ب‌ام‌و

ب‌ام‌و با رونمایی از کانسپت «آی ویژن دی»، چهره محصولات برقی خود را در سال‌های آینده به‌نمایش گذاشت. اکنون نسخه دیگری از همان خودرو با نام «ویژن نئو کلاس» به‌نمایشگاه IAA 2023 مونیخ می‌آید که ظاهرا آمادگی بیشتری برای ورود به‌خط تولید دارد

مدیر تکنولوژی ب‌ام‌و استفاده از شارژرهای تسلا، عدم‌تولید ون‌های تجاری و ادامه غیبت در فرمول‌یک را اطلاع‌رسانی کرد. پنل‌های خورشیدی نیز به‌عنوان تجهیز قابل سفارش ارائه خواهند شد.

معمولا خودروسازان ترجیح می‌دهند درباره جزئیات محصولات آتی خود با رسانه‌ها گفت‌وگو نکنند؛ اما ب‌ام‌و به‌کارهایی که انجام نخواهد داد، اشاره کرده است.

فرانک وبر، مدیر بخش توسعه ب‌ام‌و در مصاحبه با مجله Automobilwoche به‌سوالی درباره وجود هرگونه برنامه برای گسترش همکاری‌های کنونی با آمازون و تولید ون‌های تجاری پاسخ داده است.

او می‌گوید: «چنین برنامه‌ای وجود ندارد. تولید ون در برنامه‌های تجاری ما نیست؛ چراکه ما ب‌ام‌و هستیم و ون تجاری نمی‌سازیم.»

حفظ جایگاه موتوراسپرت

مدیر تکنولوژی ارشد ب‌ام‌و همچنین بازگشت دوباره این برند به‌فرمول یک پس از ترک رقابت‌ها در سال ۲۰۰۹ به‌دلیل عملکرد ضعیف سائوبر را رد کرده است. او می‌گوید فرمول‌یک در میانه یک دگرگونی قرار دارد و در سال ۲۰۲۶ قوانین جدیدی معرفی خواهند شد. از طرف دیگر مسابقات استقامتی همخوانی بیشتری با این برند لوکس دارند؛ زیرا تکنولوژی قوای محرکه توسعه‌یافته برای خودرو M هیبرید V8 در نسخه‌های جاده‌ای M نیز به‌کار خواهد رفت.

وبر همچنین به‌جنبه‌های استفاده از سقف‌های خورشیدی در خودروهای برقی برای افزایش شعاع حرکتی این وسایل نقلیه اشاره کرده و می‌گوید: «می‌دانم که افراد زیادی این ایده را دوست دارند؛ اما من می‌خواهم از آن‌ها بپرسم شما چه میزان الکتریسیته را می‌توانید با استفاده از سقف خورشیدی خودرو به‌دست آورید و چند کیلومتر مسافت بیشتر را با آن طی کنید؟»

استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر

یکی از نکات جالب درباره ب‌ام‌و سری ۳ نسل E46 این است که امکان سفارش پانل خورشیدی در سانروف آن وجود داشته است. انرژی به‌دست آمده از این طریق برای تهویه هوای کابین و خنک کردن آن به‌کار می‌رفت. این آپشن کمیاب جایگزین سانروف استاندارد خودرو می‌شود و دارای دکمه خاموش و روشن است که اطراف آن را سه هواکش احاطه کرده‌اند.

فرانک وبر همچنین در همین مصاحبه گفته است ب‌ام‌و خودروهای درون‌سوز را تا دهه ۲۰۳۰ میلادی تولید خواهد کرد. در خبر مرتبط دیگر با ب‌ام‌و باید گفت سرانجام این خودروساز استاندارد NACS در آمریکای شمالی را پذیرفته است.

بر اساس بیانیه منتشرشده توسط رولزرویس و ب‌ام‌و آمریکای شمالی، با آغاز سال ۲۰۲۵ محصولات ب‌ام‌و، مینی و رولزرویس مجوز استفاده از جایگاه‌های سوپرشارژر تسلا را خواهند داشت. قبلا نیز چندین خودروساز مطرح برنامه‌های خود برای استفاده از شبکه شارژ تسلا اعلام کرده‌اند.

سباستین مکنسن مدیرعامل ب‌ام‌و آمریکای شمالی به‌تسهیل تجربه مالکیت خریداران محصولات برقی ب‌ام‌و تاکید کرده و می‌گوید: «در حال حاضر و با عرضه ۶ محصول برقی ب‌ام‌و، مینی و رولزرویس در آمریکای شمالی اولویت اول ما اطمینان از دسترسی راحت و مطمئن خریداران به‌شارژرهای سریع است. این توافق جدیدترین تلاش ادامه‌دار ما برای ارائه گزینه‌های شارژ متنوع برای مشتریان خواهد بود.»

این توافق جدای از بیانیه اخیر ب‌ام‌و به‌همراه 6 خودروساز دیگر برای تاسیس یک شرکت جوینت‌ونچر برای ساخت شبکه شارژ جدید خودروهای برقی در آمریکاست. جایگاه‌های جدید شارژ توسعه‌یافته توسط این شرکت از پورت‌های NACS و CCS پشتیبانی خواهد کرد و همین امر نشان می‌دهد ب‌ام‌و نیازی به‌استفاده اجباری از پورت‌های NACS در خودروهای برقی خود نخواهد داشت.

کانسپت آینده‌نگر

ب‌ام‌و با رونمایی از کانسپت «آی ویژن دی»، چهره محصولات برقی خود را در سال‌های آینده به‌نمایش گذاشت. اکنون نسخه دیگری از همان خودرو با نام «ویژن نئو کلاس» به‌نمایشگاه IAA 2023 مونیخ می‌آید که ظاهرا آمادگی بیشتری برای ورود به‌خط تولید دارد.

ب‌ام‌و از فرم بدنه ویژن نئو کلاس به‌عنوان طرحی یکپارچه یاد کرده که درمقایسه با سایر خودروهای برقی، افزایش 30 درصدی برد حرکتی و کاهش 25 درصدی مصرف انرژی را به‌همراه داشته است. ضمن این‌که به‌لطف نسل ششم فناوری eDrive، چگالی باتری و سرعت شارژ باتری هم به‌ترتیب 20 و 30 درصد افزایش یافته است.

شعاع حرکتی ب‌ام‌و ویژن نئو کلاس اعلام نشده است؛ اما سازنده قبلا از رقم هزار کیلومتر سخن به‌میان آورده بود که چندان دور از دسترس به‌نظر نمی‌-رسد. در کابین ویژن نئو کلاس با طرحی ساده و چشم‌نوازی مواجهیم که با ترکیب سفید و زرد تزئین شده و ویژگی‌های مهمی همچون سقف کاملا شیشه‌ای، دستیار شخصی هوشمند، فرمان مربع‌شکل و البته قابلیت دید وسیع (Panoramic Vision) را به‌همراه دارد. دید وسیع به‌نمایشگر مجازی بسیار بزرگی اشاره دارد که تصاویر را در محیطی به‌گستره داشبورد، در معرض دید راننده و سرنشین جلو قرار می‌دهد.

این سامانه از کنترل حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند. فضای داخلی این خودرو در عین بهره‌مندی از فناوری‌های جدید، به‌محصولات کلاسیک ب‌ام‌و اشاره دارد. برای جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، از موادی مثل کروم یا چرم در این بخش استفاده نشده است.

صندلی‌های جلو نیز به‌کف خودرو متصل شده است تا فضای بیشتری در اختیار ردیف عقب قرار بگیرد. پس از آغاز تولید ب‌ام‌و ویژن نئو کلاس در تاسیسات Debrecen واقع در مجارستان، این خودرو برقی از سال 2026 به‌معابر وارد خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =