پرونده سالانه خودروها و فروش جهانی آن‌ها

پس از هفته‌ها تحقیق و بررسی، سرانجام پرونده سالانه خودروها و فروش جهانی آن‌ها براساس برند و مدل تکمیل شد.

درمجموع توانستیم اطلاعاتی را برای ۱۵۲ بازار در سراسر جهان جمع‌آوری کنیم که شامل مواردی است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. فروش خودرو در جهان با ۲ درصد کاهش نسبت به‌سال ۲۰۲۱ به ۷۹.۴ میلیون دستگاه رسید. این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ فروش آن برابر با ۸۰.۷ میلیون‌دستگاه بود.

بازارهای بزرگ عامل اصلی افت جهانی

این کاهش نتیجه چالش‌های موجود برای تقاضا در دومین و سومین بازار بزرگ جهان، ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، اروپا و همچنین توقف مقطعی فروش در چین بود. این سه مورد تقریبا ۶۹ درصد از کل بازار جهان را تشکیل می‌دهند. این چالش‌ها به‌کمبود خودروهای جدید در دسترس به‌دلیل مشکلات زنجیره‌تامین و کمبود نیمه‌هادی‌ها مربوط می‌شد.

نتایج منتشرشده توسط این سه بازار به‌اندازه کافی بزرگ بود و با تغییرات مثبت در آمریکای لاتین، هند، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا جبران نشد.

این بازارها عمدتا ۲۴ درصد از اقتصادهای نوظهور کل جهان را تشکیل می‌دادند. از دیگر عوامل کاهش فروش، جنگ بین روسیه و اوکراین بود. تهاجم به‌اوکراین و تحریم روسیه تاثیر زیادی بر فروش آن‌ها داشت؛ به‌ویژه در مورد روسیه که یازدهمین بازار بزرگ خودروهای سبک در سال ۲۰۲۱ بود و سال گذشته بیست و یکمین بازار خودروهای سبک شد. فروش در آن‌جا ۵۹ درصد یا تقریبا یک میلیون دستگاه کاهش یافت.

افت ۲ درصدی در بازار جهانی خودرو

هند در حال رشد به سمت جایگاه‌های بالاتر

در مقابل، تقاضا در هند با ۲۴ درصد افزایش به‌رکورد جدید ۴.۳۷ میلیون‌دستگاهی رسید. ۸۵۱ هزار دستگاه اضافی در مقایسه با کل سال ۲۰۲۱، به‌هند این امکان را داد که از ژاپن پیشی بگیرد و به‌سومین بازار بزرگ خودرو در جهان تبدیل شود. با این حال، تعداد کل وسایل نقلیه جدید فروخته‌شده به‌ازای هر یک‌هزار نفر بسیار کم است و ۳.۱ واحد است که کمترین آمار در میان ۲۵ بازار بزرگ خودرو به‌حساب می‌آید و البته نشان می‌دهد این بازار کماکان پتانسیل رشد بیشتری را دارد.

در آمریکای لاتین، به‌لطف بهبود در بازار مکزیک و شرایط بهتر در شیلی، شرایط بهبود یافته است. در هر صورت، این منطقه که بزرگ‌ترین در میان بازارهای نوظهور است، همچنان از نظر خودروهای جدید به‌ازای هر یک‌هزار نفر، تنها ۷.۷ دستگاه در مقابل ۱۶ دستگاه در چین، ۲۱ دستگاه در اروپا و ۴۱ دستگاه در ایالات‌متحده آمریکا و کانادا از کشورهای توسعه‌یافته عقب است.

تغییرات آسیایی

نقطه درخشان دیگر در سال ۲۰۲۲ منطقه جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه بود. اندونزی تقریبا استرالیا را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار در این منطقه با رشد دو رقمی در آینده خود می‌بیند. این یکی از پیامدهای بازگشت اقتصاد، گردشگری بین‌المللی بیشتر، افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی و مخارج مصرف‌کننده بالا به‌حساب می‌آید.

مالزی به‌لطف برخی سیاست‌های معافیت‌های مالیاتی در طول سال، برای نخستین‌بار از مرز ۷۰۰ هزار دستگاهی عبور کرد.

مشوق‌های مالی و اقدامات و مزایای پس از همه‌گیری کرونا سبب افزایش تقاضا در خاورمیانه شد؛ جایی که ۶ کشور شورای همکاری خلیج‌فارس ۴۶ درصد از ۲.۷۵ میلیون‌دستگاه خودرو را فروخته‌اند.

این منطقه قرار است نقش مرتبط‌تری را در زمینه خودروسازی بین‌المللی ایفا کند؛ زیرا عربستان سعودی، نوزدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان، قصد دارد به‌یک هاب تولید خودرو تبدیل شود.

صندوق ثروت دولتی این کشور اخیرا سهام کلیدی شرکت‌هایی مانند لوسید و آستون‌مارتین را به‌دست آورده است؛ درحالی که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری آن‌ها در تولید خودروهای برقی طی دهه آینده به ۵۰ میلیارد دلار نیز برسد.

