کد خبر: 247957
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کوشا خودرو و سراتو GT Line

به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « نمایشگاه خودرو تهران » پرداخت.

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

درخصوص نمایشگاه خودرو و برگزاری یا عدم‌برگزاری نمایشگاه صحبت‎های بسیاری شده است. امسال نمایشگاه خودرو تهران با نام اتواکسپو تهران برگزار شده است. در این نمایشگاه نسبت‌به نمایشگاه‎های برگزارشده طی دو سه سال اخیر شاهد تنوع و رونمایی از خودروهای بسیاری هستیم. البته این تنوع عرضه خودروهای جدید به دلیل رفع ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تشویق وزارت صمت برای رونمایی و عرضه خودروهای برقی توسط خودروسازان مختلف انجام شد.

از این حیث می‌توان اظهار کرد نمایشگاه اتواکسپو تهران در تنوع محصولات جدید به ‌نوعی خوش‌شانس هم بوده است. اما از حیث جذب مخاطب عام نمی‌توان چندان نمره قابل‌قبولی به این نمایشگاه داد.

برعکس همه نمایشگاه‌های قبلی در این نمایشگاه شاهد عدم استقبال مردم بودیم. غرفه‌ها مانند گذشته شلوغ نبود و جمعیت فراوانی حتی در روزهای تعطیل آخر هفته گذشته از این نمایشگاه دیدن نکردند. این در حالی است که وزیر صمت در بازدید از این نمایشگاه، درخصوص چرایی برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در شهر تهران، از بزرگی این شهر و نیاز به تعدد برگزاری نمایشگاه خودرو صحبت کرد.

چند دلیل می‌توان برای عدم‌استقبال از این نمایشگاه ازسوی مردم ذکر کرد. عدم اطلاع‌رسانی صحیح در ماه‎های گذشته و این‌که قرار است مردم باید برای دیدن چه خودروهایی به نمایشگاه بیایند.

مورد دیگر که در نمایشگاه قبلی با استقبال مردم مواجه شد، بحث خودروهای سنگین بود. در این نمایشگاه هیچ تمرکزی روی این خودروها نبود. در نمایشگاه‌های قبلی غرفه‌های خودروهای سنگین بسیار مورد استقبال مردم بود. اما جانمایی اشتباه غرفه این خودروها و همچنین عدم‌برگزاری تست برای این خودروها، بسیاری را از حضور در نمایشگاه منصرف کرد.

مورد دیگر، بحث تست خودروهای سواری بود. ظاهرا مسئولان برگزاری نمایشگاه با درخواست‎ مبالغی برای برگزاری تست، جلوی این امکان را هم برای پرشور شدن و افزایش استقبال از این نمایشگاه گرفتند. بسیاری خواهان تست خودروهای جدید خودروسازان و محصولات برقی که برای بسیاری تازگی دارد، بودند. در کنار همه این موارد اما واقعیت این است در این نمایشگاه مانند نمایشگاه‌های قبلی، جز یک مورد هیچ شرایط فروشی برای مردم وجود نداشت.

بسیاری از مردم برای کسب اطلاع از خرید خودرو و حتی نام‎نویسی به نمایشگاه مراجعه می‌کنند که این مساله مورد غفلت وزارت صمت قرار گرفت.

به‌طور کلی نمایشگاه خودرو فارغ از این‌که چه کسی قرار است آن را برگزار کند، باید در شرایط مناسب و البته زمان مناسبی برگزار شود. وزارت صمت باید برای نمایشگاه تهران یک زمان مشخصی را معین و هر سال در آن زمان اقدام به برگزاری نمایشگاه کند تا حتی مردم از شهرستان‎ها نیز برای حضور در اکسپویی مهیج به پایتخت بیایند. اما روند برگزاری نمایشگاه‎ها در کشور به‌نوعی است که احتمالا برگزارکننده نمایشگاه نیز تا هفته آخر از این‌که کدام خودروساز به این نمایشگاه خواهد آمد و چه محصولی برای رونمایی خواهد داشت، خبر ندارد.

حال نمایشگاه‎ های داخلی را با نمونه‎ های خارجی مقایسه کنید. احتمالا از حالا می‌دانیم در نمایشگاه ژنو چه خودروسازان حضور دارند و قرار است چه خودروهایی رونمایی شوند. نمایشگاه و نمایشگاه ‎داری یک صنعت است و باید به چشم صنعت به آن نگاه کرد، نه بنگاه زودبازده که طی یک هفته سرهم‌بندی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =