تایرهای بایاس

یک ماهی است که کارخانه‌های تایرسازی فروش کالا با قیمت مصوب را به نمایندگان خود متوقف کرده‌اند؛ توقفی که بازاری‌ها از آن به‌عنوان گروکشی تولیدکنندگان با دولت برای دریافت مجوز افزایش قیمت یاد می‌کنند و البته در این بین مردم بیشترین آسیب را از این نابسامانی متحمل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «دنیای‌خودرو» قیمت‌گذاری دستوری تایر در کشور،‌ سال‌هاست که به موریانه‌ای برای این صنعت تبدیل شده و از درون درحال نابودی پایه‌های این صنعت است. شرکت‌های تایرساز ازیک‌سو ادعای زیان‌ده بودن دارند و ازسوی‌دیگر دولتی‌ها مجاب به بالا بردن یا آزادسازی قیمت‌هایشان نمی‌شوند. همین چالش قدیمی باعث شده است هربار که شرکت‌های تایرساز با مشکلات تامین ارز،‌ افزایش هزینه‌های جاری و ...مواجه می‌شوند به نوعی فلکه فروش خود را سفت‌تر ببندند تا با کم شدن کالا در بازار، دولت مجبور به کوتاه آمدن از خواسته خود شود.

سبدهای ویژه برای فروشندگان ویژه!

حال اتفاقی که در بازار تایر کشور رخ داده است ‌ توقف یک‌ماهه تایرسازان در فروش سبدهای فروش ماهانه خود به نمایندگان است البته با قیمت‌های مصوبی که دولت برایشان تعیین کرده البته این جدا از سبدهای ویژه‌ای است که برخی تایرسازان برای نمایندگان خاص خود در نظر گرفته‌اند و از قضا کالا را بسیار گران‌تر از نرخ‌های مصوب در اختیارشان می‌گذارند تا هم زیان خود را جبران کرده هم سود بیشتری از آن خود کنند.

سبدهای ویژه‌ای که به دور از چشم سازمان‌های نظارتی توسط برخی تولیدکنندگان توزیع می‌شود و قیمت فروش آنها به همان تایرفروشان نورچشمی نیز چند ده درصدی بالاتر نرخ مصوب دولتی است!

در این بین اما همین تایرها نیز در بازار داخلی توزیع نمی‌شوند و باید ردشان را در کشورهای همسایه گرفت. خریدارانی که به جای ریال دلار پرداخت می‌کنند که سود بیشتری نسبت‌به مصرف‌کننده داخلی برای این افراد به همراه دارد.

با این تفاصیل در شرایطی که برخی تایرسازان نرخ‌های مصوب را از طریق ادارات فروش خود دور می‌زنند و ازسوی‌دیگر فروش رسمی با قیمت مصوب به سایر نماینده‌ها را نیز یک‌ماه متوقف کرده‌اند اما به نظر می رسد مقاومت دولتی‌ها در برابر این شیوه ‌به‌نتیجه‌ای نخواهد رسید و در نهایت دولت مجبور به بالا بردن قیمت‌ها خواهد شد.

توقف یک‌ماهه تایرسازان در اعلام سبدهای فروش شهریورماه که باید از ۲۵مردادماه آغاز می‌شد؛ در شرایطی بازار را با کمبود کالا مواجه کرده است که برخی تولیدکنندگان سبد ۲۵۰حلقه‌ای خود را طی سه ماه گذشته به۱۱۰حلقه رسانده‌اند یا تایرساز دیگری نیز به دلیل کمبود مواد اولیه دو ماه از تحویل سبدهای فروخته‌شده در ماه‌های قبل عقب است.

عرضه سبد به نمایندگان «بارز» تا پایان ماه

البته مدیرعامل یکی از مجموعه‌های تولیدکننده تایر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از اعلام سبد فروش این گروه صنعتی تا پایان ماه خبر داد و علت تاخیر در اعلام سبد را تعطیلات ناشی‌از تعمیرات کارخانه و کمبود مواد اولیه دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

آخرین اخبار