می‌شود. این درحالی است که این دفترهای فروش در زمان پاسخگویی به‌تماس مشتریان به‌آن‌ها اعلام می‌کنند خودرو موجود دارند و حتی قیمت‌ها را نیز پایین‌تر اعلام می‌کنند تا مشتریان را برای خرید حضوری به‌دفتر کار خود بکشانند؛ اما بعد با بهانه‌های مختلف مشتریان را رد می‌کنند و سبب می‌شوند قیمت خودرو در بازار، روند صعودی پیدا کند.

تارای دنده‌ای بیشترین ریزش قیمت را در بازار آزاد داشت

در نخستین روز کاری هفته، قیمت خودروهای داخلی، چینی و خارجی با ریزش بهای قابل توجهی همراه بود. در این میان شاهد کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی تارای دنده‌ای در بازار مدل‌های داخلی بودیم. جایی که این خودرو با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش بها، با قیمتی حدود ۶۸۱ میلیون‌تومان در بازار معامله شد.

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارای دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۱ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۴۷۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۵ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۶۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۴ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۷۰ ‌میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

آخرین اخبار