خودروسازان چینی

یک کارشناس بازار در مورد واردات خودروهای چینی و مونتاژ این خودروها در کشور گفت حضور این خودروها سبب رقابت بین شرکت‌ها می‌شود و نباید به حضور آن‌ها در ایران انتقاد کرد و نکته مهم این است که به ‌هر حال عرضه بیشتر خودرو سبب افت قیمت‌ها می‌شود

بازار خودرو در روز گذشته با افزایش قیمت محصولات داخلی و چینی همراه بود. رشد بهایی که به‌دلیل ورود نرخ ارز به‌کانال ۵۰ هزارتومان اتفاق افتاد و سبب شد خودروهای داخلی تا ۶ میلیون‌ تومان و مدل‌های چینی نیز رشد بهای ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کنند.

درحالی که در اکثر نقاط دنیا یک مدل خودرو در بازه زمانی حدودی زیر ۵ سال روی خط‌تولید قرار می‌گیرد، در ایران محصولاتی وجود دارند که با ایجاد برخی تغییرات جزئی، سال‌های بسیار زیادی روانه بازار می‌شوند.

چنین شرایطی سبب می‌شود به‌عنوان مثال محصولی با عمر ۲۰ سال، همچنان در سبد فروش خودروسازان قرار داشته باشد. از طرفی ساخت پلت‌فرم بومی هم با توجه به‌هزینه‌های سرسام‌آوری که به‌همراه دارد و با توجه به‌میزان تولیدات خودرو در کشور، چندان مقرون به‌صرفه نیست.

البته دو سال پیش رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت وعده تولید سالانه دو پلت‌فرم ملی را هم داده بود که متاسفانه این وعده تنــها در حد یک شعار باقی ماند و با رفتن وی از این وزارتـــــخانه، سرانجام نامشخصی پیدا کرد.

برخی کارشناسان صنعت‌خودرو در پاسخ به‌این سوال که چگونه مونتاژ خودروهای چینی در ایران افزایش یافته است، می‌گویند: «در شرایطی که در زمینه منابع ارزی کشور محدودیت وجود دارد و واردات خودرو هم چندین سال ممنوع بوده و درحال حاضر هم به‌سختی و به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود، چرا خودروهای چینی که سطح داخلی‌سازی آن‌ها هم بسیار پایین است، بخشی از بازار را در تملک خود دارند؟ به‌نظر می‌رسد در صورتی که خودروهای چینی با ۲۰ درصد داخلی‌سازی به‌بازار ایران می‌آمدند و قیمت آن‌ها با پژو پارس و تارا رقابت می‌کرد، حضور آن‌ها در بازار منطقی‌تر بود.»

یک کارشناس بازار درمورد واردات خودروهای چینی و مونتاژ این خودروها در کشور گفت: «حضور این خودروها سبب رقابت بین شرکت‌ها می‌شود و نباید به‌حضور این مدل‌ها در ایران انتقاد کرد و نکته مهم این است که عرضه بیشتر خودرو سبب افت قیمت‌ها می‌شود. نباید رقابت را از این بازار حذف کرد؛ اما این‌که سیاست‌ها به‌سمتی پیش برود که بازار خودرو به‌صورت کامل در اختیار چینی‌ها قرار بگیرد، قابل قبول نیست. گاهی در بازار خودرو شاهد حضور دست‌های پنهانی هستیم که سبب آشفتگی در این بازار شده و اگر انحصاری هم در بخش خودروهای چینی به‌وجود آمده، به‌همین دلیل است.»

پورشه ماکان، رکورددار بیشترین کاهش قیمت در بازار آزاد

بازار خودرو در روز گذشته افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی را تجربه کرد. این درحالی بود که بهای خودروهای خارجی در بازار آزاد همچنان با کاهش همراه بود. در این میان پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین ریزش بها را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۰۸ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۴ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۳ میلیون‌تومان و سورن پلاس فول بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۶ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۳ تا ۱۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۲۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۹۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۶۵ ‌میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.
جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد ریزش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

آخرین اخبار