بازار خودرو

روز گذشته محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای‌اسلامی درباره واردات خودروهای نو و دست‌دوم به‌کشور گفت: «معتقدم به‌رغم اراده و عزم دولت برای واردات خودرو به‌کشور، محدودیت ارزی به‌خودی خود سبب می‌شود این کار به‌نحوی مدام به‌تاخیر بیفتد.»

وی در ادامه افزود: «به‌همین دلیل اگر دولت بخواهد بدون برنامه‌ریزی دست به‌چنین کاری بزند و بخشی از ارز کشور به‌واردات خودرو اختصاص یابد، بی‌تردید جبران کسری ارز با مشکلاتی همراه خواهد بود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: «اگر دولت راهکاری بیابد که بتواند برای واردات خودرو از ارز در اختیار مردم (که از ۲۰ میلیارد دلار تا ۲ برابر این رقم تخمین زده می‌شود) که از دایره سرمایه‌گذاری خارج شده یا ارز ایرانیان خارج از کشور (به‌شرط این‌که به‌درستی شناسایی شوند) استفاده کند، واردات خودرو تثبیت می‌شود.»

زنگنه همچنین گفت: «اما اگر دولت بخواهد بر اساس ظرفیت ارزی فعلی، یعنی ظرفیتی که بانک‌مرکزی دارد یا از ارز حاصل از صادرات استفاده کند، فکر می‌کنم محدودیت‌های ارزی حرکت دولت را در این زمینه تا حدی کند خواهد کرد.»

وی با بیان این‌که دولت و مجلس باید به‌این واقعیت یعنی محدودیت ارزی تاکید کنند، گفت: «به‌اعتقاد بنده تاخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم و واردات کم خودروهای نو، مربوط به‌ارز است و معتقدم که دولت باید راهکاری پیدا کند که واردات خودرو سبب نشود با محدودیت منابع ارزی مواجه شویم.»

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: «اگر هم بخواهیم برای واردات به‌یک عده ارز بدهیم و به‌یک عده ارز اختصاص پیدا نکند، در این کار هم امکان و احتمال ایجاد رانت وجود دارد؛ رانتی که برای شخصی که از آن استفاده می‌کند، منافع چشمگیری دارد.»

دبیر انجمن خودروسازان نیز با اشاره به‌این‌که شورای‌رقابت به‌رغم وعده‌های بسیار در راستای تغییر نرخ، اما حاضر به‌انجام این امر نشد و همین مساله سبب افزایش سطح زیاندهی شرکت‌های خودروساز در صورت‌های مالی منتشره در سامانه کدال شد، گفت: «بارها به شورای‌رقابت اعلام شد که به‌خودروسازان اجازه داده شود به‌منظور خروج از زیان و ارتقای کیفیت محصولات خود، قیمت را بر اساس ضوابط سازمان حمایت مشخص کنند.»

از طرفی می‌توان گفت یکی از دلایل نوسانی شدن قیمت خودرو مربوط به‌اخبار منفی واردات خودرو است. هفته گذشته داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص به‌صرفه نبودن واردات خودرو گفت: «فرض می‌کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود. اما می‌دانیم به‌صلاح کشور نیست که منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم؛ درحالی که داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵میلیون‌دستگاه خودرو را داریم.»

البته در ادامه مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه نشست ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نسبت به‌اظهارات منظور واکنش نشان داد و گفت: «مسیر دولت تغییری نکرده است و سخنان مطرح‌شده به این معنا بود که باید برای واردات خودرو در بودجه ارز پیش‌بینی شود؛ زیرا اگر مطابق برنامه واردات انجام نشود، ناترازی به‌دنبال خواهد داشت.»

به‌نظر می‌رسد تاثیر شفاف‌سازی‌هایی که درباره این موضوع انجام شده، احتمالا از آغاز هفته آینده در بازار خودرو بروز خواهد کرد. در همین راستا برخی کارشناسان معتقدند درصورتی که نرخ دلار نیز همانند روزهای گذشته ثابت باقی بماند، احتمالا می‌توان در روزهای آینده، منتظر کاهش قیمت خودروهای پرفروش بود.

افزایش قیمت ۱۱ میلیون‌تومانی سمند سورن پلاس بنزینی

روز گذشته بازار خودرو شاهد نوساناتی بود؛ از جمله این‌که در گروه خودروهای داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵ میلیون‌تومان گران شد. قیمت سمند سورن پلاس بنزینی مالتی مدیا مدل ۱۴۰۱ هم ۵۶۵ میلیونی شد که نسبت به‌روز قبل از آن ۱۱ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در بازار روز گذشته، پژو پارس ساده، پژو پارس LX و پژو ۲۰۷ دنده ای نیز به‌همین میزان گران شدند. از طرف دیگر، دنای معمولی روز گذشته افت قیمت ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کرد.

روز گذشته قیمت پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز به ۵۴۵ میلیون‌تومان رسید که نسبت به‌روز قبل از آن ۲ میلیون تومان ارزان شد. قیمت وانت آریسان ۲ مدل ۱۴۰۲ نیز ۳۹۵ میلیون‌تومان اعلام شد که افزایش قیمت ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کرد. کوئیک اتوماتیک پلاس نیز روز گذشته ۵ میلیون تومان ارزان شد و ارزش آن به ۴۳۵ میلیون‌تومان رسید. در مقابل، وانت نیسان بنزینی ساده با افزایش قیمت ۵ میلیون‌تومانی ۴۹۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

شاهین GL دنده‌ای صفر مدل ۱۴۰۲ نیز ۵۶۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد که نسبت به‌روز قبل از آن، کاهش قیمت ۲ میلیون‌تومانی داشت.

در میان خودروهای چینی، ارزش هایما ۸S مدل ۱۴۰۲ ثابت ماند و در محدوده یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد. اما ارزش هایما ۵S با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین دربازار خودروهای خارجی، قیمت هیوندای الانترا با افزایش ۲۰ میلیون تومانی به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید. رنو تالیسمان و رنو کولیوس نیز درمدل‌های مختلف در بازه قیمتی ۳ میلیارد و ۳۰۰ تا ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند که به‌این ترتیب نوسان بهای چندانی را تجربه نکردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

آخرین اخبار