بازار خودرو

در پاسخ به‌ این سوال که چرا بازار حواله‌فروشی خودرو بار دیگر این روزها داغ شده است؟ باید گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار داغ حواله‌فروشی خودرو سه دلیل عمده دارد که شامل ناتوانی متقاضیان برای واریز وجه مورد نیاز، رانت موجود در بازار خودرو و اصلاح قیمت خودروها می‌شود.

بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه فروش خودرو از امروز (دوشنبه ۲۰ آذر) ۷ خودرو از طریق این سامانه عرضه خواهد شد. سامانه یکپارچه نوبت‌دهی خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد عرضه محصول جدید و محل ظرفیت‌های خالی موجود برخی خودروسازان از روز دوشنبه ۲۰ آذرماه آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه ادامه دارد.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به‌عرضه محصول جدید، ظرفیت‌های خالی ناشی از انصراف متقاضیان و افزایش تولید، در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودرو شورای‌رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای کلیه متقاضیان خودرو، ظرفیت‌های قابل ارائه توسط خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد.»

طرح‌های عرضه شامل طرح عادی، طرح خودروهای فرسوده و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، صرفا مختص مادرانی است که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌شوند. مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح بر عهده متقاضی است.»

لازم به‌ذکر است تخصیص خودرو برای متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر طبق ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. خودروهای عرضه‌شده در این مرحله، با توجه به‌اعلام شرکت‌های ایران‌خودرو Haima X۷، آرین‌پارس Lamari EAMA، کرمان‌موتور Jac J۴، Jac S۳، KMC X۵، ایلیا Dayun Y۷ و سانیار موتور پارسیان Tigard X۳۵ مبنی بر امکان فروش فوق‌العاده محصولات خود با تحویل حداکثر سه‌ماهه است.

از طرفی در حالی که بازار خودرو به‌دلیل نوسانات قیمتی زیاد، سرد و بی‌روح است، اما بازار خرید و فروش حواله بسیار داغ است. پس از حواله‌فروشی گسترده از سوی ثبت‌نام‌کنندگان در طرح جوانی جمعیت، حالا فروش حواله از سوی افرادی که با شرکت در سامانه یکپارچه مشمول دریافت خودروهای داخلی و مونتاژی شده‌اند، صورت می‌گیرد.

حواله‌هایی با میانگین قیمت ۱۰۰ میلیون‌تومان که به‌وفور در پلت‌فرم‌ها و سایت‌های آگهی‌دهنده به‌چشم می‌آیند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار داغ حواله‌فروشی خودرو سه دلیل اصلی دارد.

منظور از حواله خودرو، قراردادی است که بین شرکت خودروسازی و خریدار نوشته می‌شود و بنابر آن شرکت سازنده موظف می‌شود با پرداخت وجه توسط خریدار، در زمان مشخصی خودرو را به او تحویل دهد.

درحقیقت حواله خودرو به‌نوعی نشان‌دهنده مالکیت خودرو است و فروش حواله به‌عنوان یکی از راه‌های نقل و انتقال خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برخی از افرادی که اقدام به‌خرید خودرو صفر از کارخانه می‌کنند، به‌دلایلی پیش از تحویل خودرو، حواله آن را به‌شخص دیگری می‌فروشند.

در دو طرح عرضه بزرگ خودرو به‌صورت یکپارچه که در اسفند سال گذشته و خرداد امسال صورت گرفت، حدود دو میلیون دستگاه خودرو فروخته شده که سهم اعظم حواله‌ها، مخصوص ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح‌هاست.

اما چرا بازار حواله فروشی خودرو بار دیگر این روزها داغ شده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار داغ حواله‌فروشی خودرو سه دلیل اصلی دارد که شامل ناتوانی متقاضیان برای واریز وجه مورد نیاز، رانت موجود در بازار خودرو و اصلاح قیمت خودروها می‌شود.

در این بین، به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی داغ شدن بازار حواله‌فروشی خودرو، ناتوانی متقاضیان برای واریز وجه مورد نیاز است که خود را در دو قالب نشان می‌دهد. نخست این‌که برخی توانایی پرداخت بخش نخست مبلغ مورد نیاز را ندارند و برخی دیگر نیز از تکمیل وجه ناتوان هستند. دسته دوم، وجه مورد نیاز را در مرحله نخست پرداخت کرده‌اند، اما با توجه به‌این‌که قیمت خودرو ثبت‌نامی به‌روز شده و بالاتر رفته است، توان تکمیل وجه بعدی و کامل را ندارند.

هر دو دسته به‌هر حال امکان پرداخت مبلغ مورد نیاز را برای تکمیل ثبت‌نام خودرو خود ندارند و حالا می‌خواهند از طریق فروش حواله، به‌هر حال سودی برای خود دست و پا کنند. این دسته از مشتریان اگر وجه مورد نیاز خودرو ثبت‌نامی را پرداخت نکنند، نوبتشان از بین می‌رود و طبعا از تعهدات خودروسازان نیز کاسته می‌شود. این درحالی است که به‌واسطه فروش حواله، اولا امتیاز مورد نظر نمی‌سوزد و به‌شخص دیگری منتقل می‌شود و ثانیا آن‌ها می‌توانند مبلغ بعضا قابل‌ توجهی را از محل حواله‌فروشی به‌دست آورند. بنابراین برخی ثبت‌نام‌کنندگان به این فکر افتاده‌اند که امتیاز و حواله خود را با وجود غیرقانونی بودن، به‌دیگری بفروشند و از این مسیر سودی کسب کنند.

کاهش قیمت چند صد میلیونی برخی خودروهای لوکس!

خودروهای داخلی در روز گذشته، افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۱ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۴ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۲ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیاردتومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. همچنین در میان خودروهای لوکس شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

آخرین اخبار