حمیدرضا باريك‌بين

حمیدرضا باریک‌بین: رشد 78 درصدی داخلی‌سازی را طی چهار ماهه نخست امسال در محورسازان ایران‌خودرو به ثبت رساندیم

شرکت محورسازان ایران‌خودرو بزرگ‌ترین تولیدکننده اکسل خودرو در کشور با تمرکز بر تامین نیازهای گروه صنعتی ایران‌خودرو است که طراحی و تولید انواع اکسل‌های خودروهای سبک و قطعات مربوطه آن‌ها از جمله محور آریسان، محور محصولات خانواده پژو 206، پژو 207 و رانا، محور محصولات خانواده پژوپارس، سورن و دنا و... را شامل می‌شود. این شرکت با بیش از نیم قرن تجربه و فعالیت در صنعت‌خودرو و قطعه‌سازی کشور، با بهره‌گیری از دانش فنی روز و اخذ گواهینامه‌های معتبر کیفی توانسته است جایگاه مناسب و ازرشمندی را در بین خودروسازان کشور کسب کند. محورسازان ایران‌خودرو در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران نیز که در هفته گذشته برگزار شد، حضور فعال و چشمگیری داشت.

در همین زمینه با حمیدرضا باریک‌بین، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

حضور موفق محورسازان در نمایشگاه قطعات خودرو 1402 نشان‌دهنده روند روبه‌رشد شرکت در بخش داخلی‌سازی قطعات است. این روند طی یک سال اخیر چگونه بوده است؟

خوشبختانه از سال 1401 روند رشد تولید در شرکت محورسازان شتاب گرفته است، به‌نحوی که در سال 1401 حدود 37 درصد رشد داخلی‌سازی قطعات را ثبت کردیم. همچنین در چهارماهه نخست سال 1402 این رقم به 78 درصد افزایش یافته است که رکورد خوبی محسوب می‌شود و نسبت به‌سال گذشته رشد محسوسی ایجاد شده است.

وضعیت تولید به‌لحاظ کمی چگونه بوده است؟

بر اساس شعار سال و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رشد تولید در راستای مهار تورم، محورسازان برنامه افزایش حجم تولید را یکی از استراتژی‌های اصلی فعالیت‌ها در سال جدید قرار داده است. برهمین اساس و برای تحقق این هدف، تمرکز مهندسان این مجموعه بر افزایش سطح بومی‌سازی و تمرکز بر توان ماشین‌کاری گذاشته شد. یکی از فرایندهایی که شرکت محورسازان دنبال می‌کند، بحث ماشین‌کاری و تجهیزاتی است که در این زمینه کاربرد دارد. خوشبختانه با تولید و خرید تجهیزات جدید توانسته‌ایم ظرفیت تولید را به حداکثر برسانیم.

آیا ظرفیت‌های جدیدی نیز در بخش تولید ایجاد شده است؟

بله؛ ظرفیت‌های جدید در مجموعه محورسازان ایجاد شده است و قابلیت افزایش تولید را به‌وجود آورده‌ایم. با تکیه بر این قابلیت‌ها، توانایی پاسخگویی به‌نیاز بازار و خدمات پس از فروش به‌خودروسازان را داریم.

با این تفاصیل، برای افزایش خطوط تولید تا چه میزان سرمایه‌گذاری جدید انجام داده‌اید؟

سرمایه‌گذاری شرکت محورسازان ایران‌خودرو در این خصوص، از طریق صورت‌های مالی و افشای اطلاعات در سایت کدال به‌اطلاع سهامداران رسیده است. در این شرکت، درحال‌ حاضر چهار پروژه بزرگ تعریف شده و محورسازان در کنار این چهار پروژه، بالغ بر 14 پروژه متوسط و خرد نیز تعریف کرده که در سه‌ماهه نخست سال جاری دو پروژه‌ افتتاح شد و تا پایان سال هم امیدواریم بقیه پروژه‌ها و تجهیزاتی که خریداری شده است، در مسیر داخلی‌سازی به‌بهره‌برداری برسد. البته لازم به‌ذکر است اکثر تجهیزاتی که برای توسعه به‌کار گرفته خواهد شد، توسط سازندگان داخلی طراحی و تولید شده است. درخصوص طراحی و تولید این خطوط تولید نیز لازم است ذکر شود که واحدهای تخصصی شرکت محورسازان با ایجاد خلاقیت و ایجاد کارگروه‌ها توانسته‌اند یک کارگروه سه‌جانبه بین مهندسی تولید، مرکز تحقیقات شرکت و واحد نگهداری تعمیرات، ایجاد کرده و مایحتاج تولید را طراحی و در داخل مجموعه محورسازان تولید کنند.

این روزها موضوع اثرگذاری محدودیت‌های ارزی بر تولید خودروسازان و قطعه‌سازان محل بحث کارشناسان و مسئولان است. آیا این محدودیت‌ها در مجموعه شما تاثیراتی داشته است؟

بدیهی است محدودیت ارزی در توان تولید اثر دارد؛ اما این اتفاق موجب تمرکز بیشتر ما بر توان داخل شد و به‌این‌ ترتیب بر آن شدیم که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم میزان ارزبری مجموعه را کاهش دهیم. درحال ‌حاضر بسیاری از ابزار و تجهیزات توسط منابع داخلی تامین می‌شود که این موضوع سبب شده است نیاز ارزی ما به حداقل برسد.

آیا در بحث صادرات و ارزآوری با استفاده از فرصت‌های موجود در منطقه، با توجه به‌حضور نمایندگی‌های ایران‌خودرو در کشورهای همسایه و فروش محصولات این خودروساز بزرگ در این کشورها و بعضا بازارهای فرامنطقه‌ای، برنامه‌ای برای حضور گسترده‌تر در این بازارها داشته‌اید؟

یکی از عوامل اصلی که در صادرات اثربخش بوده و نقش موثر دارد، کیفیت است. در سال‌های اخیر براساس گواهینامه‌های کیفی و تاییدیه‌هایی فنی که شرکت محورسازان اخذ کرده، محصولات ما با تکیه بر توانایی فنی-‌مهندسی بالا، کیفیت لازم برای صادرات را حاصل کرده است. درحال ‌حاضر نیز همکاران ما در بخش بازرگانی مقدمات کار را آماده کرده‌اند و درحال مذاکره بازرگانی هستند که امیدواریم بتوانیم قراردادهای خوبی با کشورهای همسایه منعقد کنیم و همچنین بتوانیم در آینده نزدیک بحث صادرات را تحقق بخشیم.

آیا طراحی و تولید محصول شما مختص به‌ایران‌خودرو خواهد بود یا ممکن است درخصوص محصولات دیگرخودروسازان هم ورود داشته باشید؟

در فاز اول، تعهدات ما در تولید محصولات، مربوط به شرکت ایران‌خودرو است. اما با این روند توسعه و انجام بازاریابی و بازارسازی لازم، درصورت برخورداری از توجیه اقتصادی‌، محصولات دیگر شرکت‌ها نیز به‌سبد تولید ما اضافه خواهد شد.

برنامه‌ریزی شما برای چه‌میزان سهم از بازار ارزی در منطقه خاورمیانه است؟

تا زمانی که به‌مرحله عقد قرارداد نرسیم، درحال حاضر عدد خاصی را نمی‌شود پیش‌بینی کرد. زیرا اعداد و ارقام در مراحل مختلف بازرگانی‌، مذاکرات و توافقات مشخص می‌شوند. محدودیت‌هایی هم در بحث تحریم‌ها مطرح است که ارتباط ما با دیگر شرکت‌ها را کمی با مشکل مواجه کرده است. اما برخی زمینه‌سازی‌ها انجام شده و ان‌شاءالله در آینده خبرهای خوبی را اعلام خواهیم کرد.

آیا حجم فروش داخلی محصولات نسبت به‌سال گذشته افزایش داشته است؟

همان‌طور که اشاره شد، همه اطلاعات مالی شرکت اعم از عدد و رقم‌ها در کدال بارگذاری می‌شود. براساس اطلاعات موجود، ما در سال گذشته خوشبختانه توانستیم عدد 3 هزار و 700 میلیارد تومان را برای حجم فروش به‌ثبت برسانیم. امیدواریم در سال جاری نیز که سال رشد تولید است، با توجه به‌رویکردی که به تولید داخلی وجود دارد، بتوانیم با افزایش تیراژ تولید، جوابگوی نیاز مشتریان نهایی باشیم و رضایت تمام هموطنان عزیزمان جلب شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =