رضا تقی‌پور‌انوری

رضا تقی‌پورانوری *

قیمت حاشیه بازار برای خودرو بحثی انحرافی بوده زیرا این موضوع برای شرایط رقابتی است و بارها اثبات کردیم بازار خودرو در کشور رقابتی نیست.

برای مدیریت کلان بازار و تولید خودرو نیازمند یک مدل حکمرانی یکپارچه هستیم که در این مدل باید به تمام ابعاد ازجمله مدیریت فضای کشور از نظر اخبار و اطلاعاتی که در جامعه منتشر می‌شود، توجه شود؛ برخی اظهارنظرها که شخصی و سلیقه‌ای و بنابر اطلاعات نادرست است، موجب شده این فضا مستمر تحت‌تاثیر قرار گیرد.

ممنوعیت واردات خودروهای خارجی مانع بزرگی برای رقابتی شدن بازار خودرو شده است در این شرایط وزارت صمت باید به‌عنوان متولی این بازار، فضا را مدیریت کند، ما امروز با پدیده‌ای به‌نام جنگ رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم که متاسفانه این موضوع به حوزه‌های اقتصادی نیز تعمیم پیدا کرده است و صاحبان سرمایه و قدرت تلاش می‌کنند با استفاده از این ابزار کار خود را پیش ببرند و حتی شده محصولات خود را چند روز با قیمت‌های بالاتر به فروش رسانند.

ما بارها این موضوع را به وزیر صمت تذکر دادیم که وزارت خانه باید با اقدام مناسب و ورود به موقع این اخبار و اطلاعات را مدیریت کند و مرجع رسمی اعلام این اخبار باید وزارت صمت باشد؛ این وزارتخانه باید به این موضوع به‌عنوان یکی از ابعاد مهم در کنار افزایش تیراژ توجه کند و درباره موضوع فرمول قیمت‌گذاری نیز اطلاع رسانی درستی داشته باشد.

ضمن اینکه ما به هیچ‌وجه قیمت‌گذاری دستوری را تجویز نمی‌کنیم اما امروز موضوع فروش خودرو در حاشیه بازار کلید واژه‌ای برای استفاده مافیای خودرو شده است به این معنا که از این موضوع برای هرج و مرج در بازار استفاده می‌شود.

از آنجاکه در واردات خودرو محدودیت داریم بنابراین بازار خودرو در کشور رقابتی نیست؛ وزارت صمت به‌عنوان تنظیم‌گر این حوزه با لحاظ قیمت تمام‌شده درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند.

البته درباره قیمت تمام‌شده نیز حرف داریم؛ خودروساز نمی‌تواند هزینه‌های خود ازجمله هزینه سربار جذب نشده را به خریدار تحمل کند و این هزینه‌ها باید از صورت‌های مالی حذف شود که شدنی است، زیرا خودروسازان باید صورت‌های مالی را به بورس ارائه دهند بنابراین این اطلاعات دسترس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =