کد خبر: 246958
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
کانسپت آیرو از چری

بنابر ادعای سازنده، ضریب درگ بدنه آیرو به 0.168 می‌رسد. فرم بدنه چری آیرو با استفاده از شبیه ‌سازی‌ هوش مصنوعی توسعه یافته است

علم آیرودینامیک همواره نقشی حیاتی در صنعت‌خودرو داشته که البته در عصر خودروهای برقی بر اهمیت آن افزوده شده است. از مهم‌ترین دلایل اهمیت آیرودینامیک بدنه خودروها می‌توان به‌تاثیر بر راندمان انرژی اشاره کرد؛ امری که در خودروهای برقی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به‌بیان ساده‌تر، طراحی سرراست و آیرودینامیک سبب کاهش مقاومت هوا شده و به‌خودروهای برقی اجازه می‌دهد با یک‌ بار شارژ، مسافت بیشتری را طی کنند. همین موضوع درباره کانسپت جدید چری یعنی آیرو (Aero) هم صدق می‌کند.

کانسپت آیرو از چری

بنابر ادعای سازنده، ضریب درگ بدنه آیرو به 0.168 می‌رسد. فرم بدنه چری آیرو با استفاده از شبیه ‌سازی‌ هوش مصنوعی توسعه یافته است که بنابر ادعای چری، به‌ساخت آیرودینامیک‌ترین خودرو جهان منجر شده؛ اما باید گفت ادعای چری در این مورد چندان با واقعیت همخوانی ندارد. فعلا جزئیات چندانی از این کانسپت در دست نیست؛ اما خودروساز چینی می‌گوید در طراحی بدنه آیرو از ماهی تن الهام گرفته و در طول فرآیند تحقیق و توسعه بیش از 2 هزار مورد بهینه‌سازی را برای رسیدن به‌بهترین نتیجه آیرودینامیکی اعمال کرده است.

چری خاطرنشان می‌سازد که در آزمایش تونل باد که اواخر تابستان 2023 انجام شده، به‌ضریب درگ 0.168 دست یافته است که بهترین دستاورد در این زمینه در صنعت‌خودرو به‌شمار می‌رود.

دستیابی به‌چنین نتیجه‌ای بسیار قابل توجه خواهد بود؛ اما ابتدا توجه داشته باشید که نتایج مذکور تاکنون به‌صورت مستقل تایید نشده‌ است. علاوه‌بر این، به یاد داریم که کانسپت فولکس‌واگن ARVW در دهه 70 میلادی به‌ضریب درگ 0.15 دست یافت.

کانسپت آیرو از چری

همچنین کانسپت فورد پروب V مدل 1985 ضریب درگ 0.137 را به‌ثبت رسانده و فیات توربینا مدل 1954 هم رقم 0.14 را ثبت کرده است که در تمام موارد، بهتر از ضریب درگ چری آئرو ارزیابی می‌شود. اما خودرو مدرن‌ لایتیر صفر با ضریب درگ 0.175 هم از دیگر گزینه‌های قابل ‌ذکر به‌شمار می‌رود. هرچند که این شرکت در صنعت‌خودرو دوام نیاورد و تنها پس از تولید دو دستگاه خودرو از صحنه خارج شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =