بی ام و 730li

بازار خودرو در روز گذشته با افزایش قیمت شدید ۵ تا ۷۰ میلیون‌تومانی خودروهای داخلی و چینی همراه بود. این رشد بها در خودروهای خارجی تا ۳۰۰ میلیون‌تومان نیز ادامه داشت.

در میان مدل‌های داخلی پیکاپ زاگرس افزایش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی و در گروه خودروهای چینی، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم رشد بهای ۷۰ میلیون‌تومانی و در خودروهای خارجی، ب‌ام‌و ۷۳۰Li افزایش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کرد. دلیل افزایش قیمت شدید خودرو در بازار آزاد، رشد بهای ارز در بازار بود که در کنار آن سکه و طلا نیز شرایط مشابهی داشتند.
این روزها آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به‌خوان آخر خود نزدیک می‌شود.

بنابر اظهارات یکی از نمایندگان مجلس، آیین‌نامه دست‌دوم‌ها پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی در انتظار تصویب هیات دولت است. در کمیسیون زیربنایی دولت آیین‌نامه با تغییراتی همراه شده؛ از جمله آن‌که واردات خودرو با کارت ملی منتفی شده است و متقاضیان با کارت بازرگانی قادر به‌واردات خودرو خواهند بود.

یک نماینده مجلس از اتمام فرآیند بررسی و تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این آیین‌نامه در هفته جاری به‌تصویب هیات وزیران برسد. چهارم مردادماه بود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای‌اسلامی الحاق موادی به‌قانون ساماندهی صنعت‌خودرو (واردات خودروهای کارکرده) را به‌دولت ابلاغ کرد.

در این قانون به‌صراحت تاکید شده وزارت صمت و دولت یک ماه فرصت دارند آیین‌نامه ورود خودروهای دست‌دوم را تدوین و تصویب کنند. اما با گذشت حدود دو ماه و نیم از ابلاغ این قانون، هنوز خبری از آیین‌نامه نیست. بر این اساس ۲۱ شهریورماه عباس علی‌آبادی، وزیر صمت اعلام کرد سه هفته پیش از این تاریخ، آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم را به هیات دولت تحویل داده است.
در تمام این مدت نیز بارها مسئولان مختلف درمورد آخرین وضعیت این آیین‌نامه خبر داده بودند که این مصوبه، در انتظار بررسی و تصویب هیات دولت است. حالا اما لطف‌الله سیاهکلی می‌گوید از همان زمان که وزیر صمت اعلام کرد این آیین‌نامه به‌هیات دولت رفته، درواقع آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در کمیسیون زیربنایی دولت بوده است.

به‌گفته این نماینده مجلس که خود نیز در این جلسات حضور داشته، هفته گذشته این آیین‌نامه در کمیسیون زیربنایی مصوب و به هیات دولت ارسال شده است. سیاهکلی می‌گوید احتمالا در هفته جاری، هیات وزیران این آیین‌نامه را به‌تصویب می‌رساند.

بررسی‌های کارشناسی مربوط به‌مصوبات، در کمیسیون زیربنایی انجام می‌شود و حالا که این کمیسیون آیین‌نامه را نهایی کرده و گویا تغییراتی نیز در آن اعمال کرده، به‌نظر نمی‌رسد از این پس هیات دولت در مسیر تصویب آن با چالشی مواجه باشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در هفته جاری در هیات دولت تصویب و با فاصله کوتاهی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شود.

چندی پیش نیز محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد خبر داده بود که واردات تویوتاهای دست‌دوم در دستور کار این شرکت است.

وی درجمع خبرنگاران تاکید کرده بود که «برای واردات خودروهای تویوتا مدل ۲۰۲۳ هیبرید دست‌دوم در حال ثبت سفارش هستیم تا آن‌ها را وارد بازار ایران کنیم.» بنابراین با استناد به‌گفته‌های تیموری، می‌توان گفت برخی شرکت‌ها حتی دست به‌ثبت سفارش نیز زده‌اند و کارهای مقدماتی برای واردات کارکرده‌ها را آغاز کرده‌اند.

تیگو ۸ پرو پریمیوم بیشترین افزایش قیمت را در بازارآزاد رقم زد

بازار خودرو در روز گذشته شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی بود. در این میان فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین رشد بها را در بازار آزاد تجربه کرد.
برخی خودروهای داخلی در روز گذشته، افزایش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۸۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۴۹ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۷۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۲۳۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۹۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۶۱۰ ‌میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۴۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هوشنگ یزدانی اصل بریس IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    عالی بود
  • هوشنگ یزدانی اصل بریس IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    احسنت سلام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =