تجاری‌

۳۰هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودرو سنگین باری توسط تولیدکنندگان داخلی به تولید رسیده که در مقایسه با ۱۰ماهه سال گذشته ۱۸ درصد رشد را به ثبت رسانده است

آمار تولید خودروسازان داخلی در بخش‌های دولتی و خصوصی هر ماه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شود. بر اساس این آمار تولید خودروسازان داخلی در ۱۰ماهه سال‌ جاری از مرز یک‌میلیون و یکصد هزار دستگاه گذشت. از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، یک‌میلیون و ۱۰۷هزار و ۳۰۸ دستگاه از انواع خودروها در کشور تولید شده است. مجموع تعداد خودرو تولیدی در کشور رشد ۱۱درصدی تولید نسبت به ۹۹۵هزار و ۱۰۶ دستگاه تولیدشده در سال گذشته را نشان می‌دهد. در این میان، تجاری‌سازان کشور نیز سهمی از آمار تولید خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. گرچه تولید این خودروها مطابق با نیاز ناوگان باری و مسافری کشور نیست، اما همین اندک تولید نشان از آن‌ دارد که تولیدکنندگان خودروهای تجاری هنوز هم توانسته‌اند بر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی غلبه کرده‌ و تولید خود را استمرار ببخشند. به‌گفته مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ارائه منظم این گزارش با جزئیات کامل می‌تواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودرو کشور در حوزه تولید و زمینه‌ساز جلب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودرو کشور باشد.

بیشترین تولید تجاری‌ها، مربوط به کدام خودروهاست؟

انتشار آمار تولید خودروسازان داخلی هر ماه نشان از آن دارد خودروهای سواری صدرنشین تقاضا و تولید هستند. در بخش تجاری اما آمارها نشان می‌دهد وانت‌ها به‌عنوان مدل‌های سبک باری در کشور، بیشترین حجم از تولید را به خود اختصاص می‌دهند. براساس تازه‌ترین آمارهایی که از سوی وزارت صمت، منتشرشده خودروسازان داخلی در ۱۰ماهه منتهی‌به بهمن ۱۴۰۲، تولید ۱۳۵هزار و ۶۲۹ دستگاهی وانت‌ها را رقم زده‌اند.

تولید وانت در ۱۰ماهه سال جاری نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته که ۱۰۰هزار و ۹۲۰ دستگاه بوده، با رشد ۳۴ درصدی همراه شده است. تولید وانت‌های سبک در کشور را شاید بتوان تنها تجاری‌ها دانست که متناسب با تقاضای بازار، از سوی تولیدکنندگان تامین می‌شود. این موضوع را شاید بتوان به‌طور عمده با قیمت‌ پایین این خودروها در مقایسه با کامیون‌ها و کاربری‌ متنوع آن‌ها دانست.

رشد ۱۸درصدی تولید کامیون و کشنده پاسخگو نیست

در بخش دیگری از خودروهای باری، آمارها نشان از آن دارد که وضعیت تولید کامیون، کشنده و کامیونت نیز در کشور تقریبا مثبت و روبه افزایش بوده است. آمار تولید این خودروها در ۱۰ماهه منتهی‌به بهمن‌ماه نشان از آن دارد ۳۰هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودرو سنگین باری توسط تولیدکنندگان داخلی به تولید رسیده است.

این تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد را به ثبت رسانده است. نگاهی به آمارهای گذشته خودروسازان نشان می‌دهد که تولید باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین در ۱۰ماهه سال گذشته ۲۶هزار و ۲۶۴ دستگاه بوده است.

گرچه این بخش با رشد تولید همراه بوده، اما این تولید همچنان پاسخگوی نیاز ناوگان حمل‌ونقل بار کشور نبوده است. فرسودگی این خودروها در سال‌های اخیر افزایش یافته و نیاز به این خودروها را بالا برده است. در همین راستا در دو، سه سال اخیر برنامه‌هایی برای تامین نیاز ناوگان از طریق واردات کارکرده‌ها نیز اجرا شده است.

افت تولید مسافری‌های سنگین و نیمه‌سنگین

در بخش‌ مسافری‌ها اما همچنان آمار تولید حرفی برای گفتن ندارد. به‌رغم آن‌که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافری درون‌ و برون شهری هم نیاز به این خودروها بالاست، اما با نگاهی به آمارها به‌نظر نمی‌رسد اقدام درخوری برای سفارش‌گذاری و تامین این خودروها انجام شده باشد.

بر این اساس در ۱۰ماهه سال جاری حدود ۲هزار و ۷۳۷ دستگاه ون تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این رقم ۲هزار و ۷۳۱ دستگاه بود، تنها ۶ دستگاه به تولید خودروسازان اضافه شده است.

همچنین در این مدت مانند ماه‌های قبل، تولید اتوبوس هم با افت همراه بوده است. در ۱۰ماهه سال جاری خودروسازان داخلی تنها موفق به تولید ۷۲۵دستگاه از این خودروها شدند، این درحالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۱۲۸ دستگاه بوده است که این وضعیت تولید نشانگر افت ۳۶ درصدی تولید مسافری‌های سنگین در مقایسه با سال گذشته است.

از سوی دیگر نگاهی به تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نشان می‌دهد که در این بخش هم افت ۲۹ درصدی به ثبت رسیده و تولید این خودروها از ۸۷۸ دستگاه در ۱۰ماهه ۱۴۰۱ به ۶۲۴ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =