شورای رقابت

مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت در شرایطی که روی بازار خودرو حساسیت‌های زیادی وجود دارد، قیمت‌ها هفتگی یا حتی روزانه بررسی می‌شوند تا در صورت افزایش صورت‌های مالی خودروسازان، تغییرات قیمتی اتفاق بیفتد. این درحالی است که تا این لحظه هیچ‌گونه اطلاعات جدیدی مبنی بر اعلام صورت‌های مالی جدید به شورای‌رقابت اعلام نشده است

در شرایطی که بازار خودرو در چند ماه اخیر روند نزولی چشمگیری داشته و به‌تعادل نسبی رسیده بود، اما از اواسط هفته گذشته به‌یکباره روند قیمتی خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد تغییر کرد تا این‌که روز گذشته شاهد توقف کاهش قیمت‌ها در ارتباط با خودروهای خارجی بودیم.

روند افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی که از هفته گذشته آغاز شده بود، سبب شد حاشیه‌هایی در مورد افزایش قیمت مجدد خودروهای داخلی در کارخانه توسط شورای‌رقابت به‌وجود آید. در شرایط موجود و با توجه به‌رفع موانع، به‌نظر می‌رسد اقتصاد کشور نیازمند همتی برای واردات خودروهای دست‌دوم است تا بیشتر مشکلات این عرصه برطرف شوند.

بر این اساس سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای‌رقابت درمورد حواشی ایجادشده در ارتباط با افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه توسط شورای‌رقابت گفت: «مطابق با دستورالعمل شورای‌رقابت قیمت‌ها باید هر ۳ ماه یک‌بار بررسی شوند. اما درشرایطی که روی بازار خودرو حساسیت‌های زیادی وجود دارد، قیمت‌ها هفتگی یا حتی روزانه بررسی می‌شوند تا درصورت افزایش صورت‌های مالی خودروسازان، تغییرات قیمتی اتفاق بیفتد. این درحالی است که تا این لحظه هیچ‌گونه اطلاعات جدیدی مبنی بر اعلام صورت‌های مالی جدید به شورای‌رقابت اعلام نشده است.»

مدیر روابط ‌عمومی شورای‌رقابت در مورد این موضوع نیز که آیا قرار است خودروها همچنان از طریق سامانه یکپارچه به‌بازار عرضه شوند؟ افزود: «هرگونه تغییر در شیوه عرضه خودرو نیازمند تغییر در دستورالعمل است. درحال حاضر و تا این لحظه با توجه به‌شرایط بازار، هیچ تغییری در دستورالعمل ایجاد نشده است. این درحالی است که طبق مصوبه ۵۴۳ شورای‌رقابت، تغییر و تنظیم مقررات وظیفه این شوراست. بر این اساس حتی امکان دارد که وضعیت بازار به‌گونه‌ای پیش برود که شاهد بازاری رقابتی شویم و همه شرکت‌ها بتوانند خودشان فروش داشته باشند و دیگر نیازی به‌شورای‌رقابت نباشد و این شورا دیگر دخالتی در امور خودرو کشور نداشته باشد.»

دادجوی توکلی در پایان در مورد خودروهای وارداتی عنوان کرد: «شورای‌رقابت در گام نخست قصد دارد با ورود خودروهای وارداتی به‌کشور، بازار را رقابتی کند تا شرایط بازار خودرو از انحصاری که در حال حاضر به‌خودروهای داخلی و چینی اختصاص دارد، بیرون بیاید. بر این اساس شورای‌رقابت تنها می‌تواند بعد از ورود خودروهای وارداتی اقداماتی را مبنی بر بهبود اوضاع بازار خودرو انجام دهد و نقشی در ورود خودرو و کارهای مربوط به‌واردات خودرو ندارد. البته ما شاهدیم که دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا کار برای ورود خودروهای وارداتی به‌بازار کشور تسریع شود و طرح واردات خودرو خارجی زودتر به‌نتیجه برسد.»

ب‌ام‌و ۷۴۰Li بیشترین تغییر قیمت را در میان خارجی‌ها داشت

روز گذشته سرانجام بعد از چند ماه کاهش قیمت مستمر در میان خودروهای خارجی، به یک‌باره شاهد توقف این روند نزولی بودیم. اتفاقی که سبب شد بازار خودروهای خارجی بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومان تغییر قیمت را تجربه کند. در این میان خودرو ب‌ام‌و ۷۴۰Li با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین رشد بها را در بازار روز گذشته داشت و دوباره به‌کانال ۱۶ میلیاردتومان بازگشت.
خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند؛ جایی که تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۳ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۰ میلیون‌تومان و ساینا اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۴۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۷۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۲۰ ‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، کیا اپتیما هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیاردتومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۱ میلیاردتومان و ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

آخرین اخبار