صادرات ۴۰۰ هزار دستگاه از محصولات سایپا

محمدعلی تیموری: پیگیری تراز اول شدن شرکت‌های سازنده قطعات خودرو هستیم

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این‌که مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا به مدیران عامل آن‌ها واگذار می‌شود،‌ گفت: «سایپا تراز اول شدن شرکت‌های سازنده قطعات خودرو را با جدیت دنبال می‌کند.»

محمدعلی تیموری در نشست با قطعه‌سازان شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور با اشاره به این‌که سایپا در ۲۰ ماه اخیر نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته است، ‌اظهار کرد: «ضرورت دارد که حداقل سالانه بیش از ۱۰۰هزار خودرو صادر شود. بر این اساس طی قراردادی بنا شده به مدت سه سال ۴۰۰هزار خودرو تجاری (سایپا ۱۵۱ و وانت نیسان) و خودروهای سواری (کوییک، ساینا و شاهین) به کشورهای هدف صادراتی، ارسال شود.»

او افزود: «مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا به مدیران عامل شرکت‌ها واگذار شده و بر همین اساس، مدیریت شرکت بن‌رو بعد از تسویه کامل بدهی‌ها در اختیار مدیرعامل آن شرکت قرار می‌گیرد و قرار است این مجموعه خودرو برقی تولید کند. همچنین شرکت‌های پارس‌خودرو، سایپا سیتروئن، زامیاد و سایپادیزل با نشان‌واره خود می‌توانند محصولات جدید را به بازار عرضه کنند.»

مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: «در گروه سایپا موضوع تراز اول شدن شرکت‌های سازنده با جدیت دنبال می‌شود. ‌بدین جهت در حوزه قطعه‌سازان پرس، حدود ۱۰۰ شرکت را زیر نظر سایپاپرس به‌صورت تراز اول شدن، راه‌اندازی کردیم که در تعامل با شرکت سازه‌گستر هستند.در حوزه موتور و قوای محرکه، شرکت مگاموتور و در حوزه تعلیق فرمان و همچنین رنگ و مواد شیمیایی هم شرکت سازه‌گستر موظف شدند که با همکاری شرکت‌های فعال برای تراز اول شدن اقدام کنند.»

تحقق وعده سایپا برای معرفی ۸ محصول جدید به بازار

تیموری همچنین در حاشیه برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد، با تاکید بر این‌که این مجموعه توانست وعده خود در معرفی خودروهای جدید به بازار را جامه عمل بپوشاند، گفت: «خودروهای جدید ما شاهین اتوماتیک، اطلس و سهند در انتظار قیمت‌گذاری ازسوی شورای رقابت هستند.»

وی افزود: «سال گذشته وعده دادیم که برای امسال، ۸ محصول جدید معرفی و به بازار عرضه خواهیم کرد و خوشبختانه این مهم محقق شد.» مدیرعامل گروه سایپا افزود: «خودروهای شاهین اتوماتیک، شاهین پلاس، اطلس، سهند و کادیلا (محصولات زیرمجموعه پارس‌خودرو)، سیلک، پاژ و ون هامون (محصول زیرمجموعه زامیاد) محصولات جدید گروه سایپا هستند که امسال عرضه می‌شوند.»

او با تاکید بر این‌که تولید خودروهای جدید بدون نقص و با استانداردهای ۸۵گانه خواهد بود، تصریح کرد: «درحال‌حاضر خودرو اطلس تمام مجوزها و استانداردها را دریافت کرده و تولید آزمایشی آن هم انجام شده است. در مورد این خودرو؛ منتظر قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت هستیم و به محض قیمت‌گذاری عرضه آن شروع خواهد شد. در مورد خودرو سهند و شاهین اتوماتیک نیز منتظر قیمت‌گذاری هستیم. امیدواریم هفته آینده قیمت‌ها ابلاغ شود تا خودروهای جدید را به مردم عرضه کنیم.»

تیموری با بیان این‌که شاهین پلاس که تا دو ماه آینده نهایی می‌شود، نسخه ارتقایافته سواری شاهین است، گفت: «محصول جدید دیگر سایپا، سیلک (C۳XR) براساس پلت‌فرم C۳ فرانسه است که تولید انبوه آن در سایپا-سیتروئن کاشان انجام خواهد شد.»

حذف ۶ محصول از سبد محصولات سایپا طی ۲۰ ماه اخیر

بررسی روند توقف تدریجی محصولات سایپا از دهه ۸۰ تاکنون نشان می‌دهد که گروه خودروسازی سایپا طی ۲۰ ماه اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه، رکورد خوبی در کنار گذاشتن خودروهای قدیمی ثبت کرده است. تاریخچه محصولات متوقف‌شده تدریجی گروه خودروسازی سایپا در دهه ۸۰ نشان می‌دهد تعداد زیادی از محصولات قدیمی پارس‌خودرو مانند سپند،‌ جیپ صحرا و پاترول از خط تولید کنار گذاشته شدند.

همه این محصولات از خانواده محصولات قطعات منفصله (تمام قطعات سوارنشده خودرو یا KD/Knocked-Down) تولیدی در سایپا بوده است. همچنین خودرو زانتیا در اواخر دهه ۸۰ از سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا حذف شد. در این میان، دو خودرو سپند و رنو پی‌کی نیز که تبدیل به محصولات برند گروه سایپا شده بود، از گردونه تولید خارج شد.

بدین جهت می‌توان تاکید کرد که در دهه ۸۰،‌ دوران شکوفا شدن سایپا بوده است. در دهه ۹۰، خودروهای چینی به سبد محصولات سایپا اضافه شده بود، اما به دلیل تحریم‌ کشورهای متخاصم بسیاری از محصولات KD سایپا از چرخه تولید خارج شد. بر این اساس؛ در دهه یادشده و به‌خصوص در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ شرکت‌های خودروساز چانگان، پژو، ‌رنو و کیا از ایران خارج شدند.

در سال پایانی دهه ۹۰ محصول ایکس۱۰۰ (پراید) از چرخه تولید خارج شد. بر این اساس در مجموع در دهه یادشده ۱۲ محصول از سبد محصولات سایپا کم شد که مهم‌ترین و تنها محصول برند آن ایکس۱۰۰ بود، اما ۱۱ محصول دیگر به دلایل شرایط تحریمی از خطوط تولید خارج شدند.

در ۲۰ ماهه اخیر و در دوره مدیریت جدید، اتفاق‌های مهمی در گروه خودروسازی سایپا رخ داده است؛ طی این بازه زمانی،‌ ۶ محصول از سبد محصولات سایپا حذف شد که ۳ محصول آن از محصولات KD و ۳ محصول آن از خودروهای پرتیراژ سایپا بود.

محصولاتی که بعد از خارج شدن ایکس ۱۰۰ جایگزین آن شده بودند. بدین جهت خودروهای خانواده تیبا (صندوقدار و هاچ بک) و خودرو ساینا معمولی طی مدت یادشده از خطوط تولید کنار گذاشته شدند.

ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش محصولات سایپا در دستور کار

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد گروه سایپا با مدیران نمایندگی‌های مجاز خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز اظهار کرد: «کیفیت خدمات پس از فروش محصولات سایپا را می‌توان با ایده‌های خوب و مشارکت نمایندگی‌های سطح کشور ارتقا داد.»

وی افزود: «مهم‌ترین پارامتر موفقیت هر محصول،‌ جدا از کیفیتی که خود محصول باید داشته باشد،‌ کیفیت خدمات پس از فروش است. به دلیل شرایط خاص زنجیره تامین و موضوعات مرتبط با آن،‌ افزایش کیفیت محصول با سختی همراه است، ولی کیفیت خدمات را می‌توان با ایده‌های نوین، خوب و مشارکت نمایندگی‌ها ارتقا داد.»

تیموری ادامه داد: «نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش، برای گروه خودروسازی سایپا بسیار زیان‌بار است، چراکه هر مشتری ناراضی به‌صورت یک رسانه پرنفوذ با ما برخورد می‌کند و این نارضایتی به اعتبار برند لطمه می‌زند. اما با برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان کیفیت خودروها را درست کرد و برای تحقق این امر نیاز به همراهی شبکه نمایندگی‌هاست.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    بیچاره اونایی که می‌خوان اینارو سوار شن!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =