بازار خودرو

بسیاری از کارشناسان بازار، دلیل روند نزولی قیمت خودرو در چند ماه اخیر را ثبت‌نام متقاضیان واقعی برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه می‌دانند. آن‌ها معتقدند ثبت‌نام تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو در سامانه‌های یکپارچه، تقاضای کاذب را در بازار کم کرد

روند کاهش بهای خودروهای داخلی و چینی در اواسط هفته گذشته متوقف شد و بازار به‌یک‌باره رنگ عوض کرد تا شاهد روند صعودی قیمت برخی خودروها در بازار آزاد باشیم. این افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی و چینی در حالی اتفاق افتاد که مدت‌ها بود بهواسطه روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد شاهد رکود شدید بودیم و تقریبا در اغلب روزها خریدوفروش چندانی در بازار خودرو وجود نداشت. بر این اساس، این احتمال وجود داشت که رشد بهای خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار آزاد بتواند خریداران را به‌بازار بکشاند.

ترفندی که البته دلالان و فروشندگان بازار به‌کار گرفتند تا با افزایش قیمت‌ها بتوانند بازار خودرو را گرم کنند؛ هرچند که این ترفند هم نتوانست پای خریداران را به‌بازار باز کند و باید منتظر ماند و دید که در نخستین روز هفته، دلالان افزایش قیمت‌ها را متوقف کرده یا همچنان این روند را ادامه می‌دهند.

بسیاری از کارشناسان بازار، دلیل روند نزولی قیمت خودرو در چند ماه اخیر را ثبت‌نام متقاضیان واقعی برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه می‌دانند. آن‌ها معتقدند ثبت‌نام تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو در سامانه‌های یکپارچه، تقاضای کاذب را در بازار کم کرد که همین امر سبب شد قیمت‌ها در بازار روند نزولی داشته باشند. بر همین اساس مرحله دوم سامانه یکپارچه بالاخره در هفته گذشته تکمیل شده و سرانجام پرونده آن بسته شد.

طبق وعده‌ای که داده شده بود، با توجه به‌ظرفیت ایجادشده توسط خودروسازان در پی افزایش تولید، سایت سامانه یکپارچه از ۶ تا ۹ شهریورماه با عرضه ۹ مدل خودرو از محصولات دو شرکت‌ خودروساز، بازگشایی شد و بدین ترتیب جاماندگان مرحله دوم با حفظ اولویت نوبت، ثبت‌نام خود را نهایی کردند. در این بازگشایی مجدد، افرادی که هیچ خودرویی به‌آن‌ها تخصیص داده نشده بود یا دارندگان نوبت نیمه دوم ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ می‌توانستند نسبت به‌جابه‌جایی خودرو از همان شرکت اقدام کنند.

در نهایت نیز نتایج تخصیص این افراد که در این بازگشایی مجدد، خودرو خود را انتخاب کرده بودند، ۱۱ شهریورماه مشخص و اعلام شد. این خودروها براساس اولویت گذشته و طبق فراخوان خودروسازان در قالب فوق‌العاده سه‌ماهه تحویل مشتریان خواهد شد.

با مشخص شدن نتایج این سه درصد متقاضی باقیمانده از مرحله دوم، در نهایت پس از حدود چهار ماه از آغاز فرآیند مرحله دوم، بالاخره پرونده این مرحله بسته شد.

حال طبق آن‌چه پیش از این مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودروها اعلام کرده بود، با تکمیل و تعیین‌تکلیف فرآیند مرحله دوم سامانه یکپارچه، با توجه به‌ادامه‌دار بودن روند فروش یکپارچه، برنامه‌ریزی برای اجرای مرحله سوم آغاز خواهد شد.

خودروهای خارجی همچنان روی نوار کاهش قیمت

از اواسط هفته گذشته خودروهای داخلی و چینی حاضر در بازار افزایش قیمت را تجربه کردند؛ اما مدل‌های خارجی همچنان روند نزولی خود را در بازار آزاد ادامه می‌دهند و چشم امید بازار خودروهای خارجی همچنان به‌مدل‌های وارداتی است که قرار است به‌بازار تزریق شوند.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی و کاهش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۵ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۶ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. از طرفی پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۲۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۰۲ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.

جایی که لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۷۰ ‌میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان و هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی شاهد کاهش قیمت ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =