بازار خودرو

اکنون که می‌توان گفت واردات خودرو به مرحله اجرا رسیده، اما بازار واکنش چندان مثبتی به این موضوع نشان نداده است. درواقع با کوچک‌ترین تنش در بازار ارز، بازار خودرو نیز به ‌سرعت از آن تاثیر می‌گیرد

یکی - دو هفته‌ای است که بازار خودرو شرایط چندان مساعدی ندارد. بر این اساس روز گذشته درحالی شاهد رشد بهای خودروهای خارجی بودیم که داخلی‌ها و چینی‌ها با روند نزولی قیمت همراه بودند. در چند روز اخیر، روند افزایشی قیمت خودروهای خارجی درحالی در بازار رقم خورده است که سامانه فروش خودروهای وارداتی در دو مرحله باز شده و متقاضیانی که در سال گذشته مبلغ ۵۰۰ میلیون‌تومان بلوکه کرده بودند، توانستند خودروهای خارجی خود را انتخاب کنند.

گرچه طی هفته‌های اخیر واردات خودرو سرعت گرفته و چند محموله خودرو خارجی به‌خاک کشور رسیده، اما بازار خودرو ایران تا این لحظه واکنشی به‌این اتفاق نداشته و نوسانات نرخ دلار بیشترین تاثیر را بر بازار گذاشته است. اگرچه از ابتدای سال گذشته دولت تصمیم گرفت برای بهبود وضعیت بازار خودرو ایران واردات خودرو را آغاز کند، اما اکنون پس از گذشت حدود ۲۰ ماه، در عمل خودروهای زیادی به‌کشور وارد نشده است.

تنها طی هفته‌های اخیر چند دستگاه خودرو چینی به‌بازار رسیده است؛ آن هم در شرایطی که دولت فقط چهار ماه تا تحقق وعده واردات ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو زمان دارد. اکنون که می‌توان گفت واردات خودرو به‌مرحله اجرا رسیده، بازار واکنش چندان مثبتی به‌این موضوع نشان نمی‌دهد. با کوچک‌ترین تنش در بازار ارز، بازار خودرو به‌سرعت به‌این رویدادها واکنش نشان می‌دهد. اتفاقی که روز گذشته هم رخ داد و براساس آن، پس از ورود دلار به‌کانال ۵۲ هزار تومان، خودرویی مانند پورشه ماکان، یک‌شبه ۵۰۰ میلیون‌تومان گران شد.

نکته دیگری که در جریان واردات خودرو مطرح می‌شود، قیمت‌گذاری مدل‌های وارداتی است. خودروهایی که برای واردات، ثبت سفارش شده‌اند از نظر قیمت جهانی همه در کلاس اقتصادی قرار دارند؛ اما همین خودروها با پلاک ملی، در رده خودروهای لوکس گذرموقت قرار می‌گیرند و رقابتی با خودروهای داخلی نخواهند داشت. بنابراین نمی‌توان از واردات خودرویی در این حد و اندازه، انتظار معجزه‌ای در دریای بازار خودرو کشور داشت.

همچنین یکی از فرضیاتی که پیش از آزادسازی واردات خودرو نیز مطرح بود گفتاردرمانی در راستای کاهش التهاب بازار خودرو بود. به‌این ترتیب که هر بار تب بازار خودرو افزایش می‌یابد، اخباری از تسهیل فرآیند واردات یا آماده تحویل شدن برخی خودروها منتشر می‌شود. در نهایت به‌نظر می‌رسد برای برون‌رفت از شرایط فعلی، بهترین راه افزایش تیراژ تولیدات داخلی و کاستن از موانع واردات است؛ چراکه در این شرایط، تنها راه‌حل موجود بهره بردن از تمام منابع و روش‌های ممکن برای تامین نیاز بازار خودرویی کشور است.

پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) رکورددار کاهش قیمت در بازار آزاد

بازار خودرو در روز گذشته با کاهش قیمت خودروهای داخلی و چینی و افزایش بهای مدل‌های خارجی همراه بود. بر این اساس پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان ریزش بها بیشترین کاهش قیمت را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۰ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۰۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۹ میلیون‌تومان و شاهین اتومات با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۳ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد ریزش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ‌یک‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۵۵ ‌میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان و تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۲۰ و ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیاردتومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۸ میلیاردتومان، ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =