واردات خودرو

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت واردات خودروهای صفرکیلومتر به کشور شتاب قابل توجهی ندارد و بارها در این خصوص به وزارت صمت هشدار داده‌ایم. این وزارتخانه مدعی عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی به بازار است. این برنامه واردات ماهانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو به کشور را هدف قرار داده که تاکنون چنین تیراژی محقق نشده است

روز گذشته علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: «مهلت قانونی تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده تمام شده است.» لازم به‌ذکر است طرح واردات خودروهای کارکرده در ابتدای سال ۱۴۰۲ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تیرماه به‌تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. درحالی که دولت وعده داده بود آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم خارجی در کوتاه‌ترین زمان تدوین و ابلاغ شود، با گذشت ۸ ماه از تصویب طرح در مجلس، همچنان ابلاغ آیین‌نامه در انتظار تصمیم وزارت صمت است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس همچنین گفت: «واردات خودروهای صفرکیلومتر به‌کشور شتاب قابل توجهی ندارد و بارها در این خصوص به‌وزارت صمت هشدار داده‌ایم. این وزارتخانه مدعی عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی به‌بازار است. این برنامه واردات ماهانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو به‌کشور را در دستور کار دارد که تاکنون چنین تیراژی محقق نشده است.
متاسفانه یکی از عوامل تیراژ کم واردات خودرو به‌کشور محدود شدن واردات به‌چند شرکت فعال در این زمینه است و با بررسی توان مالی این شرکت‌ها می‌توان دریافت که علت تیراژ محدود در واردات نبود نقدینگی است.»

وی درپاسخ به‌این سوال که سرنوشت عرضه خودروهای خارجی کارکرده به‌کشور چه شد؟ گفت: «کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی معتقد است در آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای صفرکیلومتر به‌کشور ایراداتی وجود دارد؛ از همین رو وزیر صمت مدعی ارائه پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو به هیات دولت است. همچنین مهلت قانونی تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده تمام شده است؛ اما هنوز در هیات دولت و وزارت صمت خبری از آیین‌نامه مذکور نیست.»

علی جدی در پایان بیان کرد: «کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت معتقد است سیاستگزاری در صنعت‌خودرو باید اصلاح شود؛ ولی متاسفانه وزارت صمت اختیار کامل اصلاح سیاست صنعت‌خودرو را ندارد. درحقیقت این وزارتخانه سیبلی برای حمله است. به‌بیانی بهتر در شرایط فعلی که وزارت صمت واردات خودرو را دنبال می‌کند، بانک‌مرکزی حاضر به‌تخصیص ارز نیست. تولید خودرو توسط وزارت صمت برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود؛ اما قیمت‌گذاری آن را شورای‌رقابت انجام می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت وزارت صمت به‌تنهایی متولی صنعت‌خودرو نیست و برای اصلاح اساسی سیاست‌های صنعت‌خودرو در کشور باید دولت تکلیف زیرمجموعه‌های خود را مشخص کند.»

همچنین هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از عباس علی‌آبادی، وزیر صمت خواست برای پاسخگویی به‌سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس حضور پیدا کند. باتوجه به این‌که جلال رشیدی‌کوچی به‌عنوان نماینده منتخب سوال‌کنندگان انتخاب شده است، به‌نظر می‌رسد محور اصلی سوالات صنعت‌خودرو کشور و مهم‌تر از آن، واردات خودرو باشد.

در همین زمینه چندی پیش یک عضو هیات‌رئیسه اتحادیه فروشندگان خودرو در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: «هیچ محدودیتی برای واردات خودرو به‌کشور وجود نداشته؛ اما حداکثر میزان واردات خودرو از ۵ درصد بازار داخل تجاوز نکرده است.»

امروز قرار است جلسه ۶۳۲ شورای‌رقابت نیز برگزار و دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در آن بررسی شود. اخیرا زمزمه‌هایی از سمت وزارت صمت مبنی بر خروج شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به‌گوش می‌رسد و از این رو خروجی جلسه امروز شورای‌رقابت می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

افزایش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی ولوو XC۹۰

خودروهای داخلی در روز گذشته ریزش و افزایش قیمت یکسان یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۰۷ میلیون‌تومان و کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۲ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۱ میلیون‌تومان و رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۶۴ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۴۹۵ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیاردتومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ولوو XC۹۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =