محصولات سایپا در بازار روسیه

دو مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری سایپا در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد

سایپا پس از رونمایی محصولات خود در نمایشگاه‌های اتومبیل روسیه، قیمت محصولات خود را نیز اعلام کرد. درحال‌حاضر ارزان‌ترین خودرو سایپا در روسیه، ساینا S است. قیمت ساینا S در روسیه از ۱,۲۲۰,۰۰۰ روبل (۶۳۵,۶۲۰,۰۰۰ تومان) آغاز می‌شود و با افزایش امکانات خودرو، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. پس از آن کوییک قرار دارد که با قیمت ۱.۵ میلیون روبل (۷۸۱,۵۰۰,۰۰۰) در روسیه فروخته خواهد شد. در نهایت سومین و گران‌ترین محصول سایپا برای روس‌ها، شاهین خواهد بود. قیمت شاهین در روسیه از دو میلیون روبل (۱,۰۶۸,۰۵۰,۰۰۰ تومان) آغاز می‌شود و با افزایش امکانات خودرو، بهای آن نیز افزایش خواهد یافت.

افتتاح نمایندگی سایپا در کشور بلاروس

در همین‌حال،‌ نمایندگی سایپا در کشور بلاروس افتتاح شد. با توجه به تصاویری که از مراسم افتتاحیه این نمایندگی منتشر شده است، محصولاتی همچون سایپا کوییک اتوماتیک، ساینا S و شاهین دنده‌ای تیپ G در این نمایندگی دیده می‌شود. سایپا برای نسخه صادرانی ساینا S در بلاروس که احتمالا قیمتی مشابه با قیمت این محصول در بازار روسیه خواهد داشت، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی را برای این خودرو در نظر گرفته است.

دو کیسه هوا، نشانگر تعویض دنده GSI، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی پارچه، تهویه الکتریکی دستی و... ازجمله امکانات مشترک این خودرو در بازار بلاروس و ایران است.

همچنین در نمونه‌های جدید ساینا S برای بازار بلاروس، امکانات جدیدی مانند سنسور نور، سامانه پایش فشار باد تایرها و... نیز اضافه می شود. درحال‌حاضر سری جدید تحویلی‌های ساینا S به سنسور نور و سامانه پایش فشار بادتایرها مجهز است و گفته می‌شود که به‌زودی این خودرو به سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی هم مجهز خواهد شد.

افتتاح سه مرکز خدمات پس از فروش در مسکو و بلاروس

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این خصوص اظهار کرد: «طی روزهای ۳۱ مرداد و یکم شهریورماه ۱۴۰۲، دو مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری ما در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد. این نمایندگی‌ها پیش از این خدمات پس از فروش شرکت‌های هوندا و هیوندایی را انجام می‌دادند، اما پس از تحریم‌ها و خروج آن‌ها از روسیه برای محصولات سایپا خدمات‌رسانی خواهند کرد.»

محمدعلی تیموری درخصوص برنامه‌های این شرکت در بلاروس، گفت: «تصمیم جدی ما برای این بازار پس از صادرات خودرو کامل (CBU)، حرکت به سمت مونتاژ خودرو است که در این زمینه طی صحبت با شریک تجاری‌مان، مقدمات کار در حال فراهم شدن است.»

وی افزود: «اکنون شریک تجاری ما با یکی از دو کارخانه موجود در این کشور تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده تا بتوانیم قطعات را به‌صورت SKD ارسال کنیم تا در بلاروس مونتاژ شود.»

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: «در صورت انجام مونتاژکاری، هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای همه کشورهایی که بلاروس با آن‌ها اتحادیه گمرکی دارد، کاهش خواهد یافت.»

وی اضافه کرد: «در این اتحادیه گمرکی به‌ازای هر خودرویی که از گمرک عبور می‌کند، ۲هزار دلار بابت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دریافت می‌شود و ۲۵درصد نیز هزینه گمرکی دارد.»

تیموری بیان کرد: «به‌محض آغاز مونتاژ خودروها، ۲۵درصد یادشده به ۵ درصد کاهش می‌یابد و ۲هزار دلار مذکور نیز حذف خواهد شد. بر این اساس، خودرو ساینا که در بلاروس با ۵درصد سود نمایندگی‌ها و ۷درصد خدمات پس از فروش، خودرویی ۱۳هزار و ۱۰۰ دلاری است، با کاهش ۳هزار دلاری (با احتساب کاهش یک‌هزار دلار هزینه حمل از ایران به بلاروس) به خودرو ۱۰هزار دلاری تبدیل می‌شود و از نظر قیمتی بی‌رقیب خواهد شد.»

سایپا یکه‌تاز خودروهای خارجی کلاس B در روسیه

تیموری همچنین اظهار کرد: «با تجزیه و تحلیل انجام‌شده از سوی شرکای روسی سایپا، احتمال موفقیت ساینا و کوییک در این بازار بسیار زیاد است و در مدت سه سال ۹۰هزار دستگاه کوییک به روسیه صادر می‌شود.»

وی افزود: «سال ۱۴۰۱ و در نخستین حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی، هنوز شرکای روسی سایپا انتخاب نشده بودند. بر این اساس، بر مبنای تحقیقات خود خودرو شاهین را در معرض نمایش قرار دادیم.»

مدیرعامل گروه سایپا گفت: «طی یک سال گذشته با بیش از ۱۰ شریک تجاری وارد مذاکره شدیم که از بین آن‌ها دو شریک انتخاب شدند. امسال نیز خودرو کوییک که در غرفه سایپا در به نمایش درآمده، از سوی شرکای روسی آورده شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «با شناختی که شرکای ما از بازار روسیه دارند و با توجه به وجود رقبای بزرگ دیگر در این کشور، تشخیص آن‌ها به ورود سایپا با کوییک و ساینا بوده است.»

تیموری توضیح داد: «تحلیل آن‌ها این است که کوییک و ساینا خودروهایی با مصرف سوخت مناسب، خانوادگی کوچک و درون‌شهری هستند که می‌توانند قابلیت رقابت داشته باشند.»

وی همچنین اظهار کرد: «اکنون شرکای چینی با خودروهایی در کلاس C و D وارد بازار روسیه می‌شوند، اما ما در کلاس B وارد شدیم و تنها رقیب ما شرکت لادای روسیه است.»

مدیرعامل گروه سایپا اظهار داشت: «با مقایسه انجام‌شده با رقبا، همچنین سطح کیفی و ایمنی خودرو، تحلیل شرکا این است که می‌توانیم در این بازار موفق شویم.»

وی ادامه داد: «در بازار روسیه ۹۰هزار قرارداد جاری داریم که منتظر اخذ تاییدیه‌های استاندارد بوده و بین پنج تا ۶ ماه به طول انجامیده است؛ همان کاری که ما در ایران درخصوص خودروهای وارداتی انجام می‌دهیم.»

تیموری خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد تاییدیه‌ها تا یک ماه دیگر صادر شود که در این صورت صادرات ما آغاز خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «صادرات ۹۰هزار دستگاه خودرو یادشده برای مدت سه سال خواهد بود که در سال نخست ۲۰هزار دستگاه و بقیه در دو سال دیگر صادر می‌شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =