نیسان و رنو

به‌نظر می‌رسد پس از صحبت‌های انجام‌شده، تغییرات به‌شکل عملی نیز ارتباط بین فرانسوی‌ها و ژاپنی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. فرانسوی‌ها در نخستین گام از توافق‌های به‌دست آمده با نیسان، آماده فروش ۵ درصد سهام خود در این شرکت ژاپنی شدند.

رنو هم‌اکنون حدود ۴۳ درصد سهام نیسان را در اختیار دارد؛ اما می‌خواهد این رقم را به ۱۵ درصد برساند و به‌همین خاطر در آینده و به‌صورت تدریجی بلوک‌های سهام خود را عرضه خواهد کرد. هدف رنو از این کار تطبیق بهتر با بازارهای خودرویی است؛ بازارهایی که بیشتر از قبل منطقه‌ای می‌شود؛ زیرا هر کشوری قوانین مربوط به‌خودش را دارد و از جمله این موارد نیز می‌توان به‌قوانین خودروهای برقی و ارتباطی اشاره کرد. با توجه به‌تصمیم جدید رنو، سازمان خرید اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی هویت جدیدی خواهد یافت و با روش پروژه به‌پروژه پیش خواهد رفت.

زیانی که احتمالا ارزش آن را خواهد داشت

کمپانی رنو اعلام کرده است میزان ضرر ناشی از فروش بخش اولیه سهام خود در نیسان به‌حدود ۱.۰۸ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم به‌طور قابل‌ توجهی کمتر از تخمین‌های قبلی است و فرانسوی‌ها علت آن را تصمیم نیسان در لغو تمامی سهام خود می‌دانند.

رنو و نیسان در اواخر ماه جولای جزئیات مربوط به‌بازنگری در اتحاد با یکدیگر را پس از ماه‌ها گفت‌وگو نهایی کردند. هدف از این کار ایجاد چابکی بیشتر در اتحاد و سهامداری مساوی ۱۵ درصدی هر دو شرکت اعلام شده است.

همکاری رنو و نیسان در سال ۲۰۱۸ و با دستگیری کارلوس گون، رئیس هر دو شرکت دستخوش تغییرات زیادی شد و از آن زمان تاکنون شاهد اتخاذ تصمیم‌های جدید توسط دو شرکت و در پیش گرفتن مسیرهای متفاوت نسبت به‌یکدیگر هستیم. درآمد حاصل از فروش سهام رنو در نیسان صرف توسعه برند آمپر به‌عنوان زیرمجموعه برقی رنو و بازوی نرم‌افزاری آن خواهد شد.

لوکا دِ مئو، مدیرعامل رنو گفته است به‌دنبال جدا کردن این واحد و عرضه عمومی سهام آن خواهد بود. نیسان نیز با سرمایه‌گذاری در آمپر موافقت کرده است. ژاپنی‌ها می‌گویند این تصمیم با تعهد شرکت برای افزایش درآمد سهامداران و بهبود جریان سرمایه‌اش همخوانی دارد.

رنو و نیسان در پایان ماه جولای شرایط اتحاد احیاشده خود را پس از ماه‌ها گفت‌وگو نهایی کردند. این گفت‌وگوها به‌دلیل نگرانی‌های نیسان درباره حفاظت از مالکیت دارایی خود در همکاری‌های آتی ماه‌ها بیش از انتظارات طرفین طول کشیده بود.

توافق‌نامه به‌دست آمده در ماه جولای دست هر دو کمپانی برای تمرکز روی حل مشکلات ناشی از چشم‌انداز صنعت‌خودرو را بازتر می‌گذارد. این توافق‌نامه برای نیسان نویدبخش حضوری قوی‌تر در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرویی دنیا خواهد بود و در طرف مقابل نیز رنو روی راه‌اندازی کسب‌وکار جدید تولید خودروهای برقی با نام آمپر تمرکز خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا روزهای خوش گذشته دوباره در انتظار این اتحاد خودرویی بزرگ خواهد بود یا خیر.

تاریخچه‌ای از همکاری

در سال ۱۹۹۹ دو خودروساز رنو و نیسان فروش ۴.۸۲ میلیون‌دستگاهی داشتند. رنو در آن زمان به‌تازگی داچیا رومانی و سامسونگ کره‌جنوبی را به‌چنگ آورده بود. فروش دو شرکت اروپایی و ژاپنی تا سال ۲۰۰۵ رشد پایداری داشت و به ۶.۱۳ میلیون‌دستگاه رسید. حتی پس از عرضه نخستین نسل قشقایی در سال ۲۰۰۷ اوضاع بهتر هم شد.

قشقایی به‌عنوان یکی از نخستین کراس‌اوورهای واقعی بازار قلب‌های زیادی را تسخیر کرد و در اروپا نیز خوش درخشید. اتحاد رنو-نیسان در سال ۲۰۱۰ به‌فروش ترکیبی ۷.۲۸ میلیون‌دستگاه رسید. همین روند هشت سال پیاپی ادامه داشت و در سال ۲۰۱۸ رکورد ۱۰.۷۶ میلیون‌دستگاه را ثبت کرد.

در آن سال اتحاد رنو-نیسان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا بود. بخشی از عملکرد قابل‌ توجه رنو-نیسان در آن دوران را می‌توان به‌خرید برندهای جدید نسبت داد. گروه رنو در سال ۲۰۰۹ کنترل اتوواز را به‌دست گرفت؛ شرکتی که سازنده لادا بود. رنو با ورود به‌بازار روسیه که در آن زمان جزو ۱۰ بازار خودرویی بزرگ دنیا بود توانست شرایط را به‌دست بگیرد.

در سال ۲۰۱۶ نیز نیسان همین کار را با میتسوبیشی انجام داد. دیگر دستاورد مهم دو شرکت در سال‌های اخیر تعهد به‌خودروهای برقی بوده است. هر دو برند رنو و نیسان جزو نخستین خودروسازان بزرگی بودند که خودروهای برقی ارزان‌قیمت را معرفی کردند.

نیسان در سال ۲۰۱۰ خودرو لیف را معرفی کرد و رنو نیز نسخه تولیدی Zoe را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد. در آن سال تسلا فقط ۳ هزار دستگاه مدل S را به‌فروش رسانده بود؛ اما استقبال اولیه به‌زودی با فقدان تولید خودروهای جدید به‌سردی گرایید.

این روند به‌طور خاص در اروپا و آمریکا مشاهده می‌شود؛ زیرا مشتریان در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به‌سمت خودروهای برقی حرکت کردند. در آن زمان اگرچه بهبودهایی در سبد محصولات دو خودروساز مورد بحث رخ داده بود، اما از نظر خودروهای جدید کمبودهای جدی احساس می‌شد.

نیسان نسل دوم لیف را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و رنو نیز به‌طور قابل ‌توجهی خودرو Zoe را ارتقا داد؛ اما برخلاف شاسی‌بلندهای درون‌سوز که سبب رشد سریع اتحاد رنو-نیسان شدند، خبری از شاسی‌بلندهای برقی این دو برند نبود. اما سه شرکت رنو، نیسان و میتسوبیشی می‌خواهند بر ‌چالش‌ها غلبه کنند و برای این کار روش‌هایی همچون به‌اشتراک‌گذاری پلت‌فرم به‌ویژه در زمینه خودروهای برقی را انتخاب کرده‌اند.

البته هنوز راه زیادی باقی مانده است. علاوه‌بر این خروج از بازار روسیه نیز چالش بزرگی بوده است. در سال ۲۰۲۱ و زمانی که لادا هنوز تحت کنترل رنو بود، روسیه سومین بازار مهم این خودروساز به‌شمار می‌رفت. درنهایت باید گفت اتحاد یادشده استراتژی تمرکز روی خودروهای برقی را اتخاذ کرده است.

نیسان آریا و رنو مگان E-Tech تنها دو نمونه از خودروهای برقی جدیدی هستند که تولید شده‌اند و قطعا در سال‌های پیش رو محصولات بدون آلایندگی بیشتری توسط رنو و نیسان عرضه خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

آخرین اخبار