بازار خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت از ابلاغ مصوبه واردات خودروهای برقی با پیگیری‌های وزارت صمت خبر داده و اعلام کرد که سقف قیمتی برای خودروهای برقی برداشته شده است. به گفته وی برای این خودروها سود بازرگانی یک تا ۲۶ درصد در نظر گرفته شده است و محدودیت واردات خودرو برقی با هر قیمتی صرفا به صورت کلی، برای خودروهای آمریکایی وجود دارد و طبق ابلاغیه هر خودرویی با هر قیمتی (جز برندهای آمریکایی) منع ورود ندارد

بازار خودرو روز گذشته تحت‌تاثیر روند صعودی نرخ ارز با افزایش بهای شدید در همه رده‌های قیمتی همراه بود. درحال حاضر با وجود افزایش قیمت شدید روزانه خودروها در بازار آزاد، کارشناسان معتقدند این احتمال وجود دارد که بهای خودرو در اوایل سال آینده یعنی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، یک جهش قیمتی شدید را تجربه کند.

روز گذشته بازار خودروهای داخلی تا ۴۰ میلیون‌تومان و خودروهای چینی تا ۱۱۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. دوره کوتاه کاهش بهای خودرو در بازار سرانجام به‌پایان رسید.

در هفته‌های اخیر شاهد رشد نرخ خودروهای داخلی در بازار هستیم و فعالان بازار معتقدند بوی آزادسازی قیمت خودرو به‌مشام می‌رسد؛ احتمالی که در روزهای گذشته با پاسکاری قیمت‌گذاری میان وزارت صمت، شورای‌رقابت و خودروسازان قوت گرفته است.

طبق آخرین تصمیمات نهادهای مرتبط با این صنعت، از این پس قرار است سازمان حمایت که زیر نظر وزارت صمت است، مسئول تعیین قیمت خودرو باشد؛ فرمولی که اگرچه ظاهرا هنوز هم دستوری است، اما گفته می‌شود به‌نفع تولیدکنندگانی تمام خواهد شد که در سال‌های اخیر با زیان‌های کلانی مشغول تولید خودرو بودند.

کارشناسان در مورد تغییرات جدید در قیمتگذاری خودرو معتقدند انتقال وظایف شورای‌رقابت به‌سازمان حمایت و وزارت صمت، تلویحا به‌صورت مرحله‌ای و چراغ خاموش، آزاد اعلام کردن قیمت خودرو است و در نهایت منجر به‌افزایش قیمتی می‌شود که ناشی از کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. از سوی دیگر کارخانه می‌تواند دست مصرف‌کننده را برای خرید از کارخانه باز بگذارد تا با قیمت روز خودرویش را تهیه کند.

از طرفی در حوزه خودروهای وارداتی داستان شفاف‌تر است. تا شهریورماه در بازار خودروهای وارداتی خوش‌بینی‌هایی وجود داشت و بر این اساس، بازار این خودروها کاهش قیمت‌هایی را تجربه کرده بود و تا پایان تابستان در کف قیمتی خود قرار داشت. این وضعیت البته در بازار خودروهای داخلی نیز به‌همین منوال بود. به‌گفته کارشناسان آزادسازی قیمت خودرو که به‌صورت ناملموس و پلکانی در حال پیاده شدن است، کمک بزرگی به‌خودروساز می‌کند و آن‌ها می‌توانند در طولانی‌مدت، سرعت زیان انباشته خود را کم کنند. این امر در طولانی‌مدت، نکته مثبت دیگری هم برای مصرف‌کننده در پی دارد.

اگر آزادسازی رسما اعلام و شامل خودروهای وارداتی هم شود، بازار به‌ثبات می‌رسد و در آن زمان، در بازار دیگر خودروهای ثبت‌نامی طرفدار چندانی ندارند و تفاوت قیمت بازار و کارخانه به دو تا سه درصد می‌رسد.

همچنین روز گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت از ابلاغ مصوبه واردات خودروهای برقی با پیگیری‌های وزارت صمت خبر داده و اعلام کرد سقف قیمتی برای خودروهای برقی برداشته شده است. به‌گفته وی برای این خودروها سود بازرگانی یک تا ۲۶ درصد در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول اعلام کرد محدودیت واردات خودرو برقی با هر قیمتی صرفا به‌صورت کلی، برای خودروهای آمریکایی وجود دارد و طبق ابلاغیه هر خودرویی با هر قیمتی (جز برندهای آمریکایی) منع ورود ندارد. ضیغمی در ادامه تاکید کرد: «از سوی دیگر طبق این مصوبه، خوروهای برقی می‌توانند به‌لحاظ قیمتی بسیار رقابتی باشند و خودروهای با کیفیت امکان ورود خواهند داشت.»

افزایش قیمت۴۰ میلیون‌تومانی تارا اتومات

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای ۳ تا ۴۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۹۵۴ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۲۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۹۵۰ میلیون‌تومان، شاهین (با ترمز جدید-۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۹ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۱۰ تا ۱۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۷۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =