لنت‌های سرامیکی

صنعت لنت‌ترمز از جمله صنایعی است که در سال‌های اخیر به‌واسطه سرمایه‌گذاری بالا از سوی شرکت‌های بخش‌خصوصی به‌خوبی پیشرفت کرده و مازاد بر نیاز کشور اقدام به‌تولید می‌کند. 

ارز در کشور به‌سختی تامین می‌شود و بسیاری از مشاغل و صنایع برای تامین ارز مورد نیازشان در راستای تولید و حفظ اشتغال خود با مشکل مواجه‌اند. در این شرایط لزوم تخصیص ارز به‌کالاهای اضطراری و کالاهایی که در داخل تولید نمی‌شود یا تولیدات کفاف مصرف را نمی‌دهد، احساس می‌شود. با این حال در این شرایط هم برخی افراد به‌دنبال سود بیشتر هستند و حاضرند تولید ملی را زیر پا بگذارند.

صنعت لنت‌ترمز از جمله صنایعی است که در سال‌های اخیر به‌واسطه سرمایه‌گذاری بالا از سوی شرکت‌های بخش‌خصوصی به‌خوبی پیشرفت کرده و مازاد بر نیاز کشور اقدام به‌تولید می‌کند.

در این شرایط تقاضای بسیاری نیز برای واردات لنت‌ترمز وجود دارد. موضوعی که سبب شده است اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران طی نامه‌ای از انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور وضعیت تولید را استعلام کند.

درهمین زمینه مسعود حسن‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور در پاسخ به‌درخواست واردات و استعلام وزارت صمت اظهار کرد: «سابقه تولید لنت بیش از سابقه تولید خودرو در کشور است. بالغ بر 60 سال است که لنت‌ترمز در کشور تولید می‌شود و در سال‌های اخیر به‌واسطه تشویق وزارت صمت سرمایه‌گذاری‌های بالایی در صنعت تولید لنت انجام شده است.»

وی افزود: «از سال 1398 لنت‌ترمز مشمول ضوابط کارتابل فنی شده؛ اما متاسفانه طی چهار سال گذشته خارج از ضوابط کارتابل فنی ثبت سفارش برای واردات لنت انجام شده و حجم تخلفات در این بخش ده‌ها میلیون‌دلار است.»

حسن‌پور تصریح کرد: «درحال حاضر بیش از 100 شرکت فعال در حوزه لنت دارای تاییدیه کیفی از سازمان ملی استاندارد هستند و توانایی تولید انواع لنت‌ خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی را دارند. بنابراین نیازی به‌واردات و خروج ارز نیست.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ تاکید کرد: «ما توانایی تولید لنت برای انواع خودروهای سبک و سنگین شامل انواع مدل‌های سواری، شاسی‌بلند، ون، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کشنده و انواع موتورسیکلت را داریم. محصولات ما دارای تاییدیه کیفی سازمان ملی استاندارد بوده و در راستای حفظ منافع ملی کشور که امنیت شغلی کارگر ایرانی و توسعه این صنعت داخلی است، پیش می‌رویم.»

حسن‌پور با بیان این‌که متاسفانه برخی برای رسیدن به‌سود بیشتر و منافع شخصی منافع ملی را زیر پا گذاشته و نادیده می‌گیرند، اظهار کرد: «این افراد با بیان ادعاهای بدون سند درخصوص کیفیت لنت داخلی، به‌دنبال واردات هستند. گاهی این افراد موفق به‌سوءاستفاده از خلل‌های قانونی نیز می‌شوند. این افراد حاضرند نان سفره کارگر ایرانی را بردارند و با هدف نابودی صنعت داخلی به‌منفعت شخصی خود برسند.»

وی تاکید کرد: «این انجمن اعلام آمادگی می‌کند نمونه‌های وارداتی و همچنین نمونه‌های ساخت داخل را به‌منظور مقایسه به‌آزمایشگاه‌های معتبر و مورد تایید سازمان ملی استاندارد ارسال کند. هرچند که تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد، خود گواهی بر کیفیت لنت داخلی است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =