هیوندای سوناتا 2024

اکنون در بازار ایران یک دستگاه سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸ با ۵ سال کارکرد برچسب قیمتی در بازه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان دارد. این درحالی است که قیمت نمونه‌های صفرکیلومتر همین خودرو که ۵ سال پشت ویترین نمایشگاه آفتاب خورده‌اند، حتی تا ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان نیز پیش می‌رود

در سال ۲۰۱۸ واردات خودرو به‌کشور ممنوع شد و از آن سال به‌بعد، هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشده است. ۵ سال زمان کافی است تا بازار خودرویی یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند؛ چراکه طبق یک قانون نانوشته معمولا خودروها هر ۳ تا ۴ سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت جهت بهبود بخش‌های مختلف خودرو.

با توجه به‌این موضوع می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی وجود ندارد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این ۵ سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین مدل‌های هیوندای در بازار خودرو کشور در گذشته، سوناتا بود.

سدانی محبوب و پرطرفدار که آن را به‌یکی از خوش‌فروش‌ترین‌های کلاس خود بدل کرد. امروز به‌بهانه معرفی جدیدترین مدل سوناتا به‌عنوان محصول ۲۰۲۴ قصد داریم این خودرو را با آخرین نمونه موجود در کشور که مدل ۲۰۱۸ است، مقایسه کنیم تا ببینیم در طول این ۵ سال چه‌تغییراتی در این خودرو رخ داده است؟

معرفی هیوندای سوناتا

سوناتا برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۵ معرفی شد. یک سدان سایز متوسط نه‌چندان جدید که در اصل یک نسخه فیس‌لیفت‌شده و بهبودیافته از هیوندای استلار به‌حساب می‌آمد. استلاری که خود بر اساس فورد کورتینا و تانوس شکل گرفته بود. گام اول سوناتا در بازار موفقیت‌آمیز نبود و تنها پس از ۲ سال به‌توقف تولید آن منجر شد. با این حال هیوندای پا پس نکشید و یک سال بعد، نسل دوم سوناتا را رونمایی کرد. سوناتای دوم هم شخصیت مستقلی نداشت و برای ساختش از میتسوبیشی‌گالانت کمک گرفته بودند.

سوناتا، خودرویی که از تولد تا امروز سدان باقی مانده است!

نسل دوم سوناتا از یک خودرو دیفرانسیل‌عقب تبدیل به‌یک مدل دیفرانسیل‌جلو شده بود که می‌توان از آن به‌عنوان مهم‌ترین تغییر این نسل یاد کرد. همچنین در این نسل برای نخستین‌بار از موتور ۶ سیلندر برای تولید سوناتا استفاده شد و نسل دوم سوناتا دیگر همچون گذشته فقط با موتورهای ۴ سیلندر عرضه نمی‌شد.

اوضاع نسل دوم سوناتا به‌مراتب بهتر از نسل اول بود و پس از ۵ سال، جای خود را به‌نسل سوم داد. سوناتا نسل سوم در سال ۱۹۹۳ کمی مستقل‌تر از همیشه ظاهر شد؛ اما باز هم رد پای میتسوبیشی در بخش پیشرانه‌های مورد استفاده برای این سدان سایز متوسط اهل کره‌جنوبی به‌چشم می‌خورد.

نسل چهارم سوناتا هم که از این قاعده مستثنا نبود، در سال ۱۹۹۸ جایگزین نسل سوم شد. در این نسل، مشتریان برای نخستین‌بار می‌توانستند گیربکس CVT را در کنار گیربکس‌های دستی و اتوماتیک سفارش دهند. نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ مستقل‌تر از همیشه از راه رسید. در این نسل باز هم خبری از گیربکس CVT نبود؛ اما مشتریان امکان خرید نسخه دیزلی را داشتند. با فرا رسیدن سال ۲۰۰۹ نسل ششم سوناتا نیز از راه رسید. نخستین و مهم‌ترین اتفاق این نسل عرضه نسخه توربو به‌جای موتورهای ۶ سیلندر بود.

همچنین جای موتورهای دیزلی را نیز نسخه هیبرید پر کرد. در سال ۲۰۱۴ هیوندای متنوع‌ترین نسل از سوناتا را روانه بازار جهانی کرد. سوناتایی که علاوه‌بر نسخه‌های بنزینی، دیزلی و هیبرید، در نسخه دوگانه‌سوز نیز قابل خریداری بود. هیوندای برای نخستین‌بار از گیربکس دوکلاچه در این خودرو بهره برد. سال ۲۰۱۹ جدیدترین نسل از سوناتا روی کار آمد که در ادامه به‌بررسی جزییات آن خواهیم پرداخت.

سوناتای ما

پیش از آن‌که به‌سراغ جدیدترین سوناتای موجود در بازار جهانی برویم، قصد داریم سرگذشت این خودرو در بازار ایران و آخرین نسخه عرضه‌شده از آن را در کشور مرور کنیم. نخستین حضور رسمی هیوندای سوناتا در بازار ایران به‌نسل پنجم این سدان متوسط کره‌ای بازمی‌گردد.

سوناتا، خودرویی که از تولد تا امروز سدان باقی مانده است!

در سال ۲۰۰۶، یعنی دومین سال عرضه نسل دوم سوناتا، پای این خودرو به‌بازار ایران باز شد. در ابتدا همه‌چیز عالی بود؛ چراکه سوناتا هم با تنوع بالا از نظر فنی و هم با حجیم‌ترین موتورش در کشورمان حضور یافته بود.

ایرانیان (البته از طبقه نسبتا مرفه جامعه) می‌توانستند سوناتا را با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز به‌گیربکس‌های ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک خریداری کنند؛ اما اگر کمی بودجه بیشتری صرف می‌کردند، امکان خریداری نسخه قوی‌تر با موتور ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک را هم داشتند.

البته وقتی فیس‌لیفت این نسل در بازار ایران جایگزین شد، دیگر نه خبری از تنوع بود و نه موتور ۶ سیلندر؛ چراکه سوناتا فیس‌لیفت تنها در یک نسخه و آن هم با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. در سال ۲۰۱۱ نسل ششم سوناتا با همان موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و گیربکس اتوماتیک (با این تفاوت که تعداد دنده‌های آن به ۶ دنده افزایش یافته بود) برای عرضه در کشورمان سفارش‌گذاری شد.

این موتور و گیربکس نه‌تنها در نسخه فیس‌لیفت نسل ششم، بلکه در نسل هفتم سوناتا که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار ایران شد نیز حضور داشت. در سال ۲۰۱۶ در کنار عرضه نسخه بنزینی، برای نخستین‌بار شاهد فروش نسخه هیبرید سوناتا در ایران بودیم.

نسخه هیبرید در کنار موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری، از قوای محرکه الکتریکی نیز بهره می‌برد. با وجود این‌که در سال ۲۰۱۷ عرضه سوناتا بنزینی متوقف شد، اما در سال ۲۰۱۸ شاهد ورود نسخه فیس‌لیفت‌شده از نسل هفتم سوناتا هیبرید در ایران بودیم تا درمجموع حضور بی وقفه این خودرو کره‌ای در ایران به ۱۲ سال برسد.

سوناتای آن‌ها

سوناتا، خودرویی که از تولد تا امروز سدان باقی مانده است!

سوناتا، خودرویی که از تولد تا امروز سدان باقی مانده است!


سوناتا، خودرویی که از تولد تا امروز سدان باقی مانده است!

حالا می‌رسیم به‌بررسی جدیدترین نسل سوناتا؛ خودرویی که در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان محصول ۲۰۲۰ معرفی و روانه بازار جهانی شد. این هشتمین نسل از خاندان با اصالت هیوندای سوناتا محسوب می‌شود که تولید آن تا به‌امروز ادامه دارد.

هیوندای سال جاری میلادی نسخه فیس‌لیفت‌شده از این خودرو را به‌عنوان محصول ۲۰۲۴ رونمایی کرده و این یعنی سوناتا نسل هشتم به‌نیمه عمر خود رسیده است.

جالب است بدانید هر ۸ نسل سوناتا تاکنون فقط و فقط در کلاس سدان طراحی و تولید شده‌اند؛ یعنی هیوندای در طول ۳۸ سال گذشته هرگز از نظر کلاس‌بندی نسخه دیگری از سوناتا را به‌بازار عرضه نکرده است. فیس‌لیفت تازه رونمایی شده از این سدان، نخستین سوناتای تاریخ بوده که به‌سیستم چهار چرخ محرک نیز مجهز خواهد بود.

از این خبر مهم که بگذریم، باید گفت هیوندای برای نخستین‌بار در نسل هشتم، قید گیربکس دستی را زده و این یعنی دیگر خبری از گیربکس دستی در سوناتا نیست. همچنین در این نسل خبری از نسخه دیزلی هم نیست.

این کجا و آن کجا؟

سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ همچون سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ موجود در ایران، مجهز به‌موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزین‌سوز در کنار قوای محرکه برقی بوده که نیرو را به‌کمک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک فقط به‌چرخ‌های جلو هدایت می‌کند.

موتور خودرو نیز همان موتور سابق بوده و تغییری در قدرت و گشتاور آن ایجاد نشده است. اما مصرف سوخت ترکیبی خودرو از ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر به ۵.۱ تا ۵.۸ لیتر رسیده که نشان از افزایش اشتهای این خودرو نسبت به‌مصرف بنزین دارد. این درحالی است که حتی وزن خودرو نیز نسبت به‌گذشته کمی کاهش یافته است.

سوناتا، خودرویی که از تولد تا امروز سدان باقی مانده است!

هیوندای در نسل جدید ترجیح داده تا از باک بنزین کوچک‌تر ۵۰ لیتری (که ۱۰ لیتر کمتر از نسل قبل گنجایش دارد) بهره بگیرد. البته تمام این موارد مربوط به‌بخش فنی بوده و نمی‌توان از پیشرفت چشمگیر سوناتا در بخش طراحی، تکنولوژی ساخت، آپشن‌ها، امکانات رفاهی، ایمنی و ... چشم‌پوشی کرد.

اکنون در بازار ایران یک دستگاه سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸ با ۵ سال کارکرد برچسب قیمتی در بازه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان دارد. این درحالی است که قیمت نمونه‌های صفرکیلومتر همین خودرو که ۵ سال پشت ویترین نمایشگاه آفتاب خورده‌اند، حتی تا ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان نیز پیش می‌رود.

ارزش واقعی این خودرو در بازار آمریکا ۹۷۵ میلیون تا یک‌میلیارد و ۱۷۵ میلیون‌تومان است و قیمت یک دستگاه سوناتای هیبرید ۲۰۲۴ صفرکیلومتر نیز از یک میلیارد و ۴۹۵ میلیون‌تومان آغاز می‌شود.

در پایان از مدیریت گروه خودرویی هویک جهت در اختیار گذاشتن خودرو هیوندای سوناتا مورد نظر برای تهیه این گزارش تشکر می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =