واردات خودرو

روز گذشته مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت درخصوص تعرفه‌ ورودی خودروهای وارداتی گفت وزارت صمت برنامه دارد تعرفه واردات خودروهای اقتصادی را کاهش دهد. با توجه به‌این‌که اکثر خودروهای اقتصادی حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی دارند پیشنهاد داده‌ایم تعرفه واردات این خودروها از ۷۰ درصد به ۵۵ درصد کاهش یابد

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد روز گذشته بازار خودرو با کاهش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی همراه بود. این کاهش قیمت در بازار خودروهای چینی و مونتاژی بسیار مشهود بود. هرچند که خودروهای خارجی نیز از این ریزش بها در بازار آزاد درامان نماندند، اما مدل‌های مونتاژی به‌دلیل خودروهای وارداتی که از روز دوشنبه در نمایشگاه بین‌المللی به‌نمایش گذاشته شده‌اند، ریزش بهای قابل توجهی را تجربه کردند.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شد بازار خودرو به‌نمایش خودروهای وارداتی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد و با استقبال خوب مردم و اصحاب رسانه نیز همراه بود، واکنش نشان دهد. این درحالی است که خودروهای وارداتی چینی در نمایشگاه، مدل‌های با کیفیتی به‌شمار می‌روند و می‌توانند رقبای قدرتمندی برای محصولات مونتاژی بازار فعلی باشند. به‌طور مثال خودرو بایک X۵۵ که قرار است توسط شرکت سانیار موتور پارسیان به‌بازار عرضه شود، در زمینه مشخصات فنی و امکانات می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

همچنین چانگان Uni-T نیز از دیگر خودروهای چینی وارداتی است که می‌تواند برای آینده بازار خودروهای مونتاژی خط و نشان بکشد. این موضوع شاید یکی از دلایل مهم ریزش قیمت خودروهای مونتاژی در بازار روز گذشته باشد.

از طرفی معضل قیمت‌گذاری دستوری یکی از اتفاقاتی است که خودروسازان بخش‌خصوصی هر روز از آن گلایه می‌کنند. قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان معضلی ریشه‌ای برای صنعت‌خودرو شناخته می‌شود؛ به‌طوری که در حال حاضر سبب بروز زیان انباشته ۱۳۰ هزار میلیاردتومانی خودروسازان شده است.

با این وجود اوایل هفته جاری بود که سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای‌رقابت، در واکنش به‌آزادسازی قریب‌الوقوع قیمت خودرو، در اظهارنظری عنوان کرد که این خودروسازان بودند که برای قیمت‌گذاری شورای‌رقابت اصرار داشتند.

وی اعلام کرد: «خودروسازان با برگزاری جلساتی در شورای‌رقابت، خواستار ورود این شورا به قیمت‌گذاری بودند که این موضوع نشان می‌دهد سازوکار قیمت‌گذاری خودرو درست بوده است.»

از طرف دیگر روز گذشته معاون وزیر صمت، مهدی ضیغمی در مورد تعرفه‌های ورودی خودروهای وارداتی گفت: «وزارت صمت برنامه دارد تعرفه واردات خودروهای اقتصادی را کاهش دهد. با توجه به‌این‌که اکثر خودروهای اقتصادی حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی دارند، پیشنهاد داده‌ایم تعرفه واردات این خودروها از ۷۰ درصد به ۵۵ درصد کاهش پیدا کند.

همچنین در راستای حمایت از خودروهای پاک و کم‌مصرف پیشنهاد دادیم که تعرفه خودروهای هیبرید، پلاگین-هیبرید و برقی کاهش داشته باشد. بر اساس این پیشنهاد تعرفه خودروهای هیبرید ۱۶ درصد، تعرفه خودروهای پلاگین-هیبرید ۶ درصد و تعرفه خودروهای تمام‌برقی صفر خواهد بود.»

ضیغمی در پایان گفت: «وزارت صمت برنامه دارد قیمت خودروهای وارداتی کمتر از محاسبات فعلی باشد و از سویی می‌خواهیم برای مشتریان خودروهای کم‌مصرف و با آلایندگی کم، مشوق‌هایی را در نظر بگیریم. پیشنهاد ما تعرفه‌هایی است که اعلام شده و حال باید منتظر تایید هیات وزیران باشیم. بر اساس قوانین، وزارت صمت پیشنهاد کاهش تعرفه‌ها را اعلام می‌کند و درنهایت این هیات وزیران است که باید دراین رابطه تصمیم‌ نهایی را اتخاذ کند.»

خارجی‌ها، پیشتاز در ریزش‌ قیمت‌ها

روز گذشته بازار خودرو همچنان روند نزولی خود را ادامه داد. این درحالی است که هر روزه شاهد ریزش بهای برخی مدل‌ها به‌واسطه انتشار خبرهای مختلفی هستیم. در این میان، خودروهای خارجی همچنان بیشترین ریزش بها را در بازار آزاد تجربه می‌کنند.

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۶۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۲ میلیون‌تومان و کارون (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومان برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۴۹۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۱۰ ‌میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم، شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی شاهد کاهش قیمت ۵۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۷ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

آخرین اخبار