فیلتر روغن

فیلتر ضعیف حفاظتی را که روغن ممتاز ارائه می‌کند، خنثی کرده در نتیجه سایش موتور تسریع می‌شود.

بسیاری از اتوسرویس‌ها هرگز به فیلتر روغن فکر نمی‌کنند، گویی چنین چیزی برای موتور چندان مهم نیست. شیوه درست این است که روغن‌موتور کارکرده را با یک روغن باکیفیت جایگزین کنید و یک فیلتر ارزان را انتخاب کنید. برخی حتی سعی می‌کنند تعویض روغن و فیلتر هم‌زمان باشد تا در هزینه خود صرفه‌جویی کنند. بنابراین، شاید تعجب‌برانگیز باشد اگر مجبور باشید بین خرید روغن بهتر یا فیلتر بهتر یکی را انتخاب کنید، پس در این شرایط بهتر است برای فیلتر باکیفیت هزینه کنید. کارکرد اصلی روغن، پوشاندن قطعات فلزی است.

در حالی که روغن در سراسر موتور گردش می‌کند، تکه‌های کوچکی از زباله‌ها را که می‌توانند در شکاف‌های باریک فرو بروند، جمع‌ می‌کند. این ذزرات ریز بین قطعات متحرک قرار می‌گیرند و سبب سایش می‌شوند. روغن و فیلتر باید با هم کار کنند تا از موتور در برابر این تکه‌های فلزی میکروسکوپی و ساینده که محصولات جانبی احتراق، کثیفی و گرد و غبار هستند؛ محافظت کنند.

اگر فیلتر بدون کیفیت نصب کنید، می‌تواند به اندازه کارکردن موتور با روغن کثیف آسیب‌زا باشد. فیلتر ضعیف حفاظتی را که روغن ممتاز ارائه می‌کند، خنثی کرده در نتیجه سایش موتور تسریع می‌شود. توانایی روغن برای محافظت از قطعات متحرک موتور در برابر سایش فقط به اندازه فیلتر و توانایی آن در حذف آلاینده‌ها از آن روغن است.

یک فیلتر خوب باید ظرفیت نگهداری کافی را داشته باشد تا تمام زباله‌ها را تا زمان تعویض بعدی روغن و فیلتر جذب کند. برای خودروهایی که در محیط‌های پر گرد و غبار کار می‌کنند فیلترهایی با ظرفیت نگهداری آلودگی بالاتری مناسب هستند.

ظرفیت نگهداری خاک و کارآیی جذب

درست است که حرکت روغن از طریق فیلتر کم و بیش یکسان است، اما این بدان معنا نیست که همه فیلترها هنگام جمع‌آوری و نگهداری زباله‌ها یکسان عمل می‌کنند. میزان کارآمدی یک فیلتر روغن می‌تواند با توجه به به نام تولیدکنندگان و حتی برندهای ارائه‌شده توسط یک شرکت متفاوت باشد (به عبارت دیگر، فیلترهای ارزان و فیلترهای با کارآیی بالا.)

آنچه مسلم است فقط به این دلیل که فیلتر را باعنوان «لوکس»، «با عملکرد بالا»، «فوق‌العاده کارآمد» یا فقط «خیلی خوب» توصیف می‌کنند، به این معنی نیست که یک محصول ممتاز دریافت می‌کنید.

کیفیت را ظرفیت نگهداری کثیفی فیلتر تعیین می‌کند. بدیهی است فیلترهای مورداستفاده با روغن‌های مصنوعی که برای مسافت 10هزار کیلومتری رتبه‌بندی می‌شوند، مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. فراموش نکنید که هنگام خرید فیلتر میزان گرد و غبار را در نظر بگیرید زیرا هرچه گرد و غبار بیشتر باشد، آلودگی بیشتری هم برای جمع آوری وجود دارد.

کارآیی عکسبرداری

یکی دیگر از معیارهای مهم کیفیت فیلتر روغن، نسبت بتاست. این معیار کارایی جذب ذرات فیلتر را در اندازه‌های مختلف توصیف می‌کند. شرایط آزمایش برای تعیین نسبت بتا مانند شرایط راندمان جذب است. این دو آزمایش به‌طور همزمان انجام می‌شود.

در طول آزمایش روغن از مخزن آزمایش و از فیلتر عبور می‌کند و به همان مخزن بازمی‌گردد. از آنجاکه فیلتر ذرات با اندازه‌های مختلف را حذف می‌کند، غلظت ذراتی که در بالادست فیلتر هستند، بیشتر از غلظت پایین‌دست خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =