بازار خودرو

معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که آیا برای واردات خودرو مشکل ارزی داریم؟ گفت مشکل ارزی به معنای عام نداریم. با بانک‌مرکزی در مورد تخصیص ارز جلسات نزدیکی را برگزار کردیم تا روند تخصیص ارز را تسریع کنیم

روز گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد این‌که رئیس سازمان برنامه و بودجه واردات خودرو را به‌صلاح کشور ندانسته و این‌که آیا رویه دولت در این زمینه تغییر کرده است؟ گفت: «نظر دولت، انجام واردات خودرو هم امسال و هم سال آینده بوده و تغییری در این رویه نداشته‌ایم.»

وی افزود: «بحث و تاکید آقای منظور این بود که با توجه به‌برنامه‌ای که برای واردات در بودجه در نظر گرفته شده، وقتی نتوان طبق پیش‌بینی‌ها واردات را انجام داد، دچار ناترازی می‌شویم.»

ضیغمی اضافه کرد: «واردات خودرو با قطعیت امسال و سال بعد انجام می‌شود و خللی در برنامه‌های دولت پیش نخواهد آمد.»

معاون وزیر صمت در پاسخ به‌این سوال که آیا برای واردات خودرو مشکل ارزی داریم؟ گفت: «مشکل ارزی به‌معنای عام نداریم. با بانک‌مرکزی در مورد تخصیص ارز جلسات نزدیکی را برگزار کردیم تا روند تخصیص ارز را تسریع کنیم.»

وی افزود: «طی ۲ هفته گذشته ۱۱۰ میلیون‌دلار برای واردات خودرو به‌کشور ارز تخصیص دادیم؛ اما اعلام کردیم که یک فرصت طلایی برای واردات خودرو داریم که در ماه آتی است تا بتوانیم عدد قابل توجهی ارز تخصیص دهیم که با بانک‌مرکزی به جمع‌بندی رسیدیم.»

ضیغمی درمورد این‌که قرار بود تحویل خودرو به ۳۰ هزار متقاضی که اسفند پارسال ثبت‌نام کرده بودند، تا آخر آذر تعیین تکلیف شود نیز گفت: «تاخیر دو تا سه هفته‌ای خواهیم داشت؛ اما تعیین‌تکلیف را انجام خواهیم داد.»

معاون وزیر صمت درباره این‌که تا پایان سال چه تعداد خودرو وارد خواهد شد؟ تصریح کرد: «این مساله بستگی به این دارد که بانک‌مرکزی در این دو الی سه هفته ارز تخصیص دهد. به‌لحاظ پتانسیلی که داریم، حداقل امکان واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو دیگر وجود دارد. اما به‌این شرط که بانک‌مرکزی در این مدت زمان به‌سرعت ارز مورد نیاز را تخصیص دهد.»

وزیر صنعت نیز با بیان این‌که واردات خودرو تا زمان رفع ناترازی‌ها در بازار ادامه دارد، گفت: «ما می‌خواهیم رقابتی سودمند به‌نفع ظرفیت ملی ایجاد کنیم.»

عباس علی‌آبادی درخصوص برخی موارد مطرح‌شده مبنی بر این‌که وزیر صنعت با واردات خودروهای چینی مخالف است، اظهار کرد: «به‌نظر بنده خودروسازان در حوزه خودروهای برقی باید تمرکز ویژه‌ای روی تولید خودرو متناسب با اقلیم کشور خودمان داشته باشند تا بتوانیم به‌نتایج مناسبی در این حوزه برسیم و تمرکز خود را از واردات خودروهای برقی برداریم.»

وی در ادامه افزود: «در حوزه خودرو ما با تنوع رنگ، مدل و تکنولوژی مواجهیم و تا زمانی که این ناترازی‌ها وجود داشته باشد برای مدیریت بازار، واردات مناسب است.»

وزیر صنعت تاکید کرد: «وزارت صنعت برنامه‌های مختلفی را برای رفع ناترازی در صنعت‌خودرو برنامه‌ریزی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به‌وضع تعرفه‌ها اشاره کرد. ما می‌خواهیم رقابتی سودمند به‌نفع ظرفیت ملی کشور ایجاد کنیم که به‌نظر می‌رسد در این راستا وضعیت مناسبی داریم.»

افزایش قیمت داخلی‌ها در روز افت بهای چینی‌ها

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۵ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۹ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۰ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۹ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

آخرین اخبار