خودروسازان بین‌المللی

قرار است در کنار چند خودرویی که چندان موفق نبوده‌اند به خودروها، برندها و سگمنت‌هایی بپردازیم که بیشترین افزایش فروش را داشته‌اند. سال ۲۰۲۳ به‌پایان رسیده و حالا وقت آن است که آمارهای فروش مختلف خودروها طی این سال را بررسی کنیم. 

طی روزهای آینده در مطالب دیگری به پرفروش‌ترین خودروها و خودروسازان خواهیم پرداخت؛ اما در این‌جا قصد داریم برندگان و بازندگان آمار فروش را بررسی کنیم. این فهرست شامل سگمنت‌ها، خودروها و برندهایی می‌شود که افزایش فروش بزرگی داشته‌اند؛ همراه با چند بازنده که با کاهش فروش مواجه شده‌اند.

موفق‌ترین‌ها

شاسی‌بلندهای لکسوس

لکسوس اخیرا نسل جدید شاسی‌بلندهای NX، RX و LX را به‌بازار فرستاده و مدل‌های جدیدی مثل TX سه ردیفه و RZ الکتریکی را هم به‌سبد محصولات خود افزوده است. این اقدامات در سال ۲۰۲۳ خیلی خوب جواب داده؛ زیرا فروش شاسی‌بلندهای برند لوکس تویوتا با افزایش ۳۴ درصدی درمجموع به ۲۵۲ هزار و ۸۶۱ دستگاه رسیده است. این عدد تقریبا چهار برابر بیشتر از فروش سدان‌های لکسوس است. سال آینده این رقم می‌تواند حتی بیشتر شود؛ زیرا نسل جدید GX به‌نمایندگی‌های فروش می‌رسد و عرضه TX هم گسترده‌تر خواهد شد.

بیوک

شاید خیلی‌ها زبان طراحی جدید بیوک را دوست نداشته باشند؛ اما فروش این برند در سال ۲۰۲۳ جهشی ۶۱ درصدی را تجربه کرده است. پرفروش‌ترین محصول بیوک، کراس‌اوور انکور GX بوده که فروش آن با رشد ۹۲ درصدی به ۶۴ هزار و ۱۶۹ دستگاه رسیده است. شرایط انویژن هم نسبت به‌سال ۲۰۲۲ بهتر شد و فروش آن با ۷۱ درصد افزایش به ۴۴ هزار و ۲۸۱ دستگاه رسیده است. بزرگ‌ترین محصول بیوک یعنی کراس‌اوور سه ردیفه انکلیو در سال گذشته ۳۹ هزار و ۴۱۱ دستگاه فروخته که افزایشی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. کراس‌اوور کوپه جذاب انویستا هم در نیمه سال ۲۰۲۳ به‌بازار آمد و ۱۳ هزار و ۳۰۲ دستگاه فروخته است.

هیوندای آیونیک ۵

فروش هیوندای آیونیک ۵ در دومین سالی که به‌طور کامل در بازار آمریکا حضور داشته ۴۸ درصد افزایش یافته است. این کراس‌اوور الکتریکی سال ۲۰۲۳ حدود ۳۴ هزار دستگاه فروخته که نسبت به ۲۲ هزار و ۹۸۲ دستگاه سال ۲۰۲۲ افزایش قابل ‌توجهی داشته است. این عملکرد آیونیک ۵ چشمگیر است؛ زیرا بخش کراس‌اوورهای کامپکت الکتریکی بسیار شلوغ شده و پسرعموی آن یعنی کیا EV۶ با فروش ۱۸ هزار و ۸۷۹ دستگاه خیلی خوب عمل نکرده است.

مزدا میاتا

مزدا نسخه به‌روزشده میاتا را امسال معرفی خواهد کرد؛ اما این رودستر نمادین حتی با همان نسخه قدیمی هم در سال ۲۰۲۳ افزایش فروش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. فروش ۸ هزار و ۹۷۳ دستگاهی MX-۵ افزایش قابل ‌توجهی نسبت به ۶ هزار و ۱۷۲ دستگاه سال ۲۰۲۲ داشته؛ اما هنوز با فروش ۱۰ هزار و ۴۷۰ دستگاهی سال ۲۰۲۱ فاصله دارد. بااین ‌حال خوشحالیم که خریداران بیشتری از این رودستر اسپرت استقبال کرده‌اند.

شورولت بولت

بولت در سال ۲۰۲۱ پس از فراخوان گسترده به‌دلیل آتش گرفتن باتری، سال سختی را سپری کرد و تنها ۳۸ هزار و ۱۲۲ دستگاه فروخت؛ اما دوباره روی پاهای خود ایستاد و سال گذشته رکورد فروش جدیدی را ثبت کرد. فروش بولت در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۶۳ درصدی به ۶۲ هزار و ۴۵ دستگاه رسید. این رقم شامل فروش هردو مدل هاچ‌بک و EUV می‌شود. بااین‌ حال، جنرال‌موتورز به‌زودی به‌عرضه بولت پایان خواهد داد؛ زیرا قصد دارد پس از مدتی وقفه، نسل جدید آن را در سال ۲۰۲۵ با اندازه بزرگ‌تر و تکنولوژی باتری اولتیوم به‌بازار بفرستد.

بازنده‌ها

جیپ

فروش جیپ در سال ۲۰۲۳ نسبت به‌سال قبل با ۶ درصد کاهش مواجه شده است. علت دقیق این کاهش را نمی‌دانیم؛ شاید به‌خاطر عرضه رقبایی توسط شرکت‌هایی مثل فورد با برانکو و برانکو اسپرت باشد؛ یا خاتمه تولید کراس‌اوور کامپکت چروکی؛ اما به‌نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل مختلف فروش جیپ را کاهش داده‌اند. مدل‌های رانگلر، گلادیاتور و واگنی‌یر همگی با افت فروش مواجه شده‌اند و حتی افزایش فروش ۹.۵ درصدی گرند چروکی هم نتوانسته جلو کاهش مجموع فروش برند را بگیرد. البته جیپ هنوز هم گاو شیرده استلانتیس محسوب می‌شود؛ اما این برند در سال ۲۰۲۴ به‌تقویت و به‌روزرسانی نیاز دارد تا از افت بیشتر فروش جلوگیری کند.

شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و

درحالی‌که فروش خودروهای سواری ب‌ام‌و در سال ۲۰۲۳ افزایش ۲۷ درصدی داشته، شاسی‌بلندهای این برند لوکس آلمانی عملکرد خوبی نداشته‌اند. X۵ و X۶ با وجود به‌روزرسانی اخیر، هردو کاهش فروش دو رقمی را نسبت به‌سال ۲۰۲۲ تجربه کرده‌اند؛ درحالی ‌که فروش X۳ و X۴ هم به‌میزان کمتری کاهش یافته است. البته رشد فروش قابل ‌توجه iX الکتریکی و اضافه شدن یک‌هزار و ۹۰۰ دستگاه فروش XM به‌آمارها، خانواده شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و را به‌نوعی نجات داده است؛ زیرا فروش کلی مدل‌های سری X این برند تنها ۲ درصد کمتر شده است.

نیسان فرانتیر

نیسان نسل سوم فرانتیر را در سال ۲۰۲۲ با شاسی بسیار بهبودیافته‌ای به‌بازار فرستاد. این سبب شد فروش پیکاپ میان‌سایز نیسان از ۶۰ هزار و ۶۹۷ دستگاه سال ۲۰۲۱ به ۷۶ هزار و ۱۸۵ دستگاه در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. بااین ‌حال، فروش فرانتیر در سال ۲۰۲۳ با کاهشی ۲۴ درصدی به ۵۸ هزار و ۱۳۴ دستگاه رسیده است. با عرضه نسل جدید تویوتا تاکوما و فورد رنجر به‌بازار و همین‌طور حضور نسل جدید شورولت کلرادو و جی‌ام‌سی کانیون، فرانتیر رقابت سختی در پیش خواهد داشت.

هیوندای سوناتا

هرچند به‌طورکلی محبوبیت و فروش سدان‌ها رو به‌کاهش است، اما در سال ۲۰۲۳ فروش هوندا آکورد به ۱۹۸ هزار دستگاه رسیده و تویوتا کمری هم بیش از ۲۹۰ هزار دستگاه فروخته است. در این بازار اما فروش هیوندای سوناتا با کاهش ۲۲ درصدی به‌تنها ۴۰ هزار و ۶۵۵ دستگاه رسیده است. حتی کیا K۵ هم با ۶۴ هزار و ۷۷۲ دستگاه، فروش بیشتری از پسرعموی خود داشته است. هیوندای اما به‌تازگی سوناتا را فیس‌لیفت کرده و طراحی مورد انتقاد دماغه آن را تغییر داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

آخرین اخبار