واردات خودرو

روز گذشته وزیر صمت در مصاحبه‌ای برای نخستین‌بار به مشکل تامین ارز واردات خودرو اذعان کرد و گفت که با توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات می‌توان مشکلات ارزی ورود خودروهای خارجی را حل کرد

در شرایطی که برخی واردکنندگان در چند روز اخیر موفق به‌دریافت مجوز استاندارد و ترخیص خودروهای خود شدند، اما همچنان به‌دلیل عدم‌تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان، هیچ خودرویی به‌بازار عرضه نشده است. این درحالی است که تنها شرکت واردکننده‌ای که از بقیه واردکنندگان یک قدم جلوتر بوده، شرکت سایپاست که توانسته مجوز شماره‌گذاری خودروهای چانگان را نیز دریافت کند. این درحالی است که حتی برخی واردکنندگان به‌دلیل این‌که خودروها را از کشورهایی غیر از کشور مبدا وارد کرده‌اند و بهای تمام‌شده آن‌ها مشخص نیست، قادر به‌قیمت‌گذاری آن‌ها نیستند.

در حال حاضر با گذشت ماه‌ها از شروع ثبت سفارش و ورود خودروهای وارداتی به‌گمرکات کشور، هنوز مشکل ارز مورد نیاز واردات خارجی‌ها حل نشده است.

روز گذشته وزیر صمت در مصاحبه‌ای برای نخستین‌بار به‌مشکل تامین ارز واردات خودرو اذعان کرد و گفت که با «توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات» می‌توان مشکلات ارزی ورود خودروهای خارجی را حل کرد. شهریورماه سال گذشته همراه با تدوین آیین‌نامه ورود خودروهای وارداتی صفر، تخصیص دو میلیارد یورو در این زمینه پیش‌بینی شده بود.

بانک‌مرکزی نیز اعلام کرد هیچ مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز وجود ندارد. با این حال تاکنون ارزی در این زمینه تخصیص داده نشده است. با بسته شدن راه تامین ارز از طریق بانک‌مرکزی این پرسش مطرح می‌شود که در این صورت ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از چه‌طریقی تامین خواهد شد؟

درپاسخ باید گفت به‌جز تامین مستقیم ارز از طریق بانک‌مرکزی، دو راه برای رفع نیاز ارزی واردات خودرو وجود دارد. نخست تامین ارز با منشأ خارجی و دوم ارز حاصل از صادرات می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

با این وجود بانک‌مرکزی زیر بار تامین ارز از طریق منشأ خارجی نیز نرفته است. هم‌اکنون تنها راه پیش روی واردکنندگان خودرو، استفاده از ارز حاصل از صادرات خواهد بود. وزیر صمت نیز روز گذشته به‌همین موضوع اشاره کرد و گفت این ارز از طریق «توسعه صنعتی حاصل از صادرات» تامین می‌شود.

پیش از این وزارت صمت از خودروسازان خواسته بود ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات تامین کنند. بنابراین صادرات هم باید پاسخگوی نیاز ارزی تولید باشد و هم واردات خودرو را پوشش دهد. این درحالی است که تراز تجاری کشور اساسا منفی است و قطعا صادرات نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای ارزی مربوط به‌حوزه خودرو باشد.

بنابراین تنها کسانی موفق به‌واردات می‌شوند که مستقیما به‌منابع ارزی دسترسی داشته باشند که از آن جمله می‌توان به‌خودروسازان و مونتاژکاران اشاره کرد.بر این اساس کارشناسان معتقدند نیاز ارزی خودروسازان مونتاژی، قطعه‌سازان و موتورسیکلت‌سازان در سال گذشته با توجه به‌واردات و میزان تخصیص ارزی که داشته‌اند، نزدیک به ۵/۸ میلیارد دلار بوده است.

امسال به‌دلیل این‌که مونتاژی‌ها قصد افزایش تولید را دارند و از طرفی واردات خودروهای نو و کارکرده هم مطرح است، این نیاز ارزی خیلی بیشتر شده و حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلار به آن اضافه می‌شود.

پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات بیشترین کاهش را در بازار آزاد تجربه کرد

روز گذشته شاهد افت بهای تمام خودروها در بازار آزاد بودیم. این اتفاق درحالی رخ داد که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات در بازار آزاد، بیشترین کاهش قیمت را در میان خودروهای داخلی تجربه کرد و با ۲۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۵ میلیون‌تومان در بازار آزاد خریدوفروش شد تا رکورددار کاهش قیمت در بازار آزاد باشد.

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۲۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۲۳ میلیون‌تومان کاهش به ۸۰۵ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۶۱۶ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش به ۶۲۵ میلیون‌تومان، تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش به ۶۷۲ میلیون‌تومان و دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۸۱۷ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۱۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۶۰ ‌میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۸۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. بر این اساس ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیاردتومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

آخرین اخبار