شرکت شفق دانا

ژوبین قاسمی: این محصول را که دارای سند اختراع است و حق انحصاری آن در اختیار دو کشور دنیا یعنی آمریکا و ژاپن بوده، در قالب همکاری با کشور ژاپن و با اخذ اجازه تولید انحصاری به تولید داخلی رسانده‌ایم

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت شفق دانا یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو در کشور است که از سال ۱۳۵۹ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۱۳۷۶ با برند «شفق دانا» فعالیت خود را با مدیریت مرحوم مهندس ایرج قاسمی و هم‌اکنون با ژوبین قاسمی ادامه داده و در زمینه تولید و تامین قطعات خودروهای داخلی فعالیت می‌کند. درحاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران، گفت‌وگویی با ژوبین قاسمی، مدیرعامل شرکت شفق دانا انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

راه‌اندازی نخستین خط‌تولید آینه الکتروکرومیک کشور در سال گذشته

زمینه فعالیت شرکت شفق دانا چیست و چه قطعاتی را برای گروه‌های خودروسازی تولید می‌کنید؟

تخصص ما طراحی و ساخت مجموعه‌های آینه جانبی و داخلی خودرو است.

آیا در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۲ نوآوری‌ها و دستاوردهای تازه‌ای از شرکت شفق دانا ارائه شد؟

ما طی سال گذشته برای نخستین‌بار خط تولید آینه EC Mirror داخلی یا الکتروکرومیک را در کشور راه‌اندازی کردیم. شرکت شفق دانا محصول آینه الکتروکرومیک را که دارای سند اختراع است و حق انحصاری آن در اختیار دو کشور دنیا یعنی آمریکا و ژاپن بوده، در قالب همکاری با کشور ژاپن و با اخذ اجازه تولید انحصاری به‌تولید داخلی رسانده‌ است.

یکی از محصولات این خط، آینه داخلی الکتروکرومیک خودرو تارا V۴ بوده و برای سه محصول دیگر پرتیراژ ایران‌خودرو یعنی دناپلاس، دناجوانان و کراس‌اوور ری‌را نیز هم‌اکنون اقدام به‌تولید شده است که امیدواریم تا مهرماه به‌بازار عرضه ‌شود. برای خودرو شاهین‌پلاس سایپا نیز برنامه‌هایی داریم که در زمان مناسب به‌اطلاع خواهیم رساند.

آینه جانبی خودرو ری را از محصولاتی است که طی سال جاری طراحی و تولید شده و به‌تکنولوژی سیستم هوشمند دوربین ۳۶۰ درجه و آلارم نقطه کور یا BSD برای نخستین‌بار در کشور مجهز شده است.

راه‌اندازی نخستین خط‌تولید آینه الکتروکرومیک کشور در سال گذشته

درخصوص افزایش ظرفیت تولید که یکی از دغدغه‌های روز صنعت‌خودرو است، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

با سرمایه‌گذاری جدید ۵ میلیون یورویی در سال جاری، توان عمق خودکفایی و تولید که یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت‌های تولیدی است را دنبال کرده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی خط تولید جام آینه خودرو به‌صورت Blue Coating بوده و درحال‌حاضر آماده بهره‌برداری است.

همچنین تولید و مونتاژ آینه‌های جانبی خودرو را از روزی ۲ هزار دستگاه به ۴ هزار دستگاه افزایش ظرفیت دادیم.تولید و خودکفایی دسته‌سیم‌های مصرفی در مجموعه آینه‌های برقی نیز یکی دیگر از پروژه‌ها بوده که هم اینک به بهره‌برداری رسیده است.

با توجه به‌سهم قابل توجه بومی‌سازی تکنولوژی در کاهش ارزبری، تا چه میزان توانسته‌اید برای صنعت‌خودرو صرفه‌جویی ارزی داشته باشید؟

امیدواریم امسال کاهش ارزبری حداقل ۳۰ میلیون‌یورویی را برای صنعت کشور رقم بزنیم و برای کمک به‌اقتصاد کشور بتوانیم نقش موثرتری در کاهش خروج ارز از کشور داشته باشیم.

چه‌سهمی از بازار قطعات خـــودرو در حوزه فعالیت شما به‌شرکت شفــــــق دانا اختصاص دارد؟

سهم این مجموعه از بازار قطعات خودرو بالای ۶۰ درصد بوده و بیشترین سهم بازار تولید آینه‌های جانبی متعلق به‌شرکت ماست که این ظرفیت سال گذشته حدود ۳۸ درصد بیشتر نبود؛ اما توانستیم با افزایش ظرفیت‌سازی‌ها و ارتقای کیفیتی که داشتیم، به‌سهم کنونی از بازار امسال برسیم.

یکسری از تولیدات شرکت ایران‌خودرو به‌کشورهای منطقه صادر می‌شود. آیا برای حضور در بازار لوازم‌یـــــدکی این کشورها برنامه‌ای دارید؟

طی دو سال گذشته توانسته‌ایم در نمایشگاه قطعات خودرو مسکو روسیه شرکت کنیم و با یک‌سری از شرکت‌های روسی ارتباط موثری برقرار کنیم. امیدواریم به‌زودی بتوانیم مسیر صادرات محصولات خود را به‌خودروسازان روسی هموار کنیم.

در بازارهای افترمارکت منطقه مانند عراق و سوریه سهم قابل قبولی را توانسته‌ایم به‌دست بیاوریم و آمادگی افزایش سهم در این بازارها نیز وجود دارد.

هدف‌گذاری صادراتی شما برای بازار عراق و سوریه درمجموع تا چه میزان است؟

هدف ما این است که حداقل سالی ۲ میلیون‌یورو بتوانیم صادرات داشته باشیم و امیدواریم تا دو سال آینده این هدف تحقق یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =