بازار خودرو

افت فروش خودروسازان در هشت ماه اخیر در حالی رخ داده است که دو مرحله فروش بزرگ خودرو را پشت سر گذاشته‌ایم. یک مرحله در انتهای سال گذشته بوده و مرحله دیگر نیز در اردیبهشت‌ماه امسال اجرایی شد.

افت فروش ثبت‌شده در آمار و اطلاعات شرکت‌های بزرگ خودروساز در سامانه کدال، با وجود برگزاری دو مرحله پیش‌فروش بزرگ خودرو نشان می‌دهد اجرای فروش یکپارچه نتوانسته سبب شود که خودروسازان محصولات خود را با سرعت بیشتری به‌دست مشتریان برسانند. این روند می‌تواند حاوی پیام هشداری باشد که اگر سرعت فروش خودرو با همین روال ادامه پیدا کند، احتمالا تعهدات معوق زیادی برای خودروسازان ایجاد خواهد شد.

البته شاید بتوان گفت این افت فروش خیلی هم ناخواسته نبوده و برخی خودروسازان طی ماه‌های گذشته سعی داشتند برای فروش محصولات خود تا زمان اعلام رشد رسمی قیمت محصولاتشان دست نگه دارند. درواقع بعد از ۱۸ ماه فریز قیمتی خودرو که از آذرماه ۱۴۰۰ آغاز شد، خودروسازان متحمل زیان‌های انبوهی شدند و این موضوع سبب رشد ۱۰ تا ۴۹ درصدی قیمت‌ها شد که اردیبهشت‌ماه امسال توسط شورای‌رقابت اعلام شد. هرچند که این افزایش قیمت‌ها هم نتوانست رضایت کامل تولیدکنندگان خودرو را به‌همراه داشته باشد.

آن‌ها معتقد بودند این میزان افزایش به‌هیچ عنوان متناسب با تورمی که در این مدت‌زمان ایجاد شده نیست. با این ‌حال به‌صورت غیررسمی برخی محصولات، عملا رشد قیمت را تجربه کردند. این اتفاق از مسیر عرضه خودروهای به‌اصطلاح جدید رخ داد که با اضافه کردن چند آپشن، توانستند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند.

با همه این‌ها، کمبود نقدینگی کار را برای خودروسازان سخت کرده است. براساس اطلاعات منتشرشده توسط اتاق بازرگانی ایران و همچنین بنا بر آمار پژوهشکده پولی و بانکی، خودروسازان در مردادماه و شهریورماه امسال اقدام به دپوی خودرو کردند؛ به‌امید آن‌که شورای رقابت با رشد رسمی قیمت خودرو موافقت کند.

بااین ‌حال شورای‌رقابت با این موضوع موافقت نکرد. در ادامه نیز نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور به‌موضوع دپوی خودرو ورود کردند و در مهرماه و آبان‌ماه خودروسازان شروع به‌عرضه محصولات دپوشده کردند.

از طرفی پس از خودروهای هیبرید و برقی و همچنین کارکرده‌ها، شورای‌عالی مناطق آزاد حالا به‌دنبال گرفتن مجوز ورود خودروهای نو به‌این مناطق است. آن‌طور که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرده، این شورا به‌دنبال واردات خودروهای نو به‌مناطق آزاد است و وزارت صمت نیز موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

این درحالی است که دولت سال گذشته واردات خودروهای هیبرید و برقی به‌مناطق آزاد را مصوب کرده بود. البته کارشناسان توقع داشتند خودروهای عادی هم به‌مناطق آزاد وارد شوند و در این مورد برخی مسئولان مجلس هم به‌دنبال اخذ موافقت دولت و وزارت صمت هستند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دراین‌باره گفت: «موضوع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به‌سرزمین اصلی، واردات خودروهای کارکرده از خارج به‌مناطق آزاد و همچنین واردات خودروهای نو از خارج به‌مناطق آزاد را داریم که با همه آن‌ها موافقت شده است.»

در مورد واردات خودروهای مناطق آزاد به‌سرزمین اصلی، دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌سازی و اجرای برنامه‌هاست؛ همچنین برای واردات خودروهای کارکرده هم مصوبه گرفته شده است.

البته خودروهای کارکرده موجود در مناطق آزاد، امکان ورود به‌سرزمین اصلی و دریافت پلاک ملی را دارند. بر این اساس، دست مالکان خودروهای موجود در مناطق آزاد برای فروش آن‌ها بازتر شده است؛ زیرا ساکنان سرزمین اصلی می‌توانند با خرید این خودروها، برایشان پلاک ملی بگیرند. این موضوع هرچند می‌تواند در بازار خودروهای خارجی کشور اثرگذار باشد، با ‌این‌ حال خطر کمبود خودروهای خارجی در مناطق آزاد را به‌دنبال دارد.

کاهش قیمت ۹۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۸ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۴ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۹۰ میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۹۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۱۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و کیا اپتیما هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان معامله شد.

همچنین در گروه خودروهای لوکس شاهد کاهش قیمت ۱۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

آخرین اخبار