احمد نعمت بخش

در حال حاضر شاهد تشدید بحران ارزی، هم در خودروسازی و هم در بحث واردات خودرو هستیم. اتفاقی که شاید اهرمی برای لغو قیمت‌گذاری دستوری باشد. روز گذشته وزارت صمت طی نامه‌ای اعلام کرد خودروسازان به فکر تامین ارز خود از مبادی گوناگون باشند

بازار خودرو هر روزه با نوسان قیمت قابل توجهی همراه است و بهای تمام خودروها در بازار آزاد به‌صورت سینوسی تغییر می‌کند. این درحالی است که روز گذشته شاهد افزایش قیمت جزئی خودروهای داخلی و افت بهای مدل‌های چینی و خارجی در بازار آزاد بودیم. خودروهای داخلی روز گذشته تا ۷ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. از طرفی مدل‌های چینی نیز تا ۲۰ میلیون‌تومان افت بها داشتند و خودروهای خارجی نیز تا ۲۰۰ میلیون‌تومان در بازار ریزش قیمت را تجربه کردند.

در حال حاضر شاهد تشدید بحران ارزی، هم در خودروسازی و هم در بحث واردات خودرو هستیم. اتفاقی که شاید اهرمی برای لغو قیمت‌گذاری دستوری باشد. روز گذشته وزارت صمت طی نامه‌ای اعلام کرد خودروسازان به‌فکر تامین ارز خود از مبادی گوناگون باشند. در این میان احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: «کار خودروسازان بسیار سخت شده و قطعا شاهد رشد بهای انواع خودرو خواهیم بود.»

احمد نعمت‌بخش درباره آینده تولید و بازار خودرو نیز گفت: «با وجود این اتفاق وقتی خودروسازانی مانند ایران‌خودرو و سایپا نتوانند ارز خود را تامین کنند، از خودروساز خصوصی چه انتظاری می‌توان داشت؟ درحال حاضر شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به‌قطعه‌سازان بدهکار هستند و شرایط سختی دارند. از طرفی خودروسازان خصوصی نیز در چنین شرایطی قادر به‌ادامه فعالیت نبوده و مجبور می‌شوند تعدیل یا تعطیل کنند تا ضرر نکنند.»

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه افزود: «تمام مشکلات ما زیر سر قیمت‌گذاری دستوری است. ما بارها و بارها درخواست داده‌ایم که اجازه بدهند قیمت‌گذاری در بازار آزاد اتفاق بیفتد؛ اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد. قیمت‌گذاری دستوری سبب شده است هیچ‌ چیزی سر جای خودش نباشد. اتفاقی که قطعا باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود؛ چراکه اگر قرار باشد برای تامین ارز مشکلات زیادی را تحمل کنیم، دیگر نمی‌توانیم درچنین شرایطی فعالیت چندانی داشته باشیم.»

نعمت‌بخش در پایان گفت: «قطعا در چند روز آینده جلساتی را با وزیر صمت برای رفع برخی موانع خواهیم داشت. ما در نظر داریم که حداقل بتوانیم مسئولان را مجاب کنیم تا درچنین شرایط سختی قیمت‌گذاری دستوری را لغو کنند و اجازه بدهند قیمت خودرو در حاشیه بازار مشخص شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، شاهد روند بهتری در عرضه خودرو از طرف خودروسازان هستیم.»

فیدلیتی بیشترین ریزش بها را در بازار آزاد داشت

روز گذشته قیمت خودروهای چینی با کاهش بها همراه بودند. این خودروها ریزش قیمت حدود ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومان را تجربه کردند. بر این اساس فیدلیتی ۵ نفره و ۷ نفره هرکدام با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین ریزش بها را تجربه کردند.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارای دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۸ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۸ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۶۰ ‌میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۰۲ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    خدا لعنت کنه گرون فروش و ظالمو! الان میگید قیمت آزاد بشه چقد دیگه می خوایید بشه ؟! یه پژو پارس با تکنولوژی 100 سال پیش درب کارخونه میگید 320 حداقل ! بعد میگید ارزون هست ؟!! باز انتظار دارید گرون تر بشه ؟!! همینم مردم نمی تونن بخرن! اگه قرار بر آزاد سازی باشه لطف کنید گمرک هم آزاد کنید و بدون تعرفه تا ببینیم کی خودرو داخلی با این قیمت میخره !!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

آخرین اخبار