برف روبی مسکو

هر سال با فرا رسیدن فصل سرما و در روزهای برفی و بارانی در پایتخت، شاهد ترافیک سنگین و مختل شدن رفت و آمد در شهر تهران هستیم. در ادامه به بررسی این موضوع و تجربه کشورهای دیگر در مدیریت ترافیک در فصل سرد سال می‌پردازیم و امیدواریم مسئولان شهر تهران با استفاده از این تجارب موفق، بتوانند تردد شهروندان در زمستان امسال را تسهیل کنند.

نبود مدیریت واحد شهری

زمستان سال گذشته و زمانی که بارش برف در مناطقی از تهران شدت گرفت، به سرعت خطوط قرمز رنگی در نقشه‌های ترافیکی ظاهر شدند که حکایت از ترافیک سنگین و راهبندان داشتند؛ وضعیتی که به باور برخی شهروندان گلایه‌مند، در نتیجه غافلگیری مسئولان شهری تشدید شده بود و نشان می‌داد پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت نگرفته است.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این انتقادات، گفت: «دنبال بهانه‌جویی نیستیم، حجم برف سنگین بود.»

علیرضا جعفری تاکید کرده بود: «حجم بالای برف و میزان بالای تردد خودروها در معابر، منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شد که متاسفانه به‌رغم فعالیت ده‌ها هزار نیروی خدماتی و ماشین‌آلات و تجهیزات برف‌روبی اما نتوانستیم تسهیل صددرصدی تردد را فراهم آوریم. در معابر منطقه ۲ و ۵ مشکل تردد وجود داشت که همین موضوع موجب شد مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شود. ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم.»

در همین زمان سیدجعفر تشکری‌هاشمی نیز در جلسه شورای شهر تهران در تذکر خود بیان کرد: «هیچ‌راه حلی بهتر از حضور میدانی مدیران نیست و آنان باید در سطح شهر حضور داشته باشند.»

تشکری هاشمی با بیان اینکه برخی ماشین‌آلات کارآیی خود را از دست داده‌اند، پیشنهاد کرد از مایعات مخصوص برف‌زدا که برای محیط‌زیست نیز مضر نیستند، استفاده شود.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی، افزود: «هماهنگی شهرداری و پلیس نیازمند تقویت است. در برخی موارد اقدامات این دو مجموعه هم‌افزا نیست.»

تشکری‌هاشمی بر اطلاع‌رسانی لحظه‌ای به مردم از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تاکید کرد و گفت: «آموزش‌های شهروندی ضعیف است، آموزش‌های لازم باید به شهروندان ارائه شود زیرا بسیاری از خودروها، آمادگی حضور در برف را ندارند به همین‌دلیل مشکلاتی برای خود و دیگر شهروندان ایجاد می‌کنند.»

ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه اگر انتقاد می‌کنیم به هیچ عنوان بحث نادیده گرفتن زحمات خدمات شهری را نداریم، ادامه داد: «موضوع تصمیم سازان را باید از مجریان جدا کرد.»

وی با بیان اینکه در توئیتی از شهروندان برای وضعیت پیش آمده عذرخواهی کرده است، گفت: «مردم درآنجا، مواردی را نوشته بودند که مهم هستند.»

احمد صادقی ، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با گلایه از برخی انتقادها از نحوه برف‌روبی در شهر تهران گفت: «مشکل، نمک‌پاشی و شن‌پاشی نیست، بلکه مشکل نبود مدیریت واحد شهری است.»

۲۰۰ ایستگاه ذوب برف در مسکو

در برخی کشورهای دیگر که زمستان‌هایی به مراتب سخت‌تر از کشور ما دارند، مسئولان شهری چگونه ترافیک شهری و رفت‌وآمد وسایل حمل‌ونقل عمومی را مدیریت می‌کنند؟ زمستان‌های مسکو بسیار برفی و یخ‌زده هستند.

زمستان در این شهر، اغلب یک‌شبه آغاز می شود و بارش برف یا توفان برف می‌تواند مانع از رسیدن میلیون‌ها شهروند مسکو به سر کار شود. این در حالی است که در پایتخت روسیه به دلیل شرایط جوی، تردد هیچگاه قطع نمی شود.

میانگین دمای مسکو در زمستان ۱۰- درجه است. بارش بسیار سنگین برف هم باعث اختلال در تردد می‌شود. در این روزها به ساکنان مسکو توصیه می‌شود که خودرویشان را در خانه رها کرده و از اتوبوس، تراموا یا مترو برای تردد استفاده کنند. این امر موجب جلوگیری از ایجاد ترافیک و همچنین تصادفاتی می‌شود که می‌توانند باعث کاهش تردد شوند. این امر به ویژه زمانی مهم است که بارش برف با گرم و سپس سرد شدن ناگهانی هوا همراه باشد و یخ‌زدگی‌های خطرناکی در خیابان ها برای افراد و وسایل نقلیه ایجاد شود.

در ژانویه ۲۰۱۹، زمانی که مسکو با بدترین بارش برف در ۷۰ سال اخیر مواجه شده بود، تنها در یک بزرگراه در جنوب شهر، ۵۰ خودرو و کامیون برای چند ساعت به دلیل تصادفات کوچک، گیر کردند.

به منظور پاکسازی شهر از برف در آن زمان، حدود ۱۴۰۰۰ خودرو و ۳۲۰۰۰ نفر در پاکسازی برف و یخبندان شرکت کردند. دولت این کشور جهت مدیریت بهینه حمل‌ونقل عمومی، در وهله اول ایجاد زیرساخت‌ها و عملیات برف‌روبی را در اولویت قرار داده که نتیجه آن، افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودرو شخصی در فصل زمستان است.

براساس استانداردهای مسکو، هر ۱۰سانتی‌متر برف باریده شده، باید حداکثر در سه روز پاک شود. علاوه بر این، در صورت بارش برف، خیابان‌ها باید به طور مستمر و با استفاده از تجهیزات ویژه نظافت شوند. به‌همین‌دلیل به محض شروع بارش برف، اکیپ‌های ویژه وارد خدمت می‌شوند.

مناطق اولویت‌دار برف‌روبی؛ خروجی مترو، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ‌ها هستند. خیابان‌های اصلی هم باید ظرف ۲۴ ساعت برف‌روبی شوند.

صرف‌نظر از ارتفاع ریزش، برف باید در دو روز جابه‌جا شود. سپس برف‌ها در ایستگاه‌های ذوب برف ویژه از بین می‌روند. در حدود ۲۰۰ ایستگاه ذوب برف در شهر مسکو وجود دارد. همچنین در مسکو، از مواد شیمیایی ضد یخ استفاده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =