بازار خودرو

تاریخ عرضه خودرو در سامانه یکپارچه هر روز به تعویق می‌افتد. این در حالی است که با گذشت یک هفته از وعده معاون وزیر صمت، هنوز خبری از باز شدن سامانه یکپارچه خودرو برای عرضه خودروهای تولید داخلی نیست

روز گذشته به‌دلیل جهش شدید نرخ ارز، شاهد رشد بهای چشمگیر قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم. البته این افزایش قیمت درحالی در بازار اتفاق افتاد که چند خودرو خارجی نیز با کاهش بها در بازار آزاد مواجه شدند. این درحالی بود که روز گذشته خودروهای داخلی و چینی به‌ترتیب تا ۱۰ و ۳۰ میلیون‌تومان رشد قیمت را تجربه کردند.

با گذشت یک هفته از وعده معاون وزیر صمت مبنی بر عرضه خودرو در نوبت جدید سامانه یکپارچه، اما هنوز خبری از باز شدن این سامانه نیست. درحالی که منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت از برگزاری نوبت‌ سوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خبر داده بود، اما با گذشت یک هفته از این وعده، هنوز خبری از بازگشایی سامانه یکپارچه و عرضه خودرو در این سامانه نیست. منوچهر منطقی در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۷ مهرماه منتشر شد، اعلام کرد از ابتدای هفته آینده عرضه خودرو به‌شیوه جدید در سامانه آغاز می‌شود و ۴ خودروساز در دور جدید محصولات خود را عرضه خواهند کرد. در شیوه جدید، عرضه خودرو از شکل انبوه به‌شکل متعدد و متوالی تغییر می‌کند.

پیرو اعلام این موضوع از سوی معاون وزیر صمت مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرد برای باز شدن سامانه در انتظار دریافت اطلاعیه سازمان حمایت هستند؛ اما هنوز هیچ اطلاعیه‌ای دریافت نکرده‌اند تا بارگذاری اطلاعات انجام و اجرای طرح آغاز شود. متاسفانه در شرایط فعلی که بازار خودرو نیازمند تزریق مستقیم محصول از کارخانه به‌مشتریان است، تاریخ عرضه خودرو در سامانه یکپارچه هر روز به‌تعویق می‌افتد. این درحالی است که با گذشت یک هفته از وعده معاون وزیر صمت، هنوز خبری از باز شدن سامانه یکپارچه خودرو برای عرضه خودروهای تولید داخلی نیست.

با توجه به‌این‌که سامانه یکپارچه خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است، اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی این سامانه باید توسط وزارت صمت انجام شود.

در یک هفته گذشته و بعد از این‌که معاون وزیر صمت از آغاز عرضه خودرو در ابتدای هفته گذشته (یعنی ۸ مهر) خبر داده بود، هنوز هیچ مقام مسئولی در وزارت صمت و سازمان حمایت درباره زمان و نحوه عرضه خودرو در دور سوم اطلاع‌رسانی نکرده است. این وضعیت درحالی است که بسیاری از متقاضیان واقعی خرید خودرو در انتظار برگزاری دور سوم عرضه یکپارچه خودرو هستند تا بتوانند با ثبت‌نام در سامانه، خودرو مورد نظرشان را به‌قیمت کارخانه‌ای خریداری کنند. همچنین با وجود این‌که سامانه یکپارچه عرضه خودرو تحت نظارت سازمان حمایت است، مدتی پیش وزیر صمت اعلام کرد سامانه یکپارچه عرضه خودرو متعلق به‌وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به‌شورای‌رقابت است.

تاکنون عرضه یکپارچه خودرو از طریق سامانه، دو بار توسط وزارت صمت و در زمان وزارت فاطمی امین اجرا شده است. دور اول عرضه در اسفندماه سال گذشته و دور دوم عرضه در اردیبهشت امسال برگزار شد که در این عرضه‌ها تمام متقاضیان ثبت‌نام کننده که دارای شرایط لازم بودند، بدون قرعه‌کشی در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند. بعد از این‌که در اردیبهشت، تحویل خودروها به‌ثبت‌نام کنندگان در سامانه آغاز شد، بازار تحت‌تاثیر قرار گرفت و قیمت‌ها کاهشی شدند. البته عوامل دیگری نیز در کاهشی شدن قیمت خودرو موثر بودند؛ از جمله قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و مونتاژی توسط شورای‌رقابت، ثبات نرخ ارز و افزایش تولید و عرضه خودرو که تمام این‌ها تلاطمات بازار خودرو را بعد از ۴ سال کاهش دادند و بازار سرانجام به‌آرامش رسید.

دیگنیتی پرستیژ، بیشترین افزایش قیمت را در بازارآزاد تجربه کرد

بازار خودرو روز گذشته شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی بود. این درحالی است که خودروهای خارجی همچنان با افت بها در بازار آزاد مواجه هستند. در این میان دیگنیتی پرستیژ با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت، بیشترین رشد بها را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۵ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۵۰۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۵ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۸۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۸۵ ‌میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۰۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی خودروهای خارجی لوکس در تاریخ یادشده ضمن ثبات قیمت فروش، بدون تغییر در بازار آزاد به‌کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

آخرین اخبار