مترو تهران

ابتدای امسال مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از ثبت ۱۰میلیون و صد و چهل هزار سفر، در ۱۳روز ابتدایی فروردین‌ماه ۱۴۰۲ خبر داد. این آمارها نشان می‌دهند مردم تهران تا چه اندازه برای سفرهای کم‌هزینه خود به مترو وابسته هستند. اما مترو تهران این روزها با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند که در ادامه به بررسی برخی از این مسائل می‌پردازیم.

استقبال پایتخت‌نشینان از این مد حمل‌ونقلی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد ایستگاه‌های بهره‌برداری‌شده در یک‌روند مثبت و روبه‌جلو بوده است، گفت: یکی از چالش‌هایی که اکنون مترو تهران با آن روبه‌رو است، فرسودگی ناوگان و کمبود تعداد قطار است. درواقع به بحث تامین ناوگان متناسب با گسترش خطوط توجه نشده و اقدام مناسب برای ورود قطار جدید به چرخه این حمل‌ونقل ریلی، سال‌ها متوقف شده بود.

مسعود درستی با بیان اینکه درحال‌حاضر با افتتاح ایستگاه شهر جدید پرند، تعداد ایستگاه‌ها به ۱۵۶ و طول شبکه ریلی به ۲۹۶کیلومتر رسیده و هرسال بر تعداد ایستگاه و طول شبکه افزوده می‌شود، افزود: خرید واگن شرایط خود را دارد و روند آن زمان‌بر است. متاسفانه تاخیر ۷ساله در نهایی کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو باعث شده تا اکنون شاهد یک عقب‌ماندگی در بحث ناوگان باشیم که سبب شده است به‌رغم توسعه ایستگاه‌ها نتوانیم سرفاصله حرکت قطارها را آن‌طور که انتظار می‌رود، کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به توسعه مترو، استقبال پایتخت‌نشینان از این مد حمل‌ونقلی، افزایش چشمگیری داشته و باعث ازدحام جمعیت در این شهر زیرزمینی شده است، افزود: درحال‌حاضر روزانه ۲.۵میلیون سفر با ۱۷۱ رام قطار در خطوط هفت‌گانه مترو تهران انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه بدون افزایش ناوگان امکان کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط وجود ندارد، بیان کرد: جدا از کمبود ناوگان تعداد ناوگان فرسوده و نیازمند اورهال نیز زیاد است؛ البته در ۲۸ماه اخیر رشد چشمگیری در زمینه تعمیرات و ارتقای قطارهای مترو نسبت‌به سال‌های قبل داشتیم.

وی ادامه داد: در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ دستگاه واگن اورهال شده بود؛ اما در دو سال گذشته ۲۵۱ دستگاه واگن اورهال شده است. ضمن اینکه از سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ بهره‌برداری، تعمیرات اساسی قطارهای نسل اول مترو (قطارهای DC) همراه با نوسازی و ارتقاست. امیدوارم با انجام این اقدامات در سال‌های آینده بتوانیم خدمات‌رسانی مطلوب‌تری در شهر زیرزمینی به مسافران داشته باشیم.

اولویت با تکمیل ایستگاه‌های ناتمام

بحث‌های مرتبط با مترو تهران در جلسات شورای شهر تهران نیز همواره در جریان است. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات شورای شهر تهران در این باره گفت: ایستگاه‌های ناتمام در اولویت قرار گرفته و تکمیل شده‌اند. در حقیقت در این دوره، تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط قابل‌تقدیر بوده، اما درحال‌حاضر ۳۵۰متر در خط۶ منتهی‌به ایستگاه شهر ری در خط‌یک به همراه چهار ایستگاه باقی مانده است که بودجه فعلی کفاف این کار را نمی‌دهد.

بنابراین انتظار می‌رفت خیلی زودتر شهرداری تهران پیشنهاد خود را در این خصوص ارائه می‌کرد. چراکه این مساله به مردم جنوب تهران کمک بسیاری می‌کند. برای احداث این چهار ایستگاه چیزی حدود ۴۰۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید در اصلاح بودجه دیده شود.

این عضو شورای شهر تهران به بهره‌برداری از مترو پرند هم اشاره کرد و افزود: باید مشکلات این خط برطرف شود تا دچار مشکل نشویم. درحال‌حاضر ۷۰۰ واگن در صف اورهال هستند. البته عقب‌ماندگی در این حوزه وجود دارد که رفع آن نیازمند همت ویژه‌ای است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه اظهار کرد: براساس سنوات گذشته، ایستگاه‌های جدید مترو که تکمیل می‌شد مجموعه پله‌برقی، آسانسور و ... در آنها دیده نمی‌شد. ایستگاه‌های جدید نیز عمق زیادی دارند. بنابراین برای افراد مسن و معلولان تردد در آنها سخت است. پس نیاز است گزارشی ارائه شود که هنگام بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید آیا حداقل یکی از این تجهیزات در ایستگاه‌ها نصب و راه‌اندازی می‌شود یا خیر؟

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران نیز افزود: امیدواریم حداقل تا پایان دوره، اتفاق موثری در حوزه حمل‌ونقل رخ دهد و سرفاصله قطارها در مترو کاهش پیدا کند.

در ادامه سیداحمد علوی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: موضوع توجه به تردد معلولان و افراد مسن در مترو بارها توسط اقشار مختلف در ستاد سمن‌ها مطرح شده، بنابراین نیاز است گزارشی در این حوزه از سوی شهرداری تهران ارائه شود.

مترو در بودجه سال آینده شهرداری

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز درخصوص اولویت‌های شورا در تدوین بودجه سال ۱۴۰۳ افزود: توسعه خطوط مترو از لحاظ مسافت و تعداد ایستگاه‌ها باید مورد توجه ما در سال پیش رو باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه سال آینده نیز بخش عمده‌ بودجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد همین اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه شهرداری در حوزه حمل‌ونقل به‌دلیل دشواری‌هایی که وجود داشت به تازگی موفق شده است قراردادهای تامین ناوگان را منعقد کند پس باید برای انجام تعهدات بخش قابل‌توجهی از بودجه را اختصاص دهیم. بنابراین در سال آینده نیز توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت همچون سال جاری، بیشترین سهم را از بودجه به خود اختصاص خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =