سیدجواد حسینی‌کیا

قرار بود واردات خودرو با هدف تامین نیاز بازار و همچنین کاهش قیمت خودروها در بازار انجام شود. به دلیل کمبود خودرو در بازار، قیمت خودروهای داخلی و خارجی به شدت افزایش پیدا کرد.

مجلس با هدف تامین نیاز بازار و کاهش قیمت خودرو، اقدام به تصویب واردات خودروهای نو و کارکرده کرد. اما دولت با اعمال تعرفه سنگین برای این خودروها، عملا هزینه واردات را بسیار افزایش داد و هدف واردات خودرو که ایجاد تعادل در بازار بود، از بین رفت. در همین زمینه سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

به نظر می‌رسد اهداف مجلس برای واردات خودرو توسط دولت تغییر کرده است. این روند را چگونه می‌بینید؟

متاسفانه دولت هدفی غیر از هدف مجلس برای واردات خودرو در نظر گرفته است. مجلس با تصویب واردات خودروهای نو و کارکرده به دنبال تامین خودرو اقتصادی بود نه ایجاد درآمد جدید برای دولت. حال آنکه تاکنون این هدف محقق نشده است و دولت باید بستر اجرای درست این قانون را فراهم کند. کمیسیون صنایع و معادن این موضوع را پیگیری می‌کند.

دولت در این خصوص چه اقدامی باید انجام دهد؟

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. از آنجاکه حوزه خودرو با ناترازی روبه‌رو است و میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب نیست باید از ظرفیت واردات به درستی استفاده کرد تا ازیک‌سو عرضه افزایش پیدا کند و ازسوی‌دیگر تولیدات خودروسازان از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار شوند.

تعرفه واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نکته مهم در مسیر واردات نرخ تعرفه است، واردات خودرو درحال‌حاضر در شرایطی می‌تواند موجب کاهش قیمت شود که نرخ تعرفه صفر باشد. با تحقق این مهم است که دولت سیاستگزار می‌شود و نه بنگاه‌دار. ازآنجاکه تعرفه واردات نوعی درآمد برای دولت محسوب می‌شود، تعرفه‌ها سنگین پیش‌بینی شده است در حالی که با این وضعیت هدف مجلس از واردات خودرو که تامین خودرو اقتصادی و باکیفیت است، تامین نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =