کویرتایر

درشرایطی که صنعت تایر ایران درگیر تامین بازار برای خودروهای پرتیراژ داخلی و البته قدیمی است، کویرتایر با بومی‌سازی دانش‌فنی به پرچمدار تولید تکنولوژی در این صنعت تبدیل شده است.

تایرساز بیرجندی که این روزها همگام با بزرگان صنعت تایر در دنیا حرکت می‌کند؛ برای اولین‌بار در کشور توانسته است تایرهای پنچررو یا همان ران‌فلت و تایر ویژه خودروهای برقی و آفرودی را با دانش‌فنی کاملا ایرانی تولید و روانه بازارکند.

حرکت بزرگی که شانزدهیمن همایش و هفتمین نمایشگاه صنعت تایر ایران را تحت‌شعاع خود قرارداد و این رویداد را به فراتر از دورهمی سالانه اهالی این صنعت تبدیل کرد تا برای اولین‌بار در تاریخ تایرسازی کشور شاهد توسعه واقعی این صنعت باشیم.

سیدعلی ضیاتبار، مدیر اداره تحقیقات و تکنولوژی کویرتایر پرمشغله‌ترین فرد حاضر در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش صنایع لاستیک بود.

فرد تاثیرگذار صنعت تایر در سال ۱۴۰۱و فناور برتر استان خراسان‌جنوبی در این رویداد سالانه، مدیران ارشد صنعت تایر و مدیران واحد تکنولوژی دیگر شرکت‌های تایرسازی را به غرفه کویرتایر کشانده بود تا از چند و چون پیشرفت،آن‌هم بدون کمک شرکت‌های بزرگ خارجی آگاه شوند.

ضیاتبار در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از حرکت روبه رشد این صنعت در کشور گفت و اینکه کویرتایر به‌رغم‌آنکه این تکنولوژی برای اولین‌بار ازسوی پیرلی ایتالیا مطرح شد و شرکت‌های پیشرو دیگر به جمع دارندگان این تکنولوژی پیوستند، توانسته است بدون نیاز به کمک خارجی‌ها این فناوری را در ایران بومی‌سازی کرده و یکی از خاص‌ترین گروه محصول‌های این صنعت را با دانش جوانان ایرانی تولید کند.

۴۸۰کیلومتر پیمایش با تایر «ران‌فلت» کویر

به‌گفته ضیاتبار، کویر تایر برای تولید تایرهای پنچررو سراغ تکنولوژی ابداعی پیرلی ایتالیا رفته است، یعنی تولید تایری با دیواره یا همان سایدوال مقاوم که در صورت پنچری و وارد شدن شوک به تایر، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و راننده می‌تواند تا ۸۰کیلومتر را با سرعت ۸۰کیلومتر در ساعت بپیماید. او در تشریح فرآیند تولید این تایر گفت: در تولید این تایر از یک آمیزه خاص که مخلوط ویژه ای از پلیمرهاست، استفاده شده، البته تمام مراحل طراحی و تولید آن نیز توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.

این تایر هنگام پنچری فشار وزنی بالایی را تحمل می‌کند و در تست‌های میدانی به جای یک‌ساعت، شش‌ونیم ساعت حرکت در حالت پنچری را با موفقیت پشت سرگذاشته است، یعنی ۴۸۰کیلومتر پیمایش در حالت پنچری! لاستیک‌های ران‌فلت هم‌زمان با پیشرفت صنعت خودرو دنیا به یکی از تایرهای پرمصرف در بازار خودروهای ویژه تبدیل خواهند شد.

اگرچه پیش از این خودروهای لوکس با فاق تایرکوتاه مشتریان اصلی این دسته از محصولات بودند اما به‌تدریج چینی‌ها هم از تایرهای ران‌فلت در محصولات خود استفاده خواهند کرد. آن‌طور که مدیر اداره تحقیقات و تکنولوژی کویرتایر می‌گوید این نوع تایر به‌سفارش یکی از خودروسازان داخلی تولید شده است و به‌میزان یک‌سیزدهم وزن بیشتری نسبت‌به نمونه‌های عادی دارد.

البته هزینه تمام‌شده این تاریرها به نسبت هر سایز تغییر می‌کند. وی با تاکید بر اینکه هرچه فاق تایر کوتاه‌تر باشد تولید آن نیز راحت‌تر است، این نوید را به مالکان خودروهای لوکس اروپایی داد که به‌زودی می‌توانند با یک‌سوم و حتی یک‌چهارم قیمت نمونه‌های خارجی، تایر خودرویشان را از کویر خریداری کنند.

این نوع تایرها علاوه بر سدان‌های لوکس در خودروهای ویژه حمل شخصیت‌ها نیز کاربرد دارد و می‌توان با تکنولوژی بومی آن را به تمامی سایزها تعمیم داد.

تایر برقی اما واقعی و کاملا ایرانی

تولید تایرهای برقی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. شتاب صفر تا صد ۲.۵تا ۳.۵برابری این خودروها نسبت‌به خودروهای درون‌سوز، مقاومت غلتشی، مقاومت سایشی و چنگ‌زنی و ترمزگیری به مراتب بهتری را می‌طلبد.

پارامترهایی که تنها با یک تغییر کوچک در آمیزه تایر دست‌یافتنی نیست. ضیاتبار در این باره گفت: تایر ویژه خودروهای برقی باید استاندارد مورد درخواست این خودروها را پاس کند که البته به‌مراتب سختگیرانه‌تر از استیج۲ SWR است. ا

ز طرفی تولید آن؛ قالب پخت، ساختار و آمیزه متفاوت و همچنین طراحی گل (پترن‌) خاص خود را می‌طلبد. در تمام این موارد کویرتایر با دانش بومی تایر را به سفارش خودروسازان داخلی تولید کرده و روند تحقیق و توسعه این محصول از چند سال قبل در کویر آغاز شده است.

به‌گفته او در این گروه محصول تکنولوژی متحول و کویر برای اولین‌بار در ایران موفق شده است چنین محصولی را با دانش بومی تولید کند. حتی مقاومت غلتشی این تایر به ۸رسیده، در حالی که تا پیش از این تایرهای ایرانی مقاومت غلتشی کمتر از ۹ را در این سایز در کارنامه خود نداشته‌اند. درحال‌حاضر دو سایز ۲۰۵/۵۵R۱۶ و ۲۰۵/۵۰R۱۷ آماده تولید انبوه بوده و چهار سایز دیگر نیز در دست طراحی است.

ضیاتبار با اشاره به استفاده از مواد اولیه جدید در تولید این تایرها هزینه تولیدشان را ۱۵درصد بالاتر از دیگر محصولات دانست و گفت: به‌زودی با دریافت استاندارد خاص ویژه لیبلینگ صادرات این نوع تایرها ی کویر به دیگر کشورها آغاز می شود.

نخستین آفرودی ایران در کویر تولید شد

کویرتایر مرزهای تکنلوژی بومی را جابه‌جا کرد تا جایی‌که نخستین تایر آفرودی تولید ایران را به سفارش گروه بهمن برای پیکاپ G۹ تولید کرد.

ضیاتبار ویژگی‌های این تایر را پاس کردن استیج دو SWR، چنگ‌زنی بالا در مسیرهای شنی، سنگلاخی و ناهمواری‌ها بیان کرد و افزود: منجید این محصول به دلیل تغییر در ساختار تایر و طراحی ویژه از مقاومت بالایی برخوردار است.

ضمن اینکه بخشی از دیواره تایر همراه با گل تایر، کار چنگ‌زنی را انجام می‌دهد و به همین دلیل در مسیرهای شنی و ماسه‌ای تا ۲۰درصد عملکرد بهتری دارد. تایر آفرود کویر به‌دلیل استفاده از آمیزه خاص خود در مسیرهای سنگلاخی دچار پاره‌گی نشده و مقاومت بالایی در مسیرهای خارج جاده دارد.

به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، صنعت تایر ایران به سرعت در حال افزایش ظرفیت تولید است. ظرفیت تولیدی که بالا رفتن باعث اشباع بازار از تایر و رقابت سخت تایرسازان در بازارداخلی
خواهد شد.

حال باید دید دیگر تولیدکنندگان تایر نیز به فکر دستیابی به تکنولوژی و تولید محصولات باکیفیت در گروه محصول‌های جدید خواهند بود یا خیر؟ آیا در بازار رقابتی سال‌های آینده که خبری از تفاوت قیمت تایر پرایدی بین بازار و نرخ کارخانه نخواهد بود، تایرسازان داخلی امکان صادرات محصولات روز دنیا را به خارج از مرزها خواهند داشت یا شرکت‌های دانش‌بنیانی مانند کویرتایر به‌تنهایی قرار است نام برند ایرانی را در بازارهای جهانی نمایندگی کنند؟

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    6 3
    مگه ایران ماشین می سازد که تو داری زحمت میکشی تایر آفرودی تایر ویژه خودروهای برقی می سازی این تایر ها میرن زیر نیسان اگر کوچک باشند میرن زیر پراید تیبا ساینا کوییک
  • آیکان IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 2
    خدا وکیلی اسم کویر میاد فحش میکشم روتون با اون لاستیک های فرغونی تون
  • ناشناس IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 1
    خخخخخ
  • میلان IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    1 0
    خداییش همون تایر فرغونیا رو تامین کنید که قیمتش سه برابر کارخونست ابداع واسع بعده یه جفت تایر پراید نمیتونم بگيرم ۳۲۰۰
  • اگر واقعی باشه خیلی خوبه IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    اگر واقعی باشه خیلی خوبه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

آخرین اخبار