خودروهای برتر بازار آمریکا در سال ۲۰۲۳

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره اسامی برندگان رقابت خودرو، پیکاپ و شاسی‌بلند سال ۲۰۲۳ آمریکای شمالی (NACTOY) اعلام شده است.

آکورا اینتگرا، فورد F۱۵۰ لایتنینگ و کیا EV۶ به‌ترتیب ‌عنوان خودرو سواری، پیکاپ و شاسی‌بلند برتر سال ۲۰۲۳ در این منطقه از جهان را از آنِ خود کرده‌اند.

فینالیست‌های این رقابت‌ شامل سه خودرو در هر رده یعنی درمجموع ۹ خودرو، در نوامبر گذشته و در مرکز نمایشگاهی M۱ Concourse در دیترویت معرفی شدند.

در سال ۲۰۲۳ برای نخستین‌بار شاهد هستیم که در هر سه رده رقابت‌ خودرو سال آمریکای شمالی، یک خودرو برقی حضور دارد. حضور ۶ خودرو برقی در میان فینالیست‌ها نیز یک رکورد جدید به‌شمار می‌رود.

هیات داوران NACTOY از ۵۰ خبرنگار حوزه خودرو در ایالات‌متحده و کانادا تشکیل شده که هر سال، فهرستی از خودروهای جدید بازار تهیه کرده و از میان ۹ خودرو در مرحله نیمه‌نهایی، ۳ خودرو را انتخاب می‌کنند.

در سال ۲۰۲۲، هوندا سیویک، فورد ماوریک و فورد برانکو به‌ترتیب به عناوین خودرو سواری، پیکاپ و شاسی‌بلند برتر سال دست پیدا کردند.

خودروهای برتر بازار آمریکا در سال ۲۰۲۳

فینالیست‌های دسته سواری

در بخش خودرو سال، آکورا اینتگرا با جنسیس G۸۰ برقی و نیسان Z به‌رقابت پرداخت که با کسب ۱۷۴ امتیاز پیروز شده است. هیات ‌داوران، ظاهر جذاب و لذت رانندگی را از عوامل اصلی برتری این سدان لیفت‌بک ژاپنی اعلام کرده‌اند.

فینالیست‌های دسته پیکاپ

فورد F۱۵۰ لایتنینگ با دریافت ۴۸۳ امتیاز، به‌راحتی از سد شورولت سیلورادو ZR۲ و لوردزتاون Endurance عبور کرده است. هماهنگی قابلیت‌های این خودرو با پیشرانه برقی، نظر هیات داوران را جلب کرده است. توجه داشته باشید که این خودرو مدتی پیش و در رده پیکاپ‌های برقی، جایزه Star نشریه «motor۱.com» را نیز دریافت کرد.

فینالیست‌های دسته شاسی‌بلند

در بخش خودروهای شاسی‌بلند، جنسیس GV۶۰ و کادیلاک لیریک به‌رغم شایستگی‌های خود، موفق به‌شکست دادن کیا EV۶ نشده و این خودرو کره‌ای با ۲۵۸ امتیاز موفق به‌کسب عنوان برتر شد. هیات داوران طراحی زیبا، عملکرد قدرتمند در نسخه GT، شعاع حرکتی زیاد و سهولت شارژ باتری را در موفقیت کیا EV۶ موثر می‌دانند.

گزینه‌های سال ۲۰۲۴

عنوان خودرو سواری سال آمریکای شمالی، به‌تویوتا پریوس و پریوس پرایم رسید. همچنین فورد سوپر دیوتی به‌عنوان پیکاپ‌ سال انتخاب شد. کیا EV۹ نیز شاسی‌بلند برتر سال ۲۰۲۴ در آمریکای شمالی است.

جف گیلبرت، رئیس NACTOY اعلام کرد برندگان این جایزه، خودرویی مدرن و ترکیبی از طراحی و استایل، عملکرد کاربردی و تکنولوژی را القا می‌کنند.

وی هیات داوران ۵۰ نفره را برای انتخابشان تحسین کرد.

امسال ۳۰ امین سالگرد NACTOY است؛ فرآیند تعیین جوایز از ماه جولای آغاز شد و ابتدا فهرست ۵۲ دستگاهی بود و سپس اصلاح شد و به ۲۵ دستگاه رسید. این ۲۵ دستگاه، به‌عنوان بهترین خودروهای سال ۲۰۲۴ در نمایشگاه دیترویت در ماه سپتامبر معرفی شدند. سپس باز هم فهرست اصلاح شد و ۹ دستگاه به‌فینال راه یافتند و هر ۹ دستگاه وارد نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس شدند.

تاریخچه NACTOY

این مراسم توسط هیات داوری متشکل از ۵۰ روزنامه‌نگار حرفه‌ای خودرو از ایالات‌متحده و کانادا برگزار می‌شود که برای مجلات، روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها، ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی مستقل کار می‌کنند و به‌آن‌ها کمک می‌کنند.

جایزه خودرو سال آمریکای شمالی (NACTOY) به‌مواردی از قبیل برتری در نوآوری، طراحی، ایمنی، عملکرد، فناوری، تجربه کاربر، رضایت راننده و ارزش کلی تعلق می‌گیرد.

این جوایز در سال ۱۹۹۴ توسط روزنامه‌نگار کهنه‌کار خودرو، کریستوفر جنسن تاسیس شد؛ بنابراین قدیمی‌ترین جوایز خودرو سال به‌حساب می‌آیند که براساس نظرات نشریه، وب‌سایت، رادیو یا ایستگاه تلویزیونی مرتبط نیستند و درحقیقت براساس ساختاری که پایه‌های متنوعی از هیات منصفه را تشکیل می‌دهد، تصمیم‌گیری می‌کنند.

در سال ۲۰۱۷ به‌دلیل محبوبیت فزاینده شاسی‌بلندها دسته سوم برای وسایل نقلیه کاربردی اضافه شد و این خودروها در دسته جدیدی قرار گرفتند تا دولت ایالات‌متحده آن‌ها را به‌عنوان واسیل تجاری سبک برای نظارت و طبقه‌بندی در نظر بگیرد.

روند انتخاب

فرآیند انتخاب خودرو سال با فهرستی طولانی از تمام وسایل نقلیه جدید یا تغییرات اساسی واجد شرایط برای آن سال آغاز می‌شود که هیات منصفه NACTOY در طول سال به‌محض عرضه و طی سه مرحله آن‌ها را آزمایش و ارزیابی می‌کنند.

دورهای رأی‌گیری نیز مشخص است و نخستین رأی‌گیری در ماه سپتامبر برای محدود کردن فهرست ‌خودروهایی انجام می‌شود که در هر دسته برای ارزیابی کلی شایستگی بیشتری دارند.

همچنین طی یک رویداد تست درایو مقایسه‌ای در ماه اکتبر تمام خودروهای مرحله نیمه‌نهایی و همه ۵۰ هیات منصفه دعوت می‌شوند.

آرای هیات داوران برای فینالیست‌ها (سه نفر در هر دسته) به‌مرکز همایش دیلویت در دیترویت ارسال شده و توسط این مجموعه جمع‌آوری می‌شود و به ترتیب در ماه‌های نوامبر و ژانویه رای‌گیری‌های بعدی انجام شده و نام برندگان در ماه ژانویه به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار