شرکت‌های تجارت الکترونیک

آمازون ۵هزار دستگاه از ون تحویل الکتریکی ریویان را به ناوگان ایالات متحده اضافه کرد تا نیازهای روبه‌رشد مشتریان تجارت الکترونیک خود را برآورده کند

در سال‌های اخیر، صنعت تجارت الکترونیک رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است که منجر به افزایش تقاضا برای راه‌حل‌های تحویل کارآمد و پایدار شده است. برای رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی و کاهش انتشار کربن، شرکت‌های تجارت الکترونیک در سراسر اروپا و آمریکا به سرعت از خودروهای تجاری سنتی بنزینی و دیزلی به خودروهای الکتریکی در حال گذار هستند. این تغییر پارادایم نشان‌دهنده گامی مهم به سوی آینده‌ای سبزتر و پایدارتر است.

صنعت تجارت الکترونیک به دلیل حجم بالای تحویل، سهم عمده‌ای در ردپای کربن در بخش حمل‌ونقل داشته است. با پذیرش خودروهای تجاری الکتریکتی، شرکت‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند اثرات زیست‌محیطی خود را با حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. آلایندگی مستقیم وسایل نقلیه الکتریکی تقریبا صفر است که منتج به بهبود کیفیت هوا و محیط شهری سالم‌تر می‌شود.

ورود مدل‌های الکتریکی به سبد غول‌های تجارت الکترونیک آمریکا

ارزش بازار خودروهای تجاری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۵۸۱.۳۱‌میلیون دلار رسید. این بازار تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۶۳.۴۷ میلیون دلار ارزش‌گذاری شد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۳۰ این رقم با رشد ۱۰.۴درصدی به ۱۲۷۶میلیون دلار برسد.

سیر صعودی در بازار لجستیک و افزایش تقاضا برای خودروهای تجاری، درواقع مرهون رشد تجارت الکترونیک در دنیا و افزایش ناوگان حمل‌ونقل، باربری و ارسال است.

در آمریکا نیز چند شرکت تجارت الکترونیک در حال گسترش خدمات تحویل خود و ارائه گزینه‌های حمل‌ونقل سریع‌تر و مطمئن‌تر هستند.

برخی غول‌های تجارت الکترونیک، از جمله علی‌بابا و آمازون، حجم ناوگان خود را افزایش می‌دهند تا محصولات سفارشی را در همان روز با هزینه‌های کم یا حتی بدون هزینه اضافی به مشتریان خود تحویل دهند.

به عنوان مثال، در ژوئیه ۲۰۲۳، آمازون ۵هزار دستگاه از ون تحویل الکتریکی ریویان را به ناوگان ایالات‌متحده اضافه کرد تا نیازهای روبه‌رشد مشتریان تجارت الکترونیک خود را برآورده کند و ناوگان خصوصی پایدارتری ایجاد کند.

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود رونق در بخش تجارت الکترونیک به رشد بازار خودروهای تجاری ایالات متحده کمک کند.

تسخیر ناوگان شرکت‌های E-C اروپا به دست مدل‌های الکتریکی

در اروپا نیز شرکت‌های تجارت الکترونیک (Electronic commerce) بسیاری به سمت استفاده از مدل‌های الکتریکی در ناوگان خود روی آورده‌اند. به‌عنوان مثال گروهOtto یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک در اروپا، اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ یک میلیارد یورو در خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این شرکت قصد دارد تا آن زمان ۱۰هزار خودرو الکتریکی در ناوگان خود داشته باشد. شرکت Zalando، پیشروترین خرده‌فروش مد آنلاین در اروپا، متعهد شده است که ناوگان تحویل خود را الکتریکی کند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در جاده‌ها، ۵هزاروسیله نقلیه الکتریکی داشته باشد.

شرکت ایکیا، خرده‌فروش مبلمان سوئدی همچنین اعلام کرده است که قصد دارد ناوگان تحویل خود را برقی کند و تا سال ۲۰۲۵ در جاده‌ها هزار وسیله نقلیه الکتریکی داشته باشد.

شرکت Rewe، یک سوپرمارکت زنجیره‌ای آلمانی، اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ مبلغ ۱۰۰میلیون یورو در خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و قصد دارد تا آن زمان هزار ون برقی در جاده‌ها داشته باشد.

شرکت M&S، یک خرده‌فروش بریتانیایی نیز متعهد شده است که ناوگان تحویل خود را الکتریکی کند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در جاده‌ها، هزار ون برقی داشته باشد.

این‌ها تنها چند نمونه از شرکت‌های تجارت الکترونیکی هستند که به خودروهای الکتریکی روی آورده‌اند. علاوه بر این، شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک، تعدادی شرکت کوچک‌تر نیز وجود دارند که ناوگان خود را الکتریکی کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، شرکت Yodel مستقر در بریتانیا اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ در خودروهای الکتریکی ۱۰۰میلیون پوند سرمایه‌گذاری خواهد کرد و قصد دارد تا آن زمان ۲هزار خودرو برقی در جاده‌ها داشته باشد.

تجاری‌های الکتریکی؛ گزینه اقتصادی مناسب برای مشاغل الکترونیک

این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاری اولیه برای خودروهای تجاری الکتریکی بیشتر از وسایل نقلیه سنتی یا مدل‌های دیزلی باشد، اما هزینه‌های عملیاتی بلندمدت به‌طور قابل ملاحظه‌ای در این خودروها کمتر است.

خودروهای برقی هزینه انرژی و تعمیر و نگهداری کمتری دارند. همچنین به تعویض روغن کمتری نیاز داشته و قطعات متحرک کمتری در معرض سایش و پارگی دارند.

علاوه بر این، خودروهای تجاری الکتریکی می‌توانند به نرخ‌های شارژ ترجیحی، مشوق‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های عوارض در برخی شهرهای اروپا و آمریکا دسترسی داشته باشند که آن‌ها را به گزینه‌ای اقتصادی مناسب برای مشاغل تجارت الکترونیک تبدیل می‌کند.

بهبود راه‌حل‌های لجستیک و تحویل با تجاری‌های الکتریکی

خودروهای الکتریکی علاوه بر آن که می‌توانند هزینه نگهداری و تعمیر را به‌شدت کاهش دهند و سازگاری با محیط‌زیست را برای یک ناوگان به بالاترین مرحله خود برسانند، اما مزایای دیگری هم برای لجستیک و ناوگان تحویل شرکت‌های تجارت الکترونیک دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به بهبود راه‌حل‌های تحویل اشاره کرد. این خودروها به‌واسطه آن‌که اندازه فشرده و مانورپذیری بالایی دارند، مناسب شهرهای پرترافیک هستند.

همچنین دسترسی راحت‌تری را به مناطق محدود ایجاد می‌کنند و امکان پارک راحت‌تری را فراهم کرده و زمان تحویل را به حداقل می‌رسانند و کارایی عملیاتی را افزایش می‌دهند. این مزیت به‌ویژه در مناطق شهری پرازدحام که وسایل نقلیه سنتی با چالش‌های لجستیکی روبه‌رو هستند، بسیار ارزشمند خواهند بود.

با این‌حال، این خودروها هنوز در گام‌های اول هستند و انتظار می‌رود با بهبود فناوری و کاهش هزینه تولید این خودرو، کسب‌وکارهای بیشتری به استفاده از آن‌ها روی بیاورند. چراکه این امر تأثیر قابل‌توجهی بر بخش حمل‌ونقل خواهد داشت و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

آخرین اخبار