بازار خودرو

به‌گفته برخی از مشتریانی که در اردیبهشت‌ماه امسال خودرو سورن را به‌تارا اتومات تغییر داده بودند، در خردادماه ۴۹۱ میلیون‌تومان تکمیل وجه کردند. خودروهای این افراد باید ۹۰ روزه و تا هشتم شهریورماه یا درنهایت مهر ماه تحویل می‌شد اما ...

برخی خودروها که قرار بود از طریق سامانه یکپارچه در موعد مقرر تحویل شود، هنوز به‌دست مشتریان نرسیده است. بعضی از مشتریانی که در اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده بودند، می‌گویند که در فروردین‌ماه امسال نتایج نوبت آن‌ها اعلام و مشخص شد که تحویل خودرو سورن در بهار ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد که در ادامه و با بخشنامه جدیدی، اعلام شد که بر اساس آن متقاضیان امکان تغییر اولویت دارند.

به‌گفته برخی از مشتریانی که در اردیبهشت‌ماه امسال خودرو سورن را به‌تارا اتومات تغییر داده بودند، در خردادماه ۴۹۱ میلیون‌تومان تکمیل وجه کردند. خودروهای این افراد باید ۹۰ روزه و تا هشتم شهریورماه یا درنهایت مهر ماه تحویل می‌شد؛ اما در ۱۸ مهرماه بخشنامه جدیدی صادر شد که آن‌ها در صورت تمایل می‌توانستند خودرو تارا را به تارا V۴ تغییر دهند که باید ۴۰ میلیونتومان نیز اضافه پرداخت می‌کردند.

بر اساس این قرارداد خودروها باید تا ۲۳ آبان‌ماه تحویل می‌شد که البته هنوز فاکتور نشده است.

از طرفی عرضه جدید خودروهای وارداتی از امروز ۲۷ آبان‌ماه آغاز می‌شود و مشتریان می‌توانند اولویت خرید خود را از بین آن‌ها انتخاب کنند. در دور جدید ثبت‌نام‌ها در سامانه عرضه خودروهای وارداتی ۸ مدل خودرو از ۴ شرکت عرضه می‌شود و قیمت علی‌الحساب خودروها هم تعیین شده است.

ایران‌خودرو، شاین مکس را به‌سامانه آورده است. شرکت تجارت کرمان، هیوندای اکسنت، توسان، الانترا و کرتا را عرضه می‌کند. معین موتور، تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری را به‌سامانه اضافه کرده و کوشا خودرو، کیا سونت را در سبد خود دارد.

آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام کرده و اولویت آن‌ها مشخص شده، می‌توانند از امروز ۲۷ آبان‌ماه تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه روز دوشنبه ۲۹ آبان نسبت به‌انتخاب خودرو مورد نظرشان اقدام کنند.

در این مرحله، متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند. لازم به‌ذکر است هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه، هنوز برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی است.

در روزهای پایانی هفته گذشته، وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده افزایش سرعت ورود خودروهای خارجی با تامین ارز مورد نیاز را در ۶ ماه دوم سال داده بود و حالا به‌گفته وزیر صمت، تنها ۲۵۰ میلیون‌دلار برای واردات خودروهای نو تخصیص یافته است و ۲۰۰ میلیون‌دلار دیگر نیز در مرحله تخصیص قرار دارد. این درحالی است که در آیین‌نامه ورود خارجی‌ها، سقف منابع ارزی مورد نیاز معادل یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

بر این اساس پس از روند کند واردات، وزیر صمت روند تامین ارز را سرعت‌گیر واردات معرفی کرد. دغدغه کندی واردات خودرو و همچنین سرنوشت آیین‌نامه دست‌دوم‌ها، بالاخره وزیر صمت را به‌مجلس کشاند.

بر این اساس در اواسط هفته گذشته نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با فرا خواندن عباس علی‌آبادی، وزیر صمت خواستار توضیحاتی درمورد سرنوشت واردات خودروهای صفر و کارکرده شدند.

هرچند وزیر صمت توضیحاتی در باب کندی ورود خودروهای صفر و حواشی آیین‌نامه دست‌دوم‌ها ارائه کرده، اما حضور وی در میان نمایندگان عضو کمیسیون صنایع چند دستاورد نیز به‌همراه داشته است.

نخست این‌که به‌گفته علی‌ جدی، عضو این کمیسیون در جلسه مذکور تصویب شد که تعرفه خودروهای برقی و هیبرید با تغییراتی همراه شود؛ به‌طوری که تعرفه خودروهای برقی به‌صفر درصد کاهش پیدا کند و حقوق ورودی محصولات هیبرید نیز به ۱۵ درصد برسد.
دستاورد دوم نیز مربوط به‌دغدغه ارز تخصیصی به‌واردات است که علی‌آبادی در پاسخ به این دغدغه، اعلام کرده بانک‌مرکزی با تخصیص ۲۰۰ میلیون‌دلار دیگر به‌واردات خودروهای نو موافقت کرده است.

نوسان قیمت‌های سینوسی در بازار خودروهای داخلی!

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که سورن پلاس با موتور XU۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۷ میلیون‌تومان و سورن پلاس با رینگ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۰ میلیون‌تومان و شاهین اتومات با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۶۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =