علی جدی

علی جدی *

واردات خودرو به مناطق آزاد با الویت مدل‌های برقی و هیبرید گامی رو به جلو در مسیر توسعه خودروهای برقی در کشور است.

برخی معتقدند واردات خودرو به مناطق آزاد با اولویت مدل‌های برقی و هیبرید در شرایطی که زیرساخت‌های برقی‌سازی در مناطق آزاد فراهم نیست، جای بحث دارد. باتوجه به توسعه خودروهای برقی در دنیا و اهمیت برقی‌سازی حمل‌ونقل، واردات خودروهای برقی به کشور یک الزام بوده و اتفاقا ورود برقی‌ها به مناطق آزاد به دلیل نبود بوروکراسی اداری و استقلال در تصمیم‌گیری با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

به هر حال برای واردات خودروهای برقی و هیبرید چه در سرزمین اصلی و چه در مناطق آزاد باید این آمادگی را ایجاد کرد.

اینکه مناطق آزاد پایلوت واردات خودروهای برقی قرار بگیرند و ایرادات اولیه برطرف شوند، گامی روبه‌جلو در مسیر توسعه خودروهای برقی در کشور است.

اما اینکه واردات خودروهای برقی و هیبرید به مناطق آزاد از چه کشورهایی مجاز بوده، سوال افراد بسیاری است. باید گفت واردات خودروهای برقی و هیبرید از همه کشورها به‌جز آمریکا مجاز است.

با توجه به معضل آلودگی هوا و رشد مصرف سوخت در کشور قطعا تولید خودروهای برقی در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برقی‌سازی از سوی شهرداری‌ها به نفع کشور خواهد بود.

توسعه خودروهای برقی در کشور با الگوبرداری از خودروسازان برتر دنیا به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور کمک خواهد کرد. دولت هم از محل تولیدات داخل و هم واردات می‌تواند زمینه توسعه خودروهای برقی در کشور را فراهم کند.

اکنون که توسعه خودروهای برقی در اولویت دولت قرار گرفته است باید، بخشی از ظرفیت واردات به ورود خودروهای الکتریکی به‌خصوص تاکسی‌های برقی اختصاص پیدا کند.

در شرایط فعلی که با افزایش آلاینده‌ها و کمبود بنزین در کشور مواجه هستیم، حرکت به سمت انرژی‌های پاک ازجمله برق یک ضرورت است و نتایج مثبتی برای کشور به همراه خواهد داشت.

از طرفی در بسیاری از فصول سال به غیر از ایام اوج مصرف با مازاد تولید برق و خالی ماندن بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق مواجه هستیم که می‌توان از این مازاد تولید برای صادرات و یا تامین انرژی خودروهای برقی استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =