خودروهای دودزا

این روزها پلیس راهور درباره دو طرح مهم اطلاع‌رسانی کرده؛ یکی از این طرح‌ها تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه‌فنی و دودزاست که حداقل تا یک‌ماه آینده ادامه خواهد داشت و طرح دیگر، رنگ‌بندی گواهینامه‌های رانندگی برای تشویق رانندگان قانون‌مدار است و البته تخفیف برای دریافت معاینه‌فنی یکی از امتیازهایی است که در این طرح به رانندگان دارای گواهینامه نقره‌ای اعطا می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این دو موضوع می پردازیم.

۳هزار دوربین ثبت‌تخلف در شهرها

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور درباره طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه‌فنی و دودزا اظهار کرد: در این طرح که به‌تازگی در سراسر کشور آغاز شده، خودروهای بدون معاینه‌فنی ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و پلاک خودروهای دودزا و دارای نقص فنی اخذ و پلاک تعمیری به آن‌ها داده خواهد شد.

سردار محمدباقر سلیمی افزود: طرح کنترل معاینه‌فنی خودروها به دو روش انجام می‌شود.

روش اول با استفاده از سامانه‌ها و دوربین‌های ثبت‌تخلفات در شهرها و در جاده‌ها اجرا می‌شود. دوربین‌هایی که کد ثبت تخلف دارند و به سامانه پلاک‌خوانی خودرو مجهز هستند، در طول شبانه‌روز مانند یک افسر پلیس، نداشتن معاینه‌فنی خودرو را ثبت می‌کنند.

روش دوم همان شیوه سنتی در ایستگاه‌های پلیس و در جاده‌ها و شهرهاست که قابلیت کنترل معاینه‌فنی در دست‌افزار پلیس ایجاد شده و پلیس با وارد کردن شماره پلاک وسیله‌نقلیه سوابق معاینه‌فنی خودرو را بررسی می‌کند و اگر بدون معاینه‌فنی بود، خودرو اعمال قانون می‌شود.

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا در ادامه افزود: در شهرهای کشور حدود ۳هزار دوربین ثبت‌تخلف وجود دارد. ۷۰درصد دوربین‌ها فعال هستند و قابلیت کنترل و ثبت معاینه‌فنی خودروها را دارند.

وی همچنین تصریح کرد: در طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه‌فنی و دودزا، خودروهایی که فاقد معاینه‌فنی باشند، برابر کدی که در جدول جرائم پیش‌بینی شده است ۵۰هزارتومان جریمه می‌شوند و خودروهایی که نقص‌فنی آن‌ها در حدی است که در آلایندگی هوا تاثیر گذارند، با نظر افسران و کارشناسان پلیس پلاک اخذ و به آن‌ها پلاک تعمیرگاه داده می‌شوند.

سردار محمدباقر سلیمی گفت: در این طرح به خودروهایی که معاینه‌فنی دارند اما به دلایلی بعد از اخذ معاینه‌فنی، شرایط معاینه‌فنی را از دست داده‌اند، مهلت چندروزه‌ای جهت برطرف کردن نقص فنی داده می‌شود و در غیر این صورت معاینه‌فنی آنان ابطال می‌شود.

او افزود: سلامت فنی خودرو و معاینه‌فنی وسایل نقلیه هم از نظر ایمنی خودرو و تصادفات و هم از نظر آلایندگی‌های زیست‌محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین در کنار همه طرح‌ها و فعالیت‌هایی که پلیس راهور در کنترل وسایل نقلیه از نظر معاینه‌فنی دارد، معمولا در نیمه‌دوم سال، با توجه به برودت و وارونگی هوا در کلانشهرها این طرح‌ها تشدید می‌شود و به همین علت برنامه‌ریزی صورت گرفت تا کنترل فنی وسایل نقلیه به صورت فوق‌العاده در سراسر کشور آغاز شود.

سردار سلیمی تصریح کرد: این خواسته که پلیس به تنهایی در بحث رفع آلودگی هوا می‌تواند تاثیرگذار باشد انتظار به جایی نیست؛ چرا که در این خصوص بسیاری از دستگاه‌ها که در قانون هوای پاک به آن اشاره شده است، نقش دارند و بحث کنترل آلودگی هوا تنها با اعمال قانون خودروها رفع نخواهد شد.

طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه‌فنی و دودزا به مدت یک‌ماه یعنی تا ۱۵ آذر ادامه خواهد داشت و بعد از آن طرح زمستانه پلیس اجرا و این طرح نیز تداوم خواهد داشت.

پیشنهاد طرح تشویقی رنگ‌بندی گواهینامه به دولت

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور نیز با تشریح جزییات رنگ‌بندی گواهینامه‌های رانندگی گفت: در این طرح، گواهینامه‌ها در سه رنگ با هدف ایجاد انگیزه در رعایت بیشتر قوانین رانندگی صادر خواهد شد.

سرهنگ احمد کرمی‌اسد اظهار کرد: پلیس با هدف اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی طرح تشویقی رنگ‌بندی گواهینامه را به دولت پیشنهاد داد.

وی افزود: براساس ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اقدامات پلیس صرفا جنبه تنبیهی داشت و امتیاز خاصی در اختیار رانندگان قانون‌مدار تعلق نمی‌گرفت که در صورت بررسی طرح ارائه‌شده نیروی انتظامی در مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای نگهبان بسته‌های تشویقی در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به رنگ‌بندی گواهینامه‌ها در طرح ارائه‌شده به دولت گفت: کارت گواهینامه پایه به رنگ سفید است که به ازای هر روز امتناع از تخلف، امتیاز به دارنده آن تعلق خواهد گرفت و پس از آن زمینه برای ارتقا به کارت نقره‌ای فراهم می‌شود.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا، کارت‌نقره‌ای را متعلق به رانندگان با عملکرد خیلی خوب دانست و اضافه کرد: رانندگان دارای کارت نقره‌ای ضمن بهره‌گیری از تخفیفات ۱۰درصدی بیمه‌ای، تخفیفات عوارض آزادراهی، عوارض سالانه شهرداری، کاهش هزینه معاینه‌فنی، به عنوان پلیس نامحسوس نیز می‌توانند با نیروی انتظامی همکاری کرده و تخلفات رانندگی شهروندان را گزارش کنند.

وی افزود: دارندگان کارت نقره‌ای نیز با رعایت کامل قوانین به صورت روزانه امتیاز مثبت کسب کرده که پس از ثبت در سیستم و گذشت ۲ سال به جرگه دارندگان کارت‌های طلایی تحت‌عنوان رانندگان عالی می‌پیوندند.

کرمی‌اسد در توضیح امتیازات گواهینامه طلایی اظهار کرد: در این طرح تخفیف ۲۰درصدی بیمه‌ای، تخفیف ۱۰درصدی عوارض آزادراهی، تخفیف ۱۰درصدی هزینه تخلفات، تخفیفات ویژه استفاده از اماکن تفریحی و اولویت در استخدام دستگاه‌های دولتی به‌عنوان راننده، شامل حال رانندگان خواهد شد.

وی گفت: پلیس با هدف ارزش‌گذاری به عملکرد رانندگان قانون‌مدار، گواهینامه طلایی برای آنان صادر خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =