بازار خودرو

اظهارات متفاوت مسئولان در خصوص واردات خودرو و بحث بر سر تامین ارز وارداتی‌ها، علاوه‌بر برخی التهابات قیمتی در بازار خودرو، کارشناسان و فعالان این حوزه را سر در گم کرده است.

آن‌ها بر این باورند که بنا بر تجربه سال‌های گذشته، اصولا تعادل‌بخشی به‌بازار بدون برقراری واردات ممکن نیست. درحالی که طبق وعده‌های وزارت صمت قرار است واردات خودرو تا زمان رفع ناترازی‌های بازار و تولید انجام شود، اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: «وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود دارد، اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به‌صلاح کشور نیست.»

با گذشت یک ‌روز از اظهار نظر داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر به‌ صرفه نبودن واردات خودرو و تاثیر آن بر ناترازی درآمد گمرک، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت به‌گفته‌های منظور واکنش نشان داد و با بیان این‌که مسیر دولت تغییر نکرده است، سخنان مطرح‌شده را به این معنا دانست که «باید برای واردات خودرو در بودجه ارز پیش‌بینی شود؛ زیرا اگر مطابق برنامه واردات انجام نشود، ناترازی به‌دنبال خواهد داشت.»

البته پیش از این رئیس‌ کل بانک‌مرکزی هم وعده تخصیص ارز واردات را داده بود؛ اما اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان داد برخلاف وعده‌ها، بانک‌مرکزی نیز نسبت به‌واردات خودرو به‌دلیل چالش‌های ارزی که می‌تواند برای کشور ایجاد کند، مردد است.

با این وجود ضیغمی، معاون وزیر صمت با تاکید بر این‌که واردات خودرو با قطعیت امسال و سال بعد انجام می‌شود، تصریح کرد: «مشکل ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد و جلسات متعددی با بانک‌مرکزی در خصوص تخصیص ارز برگزار شده است تا این روند تسریع شود. »

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با بیان این‌که در دو هفته گذشته ۱۱۰ میلیون‌دلار ارز برای واردات خودرو به‌کشور تخصیص یافته، تاکید می‌کند: «تا پایان امسال پتانسیل واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو دیگر نیز وجود دارد؛ اما به تصمیمات بانک‌مرکزی مبنی بر تخصیص ارز وابسته است.»
بررسی بودجه سال آینده نشان می‌دهد دولت از محل واردات خودرو در سال آینده، درآمدی بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد ‌تومان را برای خود در نظر گرفته است. بر این اساس دولت پیش‌بینی کرده در سال ۱۴۰۳ به‌میزان ۵۰۰ میلیون‌دلار خودرو به‌کشور وارد شود.

پیش از سال ۹۷ که واردات خودرو به‌کشور ممنوع نشده بود، حقوق ورودی خودرو یکی از منابع درآمدی مهم دولت محسوب می‌شد. علاوه‌بر درآمد، دولت دو انتفاع اصلی دیگر از واردات خودرو داشت. یکی از این موارد اسقاط خودروهای فرسوده بود. واردکنندگان مکلف بودند به‌ازای واردات هر خودرو، گواهی اسقاط دریافت کنند. مورد بعدی نیز تنظیم بازار خودرو بود که خودروهای خارجی می‌توانستند بخشی از تقاضای بازار را تامین کنند.

اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ هر سه این موارد دچار مشکل شدند؛ به‌طوری‌ که ردیف درآمدی واردات خودرو نیز به‌طور کلی از بودجه حذف شد و اسقاط خودروهای فرسوده تقریبا به‌محاق رفت و بازار خودرو نیز روزبه‌روز آشفته‌تر شد.

حالا اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ باز هم واردات خودرو به‌ردیف درآمدی دولت بازگشته است. بر این اساس، متوسط نرخ تعرفه واردات خودرو در سال آینده ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن ۵۰۰ میلیون‌دلاری که برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده، دولت از این محل باید بیشتر از ۱0 هزار میلیارد ‌تومان درآمد کسب کند که البته رقم بزرگی برای حقوق گمرکی واردات محسوب می‌شود؛ به‌طوری که درآمد دولت از واردات تمام کالاهای دیگر به‌جز خودرو در سال آینده ۵۶ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان پیش‌بینی شده است. بنابراین ۱۶ درصد از کل درآمد گمرکی دولت مربوط به‌واردات خودرو خواهد بود.

افزایش قیمت 120 میلیون‌تومانی فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت یک تا 10 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 10 میلیون‌تومان افزایش 915 میلیون‌تومان، تارا 6 دنده (1402) با 10 میلیون‌تومان افزایش 674 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (1402) با 8 میلیون‌تومان افزایش 535 میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (1402) با 6 میلیون‌تومان افزایش 586 میلیون‌تومان و ساینا S (85 گانه) (1402) با 5 میلیون‌تومان افزایش 370 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای شدید 5 تا 120 میلیون‌تومانی بودیم.

جایی که فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1402) با 120 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو پریمیوم (1402) با 55 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 190 میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با 20 میلیون‌تومان افزایش ‌یک‌میلیارد و 990 میلیون‌تومان و جک S3 (1402) با 17 میلیون‌تومان افزایش 980 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش رنو کولئوس با 50 میلیون‌تومان کاهش به 4 میلیارد و 200 میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با 50 میلیون‌تومان کاهش به 3 میلیارد و 300 میلیون‌تومان رسید. همچنین در میان خودروهای لوکس شاهد کاهش قیمت 100 و 200 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ب‌ام‌و 730Li فول با 200 میلیون‌تومان کاهش 16 میلیارد و 300 میلیون‌تومان، ب‌ام‌و 530i با 50 میلیون‌تومان کاهش 12 میلیاردتومان و لکسوس NX300 هیبرید با 100 میلیون‌تومان کاهش 8 میلیارد و 200 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

آخرین اخبار