در نهایت، حجم فروش آفریقا با افزایش ۵.۵ درصدی به ۱.۱۵ میلیون‌دستگاه رسید که ناشی از افزایش ۱۴ درصدی بازار کشور آفریقای جنوبی، بزرگ‌ترین بازار منطقه است.

فروش در این کشور ۴۴ درصد از کل قاره را تشکیل می‌دهد و با بهبود سفر، گردشگری که بازار اجاره را شکوفا می‌کند، تقویت شده است.

حجم فروش در شمال آفریقا ۴۲ درصد از کل این قاره را تشکیل می‌دهد. آفریقای جنوبی ۴۵ درصد را تشکیل می‌دهد و آفریقای شرقی، مرکزی و غربی به‌ترتیب ۴.۸، ۱.۳ و ۶.۷ درصد از کل فروش این قاره را به‌خود اختصاص دادند.

خودروهای موجود در بازار ایران

از بین ۵۰۰ مدل پرفروش در بازار جهانی باتوجه به‌برقرار بودن محدودیت واردات تا پایان سال ۲۰۲۲، صرفا نام مدل‌هایی که از دو خودروساز داخلی و همچنین برندهای چینی در ایران عرضه می‌شوند را می‌توان در این فهرست مشاهده کرد.

از این میان سایپا تیبا به‌همراه کوئیک HB با وجود افت ۲۲ درصدی نسبت به‌سال گذشته آمار فروش ۲۱۲ هزار و ۴۰۰ دستگاهی را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد که رتبه آن را از جایگاه ۴۵ سال ۲۰۲۱ به ۷۰ در ۲۰۲۲ رسانده و کماکان پرفروش‌ترین خودرو با برند ایرانی به‌حساب می‌آید.

پژو ۴۰۵ به‌همراه پارس اما رشد ۲۲ درصدی را تجربه کرده و تیراژ این دو مدل در کنار هم به ۱۶۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده که سبب شده است از جایگاه ۱۴۱ جهانی در ۲۰۲۱ به ۱۱۳ در سال ۲۰۲۲ برسیم.

چری تیگو ۷ جایگاه ۱۲۱ را به‌واسطه فروش ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ دستگاهی رقم زده که این رقم ۱۲۵ درصد از شرایط جایگاه ۱۹۳ سال ۲۰۲۱ رشد داشته است.

پژو ۲۰۶ به‌عنوان محصولی از ایران‌خودرو تیراژ ۱۳۲ هزار دستگاه داشته و با رشد ۱۰ درصدی از جایگاه ۱۶۹ به ۱۵۰ ارتقا یافته است.

ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ یا چری تیگو ۵ ایکس ۱۱۰ هزار دستگاه فروش داشته و با رشد ۲۸ درصدی از جایگاه ۲۴۵ به ۱۸۹ رسیده است.

چری آریزو ۵ نیز به‌تیراژ ۹۶ هزار دستگاهی رسیده و با رشد ۱۰ درصدی از جایگاه ۲۴۱ به ۲۲۲ رسیده که آماری نزدیک به‌فروش مرسدس‌بنز اس‌کلاس است.

چری تیگو ۲ یا ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ تیراژ کلی ۸۴ هزار دستگاهی داشته که به‌واسطه رشد ۲۲ درصدی از جایگاه ۲۸۹ به ۲۵۲ رسیده است. ایران‌خودرو دنا با تیراژ ۷۰ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۲ جایگاه ۳۰۳ را به‌دست آورده که به‌واسطه رشد ۱۳ درصدی از جایگاه ۳۴۲ سال قبل آن به‌دست آمده است.

همچنین سمند نیز با تیراژ ۶۸ هزار دستگاهی جایگاه ۳۱۰ را در اختیار دارد که به‌واسطه رشد ۲۱ درصدی از جایگاه ۳۶۶ سال گذشته کسب شده است.

پژو ۲۰۶ سدان نیز تیراژ را با ۲۴ درصد رشد به ۴۳ هزار دستگاه رسانده تا حداقل در این فهرست خود را جای دهد و جایگاه ۴۵۱ را به‌جای ۵۱۲ سال ۲۰۲۱ کسب کند.

چری تیگو ۳ یا ام‌وی‌ام ایکس یا ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ در بازار ایران مجموعه تیراژ ۴۳ هزار دستگاهی داشته که با رشد ۱۶۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ از جایگاه ۷۰۸ جهانی به ۴۵۴ رسیده است.

با توجه به‌قرار نگرفتن نام محصولاتی که توسط گروه بهمن، کرمان‌موتور و گروه آرین در ایران مونتاژ و عرضه می‌شوند در این فهرست به‌نظر می‌رسد تیراژ تولید این محصولات حداقل در ایران کمتر از ۳۸ هزار دستگاه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار