بازار خودرو

مدیر سامانه یکپارچه خودروها گفت سامانه به‌ترتیب اولویت متقاضی، انتخاب اول آن‌ها را بررسی و در صورت داشتن ظرفیت، تخصیص خودرو صورت می‌گیرد. بنابراین ابتدا تمام اولویت‌های اول بررسی و بعد فرآیند تخصیص صورت می‌گیرد. در صورت باقی ماندن ظرفیت، فرآیند انتخاب برای مراحل دوم و سوم نیز به‌همین ترتیب است

پس از اعلام نتایج مشتریان دارای اولویت خودروهای وارداتی که هفته گذشته برای ثبت‌نام سه خودرو مورد نظر خود اقدام کرده بودند، مشاهده شد که به‌برخی از آن‌ها خودرویی اختصاص پیدا نکرده است. در مورد این موضوع، مدیر سامانه یکپارچه خودروها توضیح داد: «بر اساس ظرفیت موجود و به‌ترتیب اولویت‌، خودرو به‌مشتریان تخصیص داده شده و مشتری که خودرویی به او اختصاص داده نشده، بدین معناست که مطابق اولویت خودروهای انتخابی، ظرفیت خودروها تمام شده است.»

سامانه تخصیص خودروهای وارداتی از دوم آبان‌ماه به‌مدت چهار روز (دوم تا پنجم آبان‌ماه) با عرضه ۹ مدل خودرو بازگشایی شد. این عرضه صرفا برای مشتریانی بود که در مرحله اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی در اسفندماه سال گذشته ثبت‌نام کرده و اولویت‌بندی شده‌ بودند. آن‌ها در این مرحله می‌توانستند برای ثبت درخواست سه خودرو مورد نظر خود از میان ٩ مدل خودرو عرضه‌شده اقدام کنند. پ

س از اتمام مهلت ثبت درخواست سه اولویت مورد نظر مشتریان، درخواست‌ها بررسی و نتایج آن مشخص شد. باید گفت هنوز برای همه ثبت‌نام‌کنندگان، خودرو وارداتی وجود ندارد و بخشی از مشتریان که در این مرحله با وضعیت عدم تخصیص روبرو شده‌اند می‌توانند روی مراحل بعدی واردات خودرو حساب کنند.

در این رابطه مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها گفت: «در وهله نخست باید توجه کرد نوبت‌دهی که در مرحله اول صورت گرفته، ملاک بوده و دارای اهمیت است؛ به‌طور مثال دو مشتری که یک نوع خودرو را در اولویت اول خود در انتخاب ۳ خودرو از ۹ خودرو قرار داده‌اند، تخصیص به‌مشتری با نوبت تحویل زودتر صورت خواهد گرفت.»

وی افزود: «بر همین اساس خودروها با توجه به‌بررسی اولویت اول همه مشتریان تا جایی که ظرفیت وجود دارد، تخصیص خواهد یافت؛ در ادامه برای مشتریانی که اولویت اول مشمول دریافت نشدند، اولویت دوم به‌شرط وجود ظرفیت خودرو و سپس به‌همین ترتیب اولویت سوم بررسی می‌شود.»

مدیر سامانه یکپارچه خودروها تصریح کرد: «بنابراین اولویت اول انتخابی مشتریان حائز اهمیت است. همان‌طور که اشاره شد، سامانه به‌ترتیب اولویت متقاضی، انتخاب اول آن‌ها را بررسی و در صورت داشتن ظرفیت، تخصیص خودرو صورت می‌گیرد. بنابراین ابتدا همه اولویت‌های اول بررسی و فرآیند تخصیص صورت می‌گیرد. در صورت باقی ماندن ظرفیت، انتخاب دوم بررسی و در صورتی که خودرویی باقی مانده باشد، انتخاب سوم بررسی و فرآیند تخصیص صورت می‌گیرد؛ در غیر این صورت، عدم‌تخصیص در حساب کاربری مشتری درج شده است.»

از طرفی کارشناسان معتقدند اقدام دولت برای واردات خودروهای کارکرده منجر به‌ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو می‌شود و از سوی دیگر روند کاهش قیمت در بازار را کلید خواهد زد.

کارشناسان می‌گویند: «یکی از مشکلات اصلی بازار خودرو، بالا بودن میزان متقاضیان است که شرکت‌های خودروسازی نیز قادر به‌تامین نیاز آن‌ها نیستند. همچنین مصوبه هیات دولت درباره آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به‌منظور تعادل بخشیدن به‌عرضه خودرو در بازار است.»

تیگو ۸ پرو مکس با بیشترین کاهش قیمت در بازار آزاد

بازار خودرو روز گذشته با کاهش قیمت اغلب خودروها همراه بود. بر این اساس فونیکس تیگو ۸ پرومکس با ۲۰ میلیون‌تومان ریزش بها، بیشترین افت قیمت را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۴ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۶۰ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۰ میلیون‌تومان و شاهین اتومات با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد ریزش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ‌یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۳۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۷۰ ‌میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۵ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۱۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد ریزش بهای ۲۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم؛ جایی که پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =